Regulamentul UE pentru munca în transportul rutier

Regulamentul UE pentru munca în transportul rutier. Ca șoferi în domeniul transportului, trebuie să respectați anumite reguli ale UE privind perioada de conducere, perioada de odihnă și cum să le înregistrați. Aceste reguli se aplică dacă conduceți un vehicul greu de transport de marfă de peste 3,5 tone sau un autobuz/ autocar cu 10 sau mai multe locuri (inclusiv șoferul).

Trebuie să respectați aceste reguli dacă conduceți pe distanțe lungi sau efectuați livrări în țară sau în străinătate, indiferent de locul în care este înmatriculat vehiculul și dacă sunteți independent sau angajat. Normele UE privind perioada de conducere nu se aplică tuturor tipurilor de transport. Iată care sunt excepțiile, potrivit site-ului UE.

Excepțiile

Transportul produselor și al echipamentelor grele de către meșteșugari

Matthias deține o pepinieră și o firmă de grădinărit în Germania. Este renumit pentru copacii mari pe care îi furnizează. Ca să-i poată livra și planta, transportă copacii cu un camion și o remorcă a căror masă depășește 3,5 tone. Pentru că ansamblul de vehicule are mai puțin de 7,5 tone, iar Matthias îl conduce doar către clienții săi aflați pe o rază de 100 km față de pepinieră, normele UE privind timpul de conducere nu se aplică în cazul său.

Nu numai în țările UE

Conducătorii auto profesioniști trebuie să respecte aceste norme în toate țările UE, dar și în Elveția, Liechtenstein, Norvegia și Islanda. În afara acestui spațiu, în majoritatea țărilor europene și în unele țări din Asia Centrală, conducătorii auto trebuie să respecte normele acordului european referitor la conducătorii auto din transportul rutier internațional, cunoscut sub numele de AETR. Majoritatea normelor AETR sunt aliniate la normele UE, dar există și unele excepții.

Diferențele dintre normele AETR și UE

Cât timp pot conduce?

Puteți conduce:

  • 9 ore pe zi (și de două ori pe săptămână până la 10 ore pe zi)
  • 56 de ore pe săptămână (maximum 90 de ore pe două săptămâni)
  • în mod excepțional, cu o oră mai mult pentru a ajunge acasă sau la companie atunci când începeți o perioadă de odihnă săptămânală (sau încă două ore pentru a începe o perioadă obișnuită de odihnă săptămânală)

Timpul de lucru include toate activitățile de transport rutier, cum ar fi:

  • conducere
  • încărcare și descărcare
  • asistarea pasagerilor la urcarea și coborârea din vehicul
  • curățenie și întreținere tehnică
  • monitorizarea încărcării si descărcării mărfurilor
  • formalități administrative

Dacă sunteți șofer independent, oricând vi se cere să vă aflați la locul de muncă/vehiculul dumneavoastră, la dispoziția clientului sau la efectuarea activităților de transport este considerat și timp de lucru.

Cât timp ar trebui să mă odihnesc?

Trebuie să luați o pauză sau să vă odihniți cel puțin:

  • 45 de minute pentru fiecare perioadă de conducere de 4 ore și 30 de minute (timp pe care îl puteți împărți în două pauze de 15 și 30 de minute)
  • 11 ore pentru fiecare 24 de ore de serviciu, care pot fi împărțite în două perioade de repaus (una de 3 și alta de 9 pentru un total de 12 ore) sau o perioadă redusă de 9 ore de cel mult 3 ori între două perioade de repaus săptămânal
  • 45 de ore continuu după 6 zile de conducere și cel puțin 24 de ore o dată la două săptămâni (dacă sunt compensate, înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni, printr-o singură perioadă de repaus echivalentă adăugată altei perioade de repaus de cel puțin 9 ore)

Exemplu real

Conducerea vehiculului pe feribot sau în tren în timpul perioadei de repaus

După o călătorie lungă spre Grecia și înapoi, Jack intenționează să își înceapă repausul săptămânal normal la bordul unui feribot către Irlanda, dar feribotul are o întârziere de 4 ore în Cherbourg. Nicio problemă: Jack își poate începe oricum perioada de repaus săptămânal, după 4 ore își poate conduce ansamblul de vehicule pe feribot, iar odată sosit la Dublin (circa 19 ore mai târziu), poate să debarce și să beneficieze de ultimele 22 de ore de odihnă.

Este permisă întreruperea unei perioade normale de repaus zilnic sau a unei perioade reduse de repaus săptămânal de două ori, timp de o oră în total, pentru a lua un feribot sau un tren, atâta timp cât șoferul auto are o cabină de dormit sau o cușetă.

O perioadă normală de repaus săptămânal poate fi întreruptă cu condiția ca deplasarea să fie programată pentru cel puțin 8 ore, iar conducătorul auto să aibă o cabină de dormit.

Cel puțin o dată la 4 săptămâni trebuie să vă întoarceți la sediul angajatorului sau la domiciliu pentru a beneficia acolo de o perioadă normală de repaus săptămânal (sau de o perioadă de repaus mai lungă pentru a compensa o perioadă de repaus redusă).

Ce înseamnă perioadă normală de repaus săptămânal

Aveți dreptul la o perioadă normală de repaus săptămânal neîntrerupt de cel puțin 45 de ore. Nu puteți petrece acest timp în vehicul. Trebuie să aveți acces la un spațiu de cazare corespunzător, adaptat, atât pentru bărbați, cât și pentru femei, cu spații de dormit și instalații sanitare adecvate.

Perioada de repaus săptămânal poate fi redusă o dată la două săptămâni, dar nu poate fi niciodată mai mică de 24 de ore. Orice reducere trebuie compensată printr-o singură perioadă de repaus echivalentă, adăugată la o altă perioadă de repaus de cel puțin 9 ore înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni care urmează.

În transportul internațional de mărfuri puteți efectua două perioade consecutive reduse de repaus săptămânal în străinătate, dar numai dacă: în patru săptămâni consecutive, efectuați cel puțin patru perioade de repaus săptămânal și cel puțin două dintre aceste patru perioade sunt perioade normale de repaus săptămânal și puteți pleca acasă sau la sediul angajatorului în săptămâna următoare pentru a începe perioada normală de repaus săptămânal de peste 45 de ore în compensație.

Care sunt regulile când conduc un autocar în străinătate

Dacă transportați pasageri într-o călătorie în străinătate, iar asta durează mai mult de 24 de ore consecutive, puteți lucra până la 12 zile consecutive, cu condiția să fi avut 45 de ore de repaus săptămânal normal înainte de călătorie și să efectuați două perioade de repaus săptămânal la întoarcere (cel puțin 69 de ore).

Această „regulă de 12 zile” se aplică numai dacă aveți la bord un tahograf digital sau inteligent. Între orele 22:00 și 06:00 aveți nevoie de un al doilea conducător auto sau trebuie să luați o pauză de 45 de minute o dată la 3 ore, nu odată la 4,5 ore.