Problema legată de numărul de locuri de parcare în România devine tot mai apăsătoare din cauza numărului tot mai mare de autoturisme. Fără măsuri concrete, criza locurilor de parcare va continua să-i afecteze pe șoferi și nu numai.
Situația privind numărul de locuri de parcare din România a devenit critică, conform unui inventar realizat recent de o companie la nivel național.
Datele arată că, în medie, șapte mașini se luptă pentru un singur loc de parcare, deoarece amenajarea unor spații noi nu ține pasul cu numărul tot mai mare de autoturisme înmatriculate.
Centrele marilor orașe, cele mai afectate
Cu peste 10 milioane de mașini în toată țara și doar puțin peste 1,3 milioane de locuri de parcare, găsirea unui spațiu de staționare a devenit o provocare majoră pentru șoferi. Centrele marilor orașe sunt cele mai aglomerate, unde locurile de parcare sunt insuficiente.
La Brașov, de exemplu, la orele prânzului, toate locurile de parcare din centru erau ocupate. Mulți șoferi au recurs la ocuparea primei benzi și au pornit luminile de avarie, o practică des întâlnită din lipsa alternativelor.
„Am dat o tură prin zonă și nu am găsit niciun loc de parcare. Aștept pe cineva și plec”, a declarat un șofer, potrivit stirileprotv.ro.
Primăria Brașov a decis să nu amenajeze noi locuri de parcare în centrul orașului, pentru a evita atragerea unui număr și mai mare de mașini în zonă și pentru a încuraja utilizarea mijloacelor de transport alternative.
Soluții tehnologice și limitările lor
În Iași, administrația locală a dezvoltat o aplicație menită să ajute șoferii să identifice locurile libere de parcare. Cu toate acestea, aplicația nu funcționează întotdeauna corect. De exemplu, aceasta poate afișa 24 de locuri disponibile într-o zonă, însă în realitate toate sunt deja ocupate.
„Este foarte greu să găsești un loc de parcare. De exemplu, aici, nu mai este un loc de parcare! Foarte, foarte enervant”, a spus un conducător auto.
La Timișoara există peste 83.000 de locuri de parcare, în timp ce Cluj-Napoca are aproximativ jumătate din acest număr. Pentru a ameliora situația, la intrarea în Cluj se lucrează la o parcare de tip park&ride cu 800 de locuri.
„Săptămâna viitoare îl vom da în folosință; cei care vin în Cluj pot să își lase acolo mașinile”, au transmis reprezentanții primăriei.
În Cluj-Napoca funcționează și o aplicație care afișează în timp real locurile libere de parcare. Cu toate acestea, concurența între șoferi este acerbă, în special pentru locurile cu tarife mai mici. În centrul orașului, parcarea poate costa până la 8 lei pe oră, iar șoferii sunt dispuși să aștepte 20-25 de minute pentru a intra într-o parcare mai ieftină, unde pot sta 45 de minute pentru 3 lei.
„Aici se stă de multe ori când e aglomerat cam 20-25 de minute ca să intrăm în parcare; e mai ieftină, cu 3 lei poți să stai 45 de minute”, a explicat un alt șofer.
Situația pe litoral și în București
Deficitul de locuri de parcare este evident și pe litoral, mai ales în stațiunea Mamaia, unde există doar 6.000 de locuri. În lipsa spațiilor adecvate, șoferii parchează adesea pe spațiile verzi sau în zone nepermise.
„În stațiunea Mamaia au fost aplicate un număr de 1.200 de amenzi pentru autovehicule staționate pe spații verzi”, a declarat un reprezentant al Poliției Locale Constanța.
În București, deși există peste 300.000 de locuri de parcare, situația rămâne complicată din cauza numărului mare de autovehicule.
Soluții există pentru crearea unor noi locuri, iar în Sectorul 6 au fost implementate așa-numitele parcări inteligente. Acestea constau în 54 de module, fiecare cu câte 12 locuri, iar tariful este de 170 de lei pe lună. Având în vedere lipsă cronică a locurilor de parcare din Capitală, mulţi şoferi care locuiesc în acest sector se bucură că au la dispoziţie această opţiune.