"O nouă prevedere legislativă. Cartea de salvare a autoturismului este obligatorie. Şoferii pot fi amendaţi cu 1000 de lei dacă nu o au." Astfel de ştiri au invadat reţele de socializare şi unele site-uri de ştiri. Cartea de salvare a maşinii este o fişă care conţine schiţa autoturismului şi ar trebui să-i ajute pe pompieri în eventualitatea unui accident grav. Însă niciun şofer nu este obligat să o aibă în maşină.
„Poliţiştii care opresc autoturismul în trafic pentru a controla şi verifica documentele, solicită cărţile de identitate, actele maşinii, permisul şi asigurarea. Niciodată cartea de salvare. Nu sunt aplicate sancţiuni contravenţionale pentru acest lucru, spune Georgian Drăgan, IGPR.
Totuşi, salvatorii le recomandă şoferilor să tipărească documentul şi să îl ţină în suportul parasolarului. În urmă cu doi ani, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Automobil Club Român au început o campanie prin care au încercat să vorbească despre importanţa cărţii de salvare la bord.
„Timpul de descarcerare poate fi scăzut foarte mult prin oferirea de informatii. Cu cât maşina este mai nouă, cu atât timpul de descarcerare creşte. Sosite la faţa locului, echipele trebuie să caute bateria. La maşinile noi este dificil să o găseşti şi ne-am gândit să punem la dispoziţie aceste informaţii,” precizează Alin Grosu, ACR.
„Informaţii despre poziţionarea airbagurilor, rezervoare combustibil, instalaţii electrice, ca lor să le fie uşurată munca. Cartea de salvare este un document pe care-l putem descărca de pe csb.acr.ro unde se găsesc toate tipurile de autoturisme,” explică Cătălin Chirca, IGSU.
Estimările specialiştilor spun că, în România, doar câteva mii de şoferi deţin cartea de salvare la bord. Documentul nu este obligatoriu în majoritatea ţărilor Uniunii Europene, dar mai bine de jumătate dintre şoferi au tipărit schiţa şi o păstrează în maşină.