Prețurile la carburanți în România s-au majorat cu 6% în ultima lună
Prețurile la carburanți au înregistrat o creștere de 6% în ultimele 30 de zile, potrivit Rador Radio România. Aceste majorări, observate pe întreg teritoriul țării, au dus la o scumpire semnificativă pentru consumatori, în contextul unei piețe internaționale volatile și al creșterii accizelor la începutul anului.
În București, prețul unui litru de benzină standard variază între 7,46 lei și 7,58 lei, iar motorina standard costă între 7,62 lei și 7,72 lei pe litru. Pentru șoferi, aceasta înseamnă că un plin de combustibil de 50 de litri costă acum cu 19 până la 30 de lei mai mult decât la începutul lunii decembrie.
Pe plan internațional, cotațiile petrolului au crescut semnificativ, influențând piața locală. Barilul de petrol a depășit pragul de 80 de dolari, față de aproximativ 73 de dolari în luna precedentă. Acest factor, combinat cu ajustările accizelor din România, a contribuit la majorarea prețurilor resimțite de consumatori.
România, printre țările cu cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană
Chiar și în acest context de scumpiri, România continuă să ocupe locul 8 în Uniunea Europeană la cele mai mici prețuri pentru benzină și locul 9 pentru motorină. Cu toate acestea, consumatorii resimt direct impactul acestor majorări în bugetele lor, în special în zonele urbane unde consumul de combustibil este ridicat.
Comparativ cu alte state europene, prețurile din România rămân competitive, dar acestea sunt în mod clar afectate de dinamica pieței internaționale și de politicile fiscale interne.
Kazahstanul, recunoscut pentru cele mai mici prețuri va liberaliza piața
În timp ce România se confruntă cu scumpiri moderate, Kazahstanul, recunoscut pentru prețurile extrem de mici la carburanți, se pregătește pentru o reformă semnificativă. Ministerul Energiei a propus o liberalizare treptată a prețurilor carburanților, pentru a combate penuria internă cauzată de exporturile ilegale și dezechilibrele economice.
În prezent, un litru de benzină de 92 costă doar 205 tenge (echivalentul a 37 de eurocenți), iar motorina se vinde cu 295 tenge (aproximativ 54 de eurocenți). Aceste prețuri extrem de scăzute, comparativ cu țările vecine, au stimulat fluxuri ilegale de produse petroliere și o presiune semnificativă asupra pieței interne.
Planurile de reformă includ:
- Extinderea capacităților de rafinare a petrolului de la 18 milioane la 28 milioane de tone anual, pentru a satisface cererea internă.
- Crearea de noi locuri de muncă și atragerea de investiții pe termen lung.
- Introducerea unui model sustenabil de stabilire a prețurilor, care să echilibreze cererea și oferta.
- Protejarea grupurilor sociale vulnerabile prin sprijin guvernamental în fața scumpirilor treptate.
Ministerul Energiei din Kazahstan a dat asigurări că nu vor exista creșteri bruște ale prețurilor și că piața internă va fi protejată împotriva penuriei. De asemenea, autoritățile intenționează să intensifice controalele pentru a preveni exporturile ilegale și pentru a asigura aprovizionarea constantă a populației.
Aceste evoluții din România și Kazahstan subliniază provocările comune în sectorul carburanților, generate de factori globali precum fluctuațiile prețului petrolului și politicile fiscale interne. În timp ce România resimte creșteri moderate, dar constante, alte state precum Kazahstanul încearcă să echilibreze sustenabilitatea economică cu accesibilitatea prețurilor pentru consumatori.