Ministerul de Interne, împreună cu Registrul Auto Român (RAR) și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) au decis să trimită Guvernului o nouă propunere de act normativ menită să reducă sau chiar să elimine din circulație mașinile ai căror proprietari nu s-au prezentat în intervalul stabilit la Inspecția Tehnică Periodică (ITP). Astfel, dacă în acest moment legislația prevede obligativitatea șoferilor de a se prezenta cu mașina la centrele ITP autorizate RAR o dată la doi ani pentru a primi dreptul de circulație pe drumurile publice în funcție de starea tehnică a mașinii, însă lipsa certificării ITP este sancționată doar printr-o amendă, în curând, șoferii mașinilor fără ITP vor rămâne fără certificatul de înmatriculare (talon).

Mai concret, când certificarea ITP expiră, RAR va trimite automat o notificare către DRPCIV care suspendă imediat certificatul de înmatriculare în baza de date. Aceeași informare, ajunsă și la Poliția Rutieră, va duce la oprirea în trafic a mașinilor cu talonul suspendat și reținerea acestuia până la obținerea certificării ITP. În plus, șoferii care circulă cu astfel de mașini vor fi amendați cu sume cuprinse între 1.200 și 2.000 de lei.

O altă problemă rezolvată – în opinia oficialilor din Ministerul de Interne – prin noile măsuri care vor fi adoptate este cea a deținătorului din acte al unui vehicul abia vândut. Cum în prezent, în multe cazuri, cumpărătorul unui vehicul de ocazie „uită” să înmatriculeze mașina pe numele său circulând cu vehiculul rămas pe numele fostului proprietar, acesta din urmă primind în continuare eventualele amenzi, legislația va prevede ca, în termen de 90 de zile după radierea vehiculului de către vânzător, noul proprietar să fie obligat să înmatriculeze mașina pe numele său. În caz contrar, prin colaborarea dintre primării, administrații financiare și poliție, șoferii aflați în culpă (noii proprietari) vor fi opriți în trafic și amendați cu până la 2.000 de lei.

În luna aprilie a acestui an, șeful RAR, George Dincă, declara în exclusivitate pentru Capital și că instituția pe care o conduce vizează creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani. „Registrul Auto Român intenţionează să propună, ca măsură de majorare a siguranţei rutiere, în actualul context al evoluţiei parcului auto naţional, creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, de la doi ani cât este în prezent la un an”, a anunţat atunci, George Dincă, Totodată, RAR are în plan implementarea unui sistem video permanent în unităţile de testare ca măsură de creştere a nivelului de supraveghere a activităţii staţiilor autorizate pentru ITP (Inspecţia Tehnică Periodică), atât în ceea ce priveşte operaţiunile şi verificările desfăşurate efectiv, cât şi pentru prevenirea posibilităţii de efectuare a unor inspecţii tehnice periodice fără prezentarea vehiculului sau cu utilizarea unui alt vehicul similar.

 

Verificarea mai strictă a vehiculelor de ocazie şi a procesului de testare a acestora va fi completată cu verificări mai intense în trafic. „RAR utilizează analize statistice complexe, pe baza cărora calibrează răspunsul cel mai adecvat din punct de vedere cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce priveşte activitatea de efectuare şi supraveghere a ITP. Astfel de analize statistice confirmă evident o creştere a procentelor de neconformitate înregistrate la vehiculele mai vechi şi, de asemenea, ne-au furnizat vârsta medie a vehiculelor ce compun parcul auto naţional activ. Astfel, această vârstă medie a vehiculelor se situează pe un trend crescător începând din anul 2009 când valoarea era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani”, menţionează şeful RAR.

 „Avem în vedere ca pe parcursul acestui an să înlocuim cele 44 de autolaboratoare de CTT (controale tehnice în trafic) care au fost utilizate zilnic peste 12 ani cu unele noi, mai performante, care să corespundă condiţiilor şi exigenţelor actuale de desfăşurare a activităţilor în trafic. Se va continua modernizarea laboratorului de poluare existent la sediul reprezentanţei RAR din Bucureşti în vederea asigurării posibilităţilor tehnice de efectuare a tuturor încercărilor dispuse prin cele mai recente acte de reglementare specifice europene şi cele mai severe şi complexe standarde de poluare pentru autovehicule, precum şi a echipamentului portabil de măsurare a emisiilor poluante în condiţii reale de trafic (PEMS) prin amplasarea pe autovehicul, cerinţă europeană expresă şi obligatorie pentru omologare precum şi pentru supravegherea pieţei”, a încheiat George Dincă.