Sistemul e-Sigur, implementat pentru reducerea mortalității
Direcția Rutieră a IGPR a anunțat debutul implementării sistemului de monitorizare a traficului rutier e-Sigur, proiect care are ca obiectiv principal reducerea mortalității prin accidente rutiere cu 50% până în 2030.
Sistemul, care utilizează dispozitive radar de tip pistol montate pe trepied, este operațional în prezent pe autostrăzile A1, A2 și pe DN 2, urmând să fie extins treptat la nivel național.
Primele dispozitive radar, funcționale pe drumurile cu risc rutier
Comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu, directorul adjunct al Direcției Rutiere, a reamintit că, începând cu 1 ianuarie 2025, sistemul de monitorizare a traficului rutier e-Sigur a devenit operațional. Acest sistem presupune supravegherea drumurilor naționale și a celor cu risc rutier din România, utilizând dispozitive radar de tip pistol montate pe trepied.
„Aş vrea să reamintim faptul că, începând cu 1 ianuarie 2025, a fost operaţionalizat sistemul de monitorizare a traficului rutier e-Sigur, sistem care presupune supravegherea drumurilor naţionale sau a drumurilor cu risc rutier de la nivelul României, supraveghere prin intermediul dispozitivelor radar.
Vorbim despre dispozitive radar tip pistol, care vor fi montate pe trepied. Ele vor putea fi observate pe marginea drumului, vor fi la vedere, vor funcţiona într-un mod automat, ceea ce presupune înregistrarea tuturor vehiculelor care depăşesc limita de viteză”, a declarat comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu, directorul adjunct al Direcției Rutiere.
Primele dispozitive radar din cadrul sistemului e-Sigur sunt deja operaționale pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe DN 2, în județul Vrancea. Bogdan Oproiu a precizat că această etapă de debut va fi urmată de extinderea sistemului la nivel național, având ca obiectiv principal reducerea mortalității rutiere cu 50% până în 2030.
„În această perioadă ne aflăm într-o etapă de debut a sistemului e-Sigur, fapt pentru care îl putem întâlni momentan doar pe autostrada A1, tronsonul Bucureşti-Piteşti, Autostrada A2 Bucureşti-Constanţa şi pe DN 2 pe raza judeţului Vrancea, iar etapizat acest sistem va fi implementat la nivelul întregii ţări.
Scopul principal al sistemului este acela de a asigura o fluenţă a traficului rutier şi de a ne îndeplini ţinta de ţară, respectiv reducerea cu 50% a mortalităţii până în anul 2030”, a explicat Oproiu.
Cum vor fi sancționați șoferii care depășesc viteza legală
Sistemul e-Sigur presupune monitorizarea automată a vehiculelor care circulă cu viteză excesivă. Datele colectate de dispozitivele radar vor fi descărcate de polițiști și analizate în Centrele de management al traficului. Ulterior, proprietarii vehiculelor vor fi notificați și vor avea obligația de a comunica datele șoferului responsabil.
„Procesul de implementare a acestui sistem e-Sigur va fi următorul: după încheierea activităţii, poliţistul rutier va descărca toate datele ce au fost înregistrate de către aparatul radar, iar colegii care se află în Centrul de management al traficului vor proceda la prelucrarea datelor, vor identifica proprietarii autovehiculelor care au fost depistate circulând cu viteză, îi vor notifica.
Proprietarii autovehiculelor au obligaţia de a comunica Poliţiei Rutiere datele conducătorului auto, după ce poliţiştii rutieri primesc aceste date vor întocmi direct procesul verbal faţă de şofer pe care îl vor transmite către domiciliul acestuia”, a explicat Bogdan Oproiu.
Bogdan Oproiu a explicat că, după înregistrarea vitezelor depășite, datele vor fi prelucrate de Centrul de management al traficului pentru a identifica proprietarii vehiculelor. Aceștia vor fi notificați să comunice datele șoferilor, iar poliția va trimite procesul-verbal la domiciliul acestora.
Zonele cu risc rutier, prioritate pentru amplasarea radarelor
Bogdan Oproiu a subliniat că dispozitivele radar vor fi amplasate exclusiv în zonele cu risc rutier, iar pe autostrada A1 vor fi mutați periodic pentru a acoperi toate zonele cu risc.
Pentru implementarea proiectului e-Sigur, au fost pregătite 700 de dispozitive radar de tip pistol, care vor fi instalate treptat, însoțite de echipaje de Poliție Rutieră. Proiectul este un pas semnificativ pentru reducerea accidentelor rutiere și alinierea României la standardele europene de siguranță rutieră.