Şoferii trebuie să fie foarte atenţi dacă circulă pe autostradă între Lugoj şi Nădlac. Mai exact, pe porţiunea de şosea la patru benzi din apropiere de Lugoj şi pe lotul de autostradă între Nădlac şi Arad, dacă bate puţin vântul, balizele antiorbire sunt smulse de pe parapetul median.
Chiar dacă oficialii Companiei Naţională de Autostrăzi au fost informaţi, încă din 2013, că balizele fabricate de Girod Semnalizare Rutieră prezintă pericol pentru participanţii la trafic şi Inspectoratul de Stat în Contrucţii a cerut interzicerea punerii pe piaţă a acestor sisteme antiorbire, pe tronsoanele de autostradă din Vestul ţării aceste balize încă există şi constituie un pericol real pentru şoferi. Firma care produce aceste sisteme atiorbire a contestat decizia Inspectoratului de Stat în Construcţii şi a continuat să furnizeze balize. Deşi, judecătorii din Timişoara au anulat cererea având ca obiect plângerea formulată de firma care produce balieze de proastă calitate, aceste sisteme sunt montate în continuare pe şoselele din România.
Când s-a creat precedentul
Primul incident s-a petrecut în luna august 2015, când după nici o săptămână de la inaugurarea lotului de autostradă Pecica-Nădlac, o furtună a smuls sute de balize antiorbire provocând pagube materiale şoferilor. După incident, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi au trasmis un comunicat sec în care au precizat că în urma unor fenomene meteorologice extreme, pe sectorul de autostradă Arad-Nădlac, un număr de aproximativ 500 balize antiorbire au fost smulse de pe parapetul median ajungând pe calea I a autostrăzii. În comunicatul CNANDR nu era nimic specificat privind despăgubirea şoferilor care s-au ales cu pagube.
Sistemele antiorbire cad la o adiere de vânt
Deşi comercializarea acestor balize e interzisă, după evenimentele petrecute în perioada 13-17 februarie pe tronsonul de autostradă Timişoara-Lugoj lot 2, între km 54 şi 79, demonstrează că firma care fabrică aceste sisteme încalcă măsura dispusă de Inspectoratul de Stat în Construcţii. Pentru că încă furnizează produse necorespunzătoare. De această dată, după nici două luni de la inagurarea lotului de autostradă Timişoara-Lugoj, la o intensitate a vântului sub limita impusă au căzut circa 900 de balize antiorbire, produse de aceeaşi firmă timișoreană. După acest incident, directorul de proiecte al asocierii Tirrena Scavi SpA-Societa Italiana per Condotte D‘acqua SpA de la autostrada Timişoara-Lugoj, Andrea Barsanti, preciza că plasticul din care este produs sistemul antiorbire a îmbătrânit.
Specialiştii Asociaţiei de Standardizare din România ne-au explicat că îmbătrânirea plasticului este imposibilă, „produsele ar fi trebuit supuse testului de durabilitate prevăzut prin anumite cerinţe, rezultatele obţinute în urma încercărilor trebuind să respecte valorile indicate în standard, nefiind permisă în niciun caz atingerea pragului de rupere a produsului după două luni de la montarea acestuia. Mai exact, intensitatea vântului în perioada respectivă nu a atins valoarea maximă de 144 km/h, la care aceste produse sunt obligate să reziste. Conform datelor Administraţiei Naţionale de Meteorologie, viteza maximă la rafală înregistrată de staţiile meteorologice cele mai apropiate zonei unde s-a produs smulgerea balizelor antiorbire, în perioada 13-17 februarie 2016, respectiv staţiile meteo Timişoara şi Lugoj a fost de 50,4 km/h şi 75,6 km/h, valori mult sub limita impusă de standard.
CNADNR nu a cerut demontarea sistemelor neconforme
După aproape şase săptămâni de la ultimul incident în care 900 de sisteme antiorbire au fost smulse de vânt.
“Sistemul antiorbire a fost proiectat și realizat de asocierea Astaldi – Max Boegl România Nădlac – Arad Lot 2, sursa, producatorul şi furnizorul fiind Girod Semnalizare rutieră. CNADNR nu deține contractul încheiat între antreprenor și furnizorul de materiale, astfel nu vă putem comunica valoarea contractului. În cadrul contractului pentru proiectare şi execuție autostrada Timișoara – Lugoj, Lot 2", furnizorul de sisteme antiorbire este Girod Semnalizare Rutiera. Menționăm totodată că CNADNR nu deține contractul încheiat între irrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condette d'acqua SpA și furnizorul de materiale, astfel nu vă putem comunica valoarea Contractului”, potrivit CNADNR.
Întrebaţi de ce la o rafală mult sub valoarea maximală admisă sistemele instalate recent, atât pe autostrada Arad-Nădlac și Timișoara-Lugoj au fost smulse de pe parapeți, CNADNR ne-a explicat că desprinderea a fost cauzată de producerea unor fenomene meteorologice intense. “Situația a fost remediată imediat de către Antreprenor. Pe tronsonul de autostradă Timișoara – Lugoj nu au fost cazuri de desprindere a balizelor antiorbire din cadrul sistemului antiorbire determinate de rafale de vânt. Lucrările executate în cadrul acestor contracte de execuție au perioada de garanție de 48 de luni de la Recepția la terminarea lucrărilor, astfel și aceste sisteme au perioada de garanție de 48 de luni de la Recepția la terminarea lucrărilor. Având în vedere că sectoarele de autostradă Arad – Nădlac și Timișoara – Lugoj se află în perioada de garanție, daunele produse autovehiculelor sunt suportate de către Antreprenor.