Șoferii, sancționați automat pe baza imaginilor surprinse de radare

Începând cu 1 ianuarie 2025, autoritățile din România au implementat un sistem avansat de monitorizare a traficului rutier, numit e-SIGUR. Acest sistem utilizează tehnologie modernă pentru a sancționa șoferii care încalcă normele rutiere pe baza imaginilor surprinse de radare, fără a mai fi necesară oprirea lor pe loc.

Sistemul e-SIGUR este activ în prezent pe autostrada A1 București-Pitești, autostrada A2 București-Constanța și pe drumurile din județul Vrancea. Aceste zone au fost alese pe baza unei analize a riscurilor cauzate de viteza excesivă.

Radarele utilizate sunt amplasate pe trepied și sunt poziționate strategic pentru a monitoriza eficient traficul rutier în zonele cu risc crescut de accidente.

Cum funcționează sistemul e-SIGUR?

Sistemul operează prin captarea imaginilor cu ajutorul radarelor de tip Trucam, care înregistrează încălcările normelor rutiere, precum depășirea limitei de viteză. Datele sunt transmise către sistemul e-SIGUR, care le procesează automat.

Proprietarul vehiculului este ulterior contactat pentru a identifica persoana aflată la volan în momentul încălcării. Sancțiunile sunt apoi aplicate de polițiști desemnați, în conformitate cu legislația în vigoare.

Comisarul-șef Bogdan Oproiu, reprezentant al Direcției Rutiere, a explicat că acest sistem elimină necesitatea opririi șoferilor pe loc și modernizează procesul de aplicare a sancțiunilor. El a subliniat că monitorizarea automată facilitează constatarea încălcărilor normelor rutiere și contribuie la siguranța traficului pe drumurile publice.

„Începând cu 1 ianuarie 2025, a fost operaționalizat sistemul de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, cu privire la posibile încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice, obținute cu mijloace tehnice din dotarea Poliției Române și colectate automat prin sistemul e-SIGUR. Acest sistem va prelucra imaginile surprinse cu ajutorul cinemometrelor Trucam pe autostrăzile A1 și A2, precum și în județul Vrancea, în zonele cu risc ridicat, iar constatarea și aplicarea sancțiunilor se va realiza de polițiști nominalizați în acest sens”, a declarat Bogdan Oproiu.

Avantajele noului sistem

Noul sistem e-SIGUR îmbunătățește eficiența monitorizării traficului rutier și reduce timpul necesar pentru constatarea și aplicarea sancțiunilor. Autoritățile estimează că acest sistem va contribui la creșterea siguranței rutiere prin reducerea numărului de accidente, în special în zonele identificate ca fiind de risc ridicat.

De asemenea, eliminarea interacțiunii directe între șoferi și polițiști simplifică procesul de aplicare a legii.

Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți respectarea regulilor de circulație și de a reduce numărul de accidente rutiere, contribuind astfel la siguranța participanților la trafic.