Atunci când un șofer vrea să-și monteze pe mașină un cârlig de tractare trebuie să știe că acest accesoriu trebuie să fie omologat. În cazul în care cârligul nu este conform legislației, atunci responsabilul va fi amendat.
Cârligul de tractare trebuie să fie omologat atunci când îl achiziționăm
Cârligul de tractare este un accesoriu util pentru mulți șoferi, fie că este folosit pentru a transporta o remorcă, o rulotă sau pentru a proteja bara din spate a mașinii. Cu toate acestea, utilizarea acestuia este reglementată de legislația românească, iar șoferii care nu respectă aceste reguli riscă să primească amenzi.
Legislația din România stabilește că orice dispozitiv de tractare, cum ar fi cârligul de remorcare, trebuie să fie omologat și montat corespunzător pe vehicul. Este important de menționat că nu toate mașinile sunt echipate din fabrică cu un cârlig de tractare, iar montarea acestuia ulterior trebuie să fie efectuată în conformitate cu normele legale.
Un aspect important este că nu orice vehicul poate fi folosit pentru tractarea unei remorci sau rulote. Capacitatea de tractare a unei mașini este specificată de producător, iar depășirea acestei capacități poate duce la probleme tehnice și legale. Chiar dacă un vehicul este dotat cu un cârlig de tractare, acesta nu înseamnă automat că are și capacitatea de a remorca.
Legea permite montarea unui cârlig de remorcare pe orice vehicul, însă acesta trebuie să fie omologat. Dacă un cârlig de tractare neomologat este folosit sau dacă remorcarea se face fără a respecta specificațiile tehnice ale vehiculului, șoferul riscă să fie sancționat cu amenzi.
Dacă nu este fabricat conform normelor, cârligul se poate rupe
În concluzie, șoferii trebuie să fie extrem de atenți atunci când instalează și folosesc un cârlig de tractare, asigurându-se că acesta este omologat și că vehiculul lor este capabil să remorcheze în condiții legale și de siguranță.
„În România poți folosi orice fel de dispozitiv de remorcare. Numai că acesta trebuie să fie omologat, ceea ce se află în sarcina producătorului, adică a firmei care fabrică acest dispozitiv. Dacă e omologat, va avea o serie și o denumire, care pot fi verificate foarte ușor.
Dacă nu e un cui sau un cârlig original, riscurile sunt foarte mari. Pentru că nu știi din ce material e făcut și se poate rupe în orice moment”, a explicat pentru ProMotor Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră.
Cârligul de tractare nu necesită omologare RAR, însă trebuie să fie certificat național sau internațional pentru a garanta calitatea și rezistența acestuia. Deși șoferii nu vor fi amendați pentru utilizarea unui cârlig neacreditat, folosirea unui astfel de dispozitiv poate duce la accidente grave, iar aceștia ar putea fi considerați vinovați.
Unii șoferi folosesc cârligul de tractare pentru a-și proteja mașina de eventuale lovituri. Astfel, circulă cu cârligul atașat permanent, chiar și atunci când nu tractează nimic.
În alte țări, este interzis să circuli cu cârligul montat dacă nu tractezi un alt vehicul. Dacă ai un cârlig atașat și ești tamponat din spate, celălalt vehicul poate suferi avarii semnificative chiar și la viteze mici.
În România, mulți șoferi își montează cârlige de tractare pentru a-și proteja mașina în cazul unui impact din spate. Legislația permite utilizarea acestui dispozitiv, astfel încât nu se aplică amenzi pentru cârligele de tractare.