În 2025, asigurarea RCA continuă să fie o cerință esențială pentru toți șoferii din România, însă creșterile semnificative ale tarifelor pun presiune asupra bugetelor acestora. Obligativitatea poliței RCA, stabilită prin lege, vizează protejarea participanților la trafic, acoperind daunele provocate în urma accidentelor.
Cu toate acestea, lipsa asigurării poate atrage sancțiuni severe, iar costurile variază în funcție de mai mulți factori, precum vârsta șoferului, zona de reședință și istoricul de daune.
RCA rămâne obligatorie pentru toți șoferii din România
În 2025, asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) rămâne o cerință legală pentru toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România.
Polița este destinată să acopere costurile provocate de accidente rutiere, atât pentru persoanele afectate, cât și pentru șoferii care au produs pagubele. Conform legii, vehiculele neasigurate nu au dreptul să circule, iar cei care ignoră această obligație riscă sancțiuni severe.
Polița RCA acoperă mai multe tipuri de daune, inclusiv reparațiile autovehiculelor implicate, tratamentele medicale necesare în cazul victimelor și alte costuri asociate deteriorării bunurilor.
Ce amenzi riscă șoferii fără poliță
Persoanele care nu dețin o asigurare RCA activă pot primi amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei. În plus, autoritățile pot reține certificatul de înmatriculare al vehiculului și pot dispune imobilizarea acestuia.
Conform prevederilor legii nr. 132/2017, aceste sancțiuni au scopul de a descuraja șoferii de la circulația fără asigurare.
Lipsa unei polițe RCA valide nu doar că atrage sancțiuni financiare, dar crește semnificativ riscul pentru șoferi, mai ales în cazul unui accident.
Persoanele fără asigurare trebuie să suporte integral costurile provocate, ceea ce poate însemna sume foarte mari, în funcție de gravitatea daunelor.
Creșterea costurilor RCA în 2025
Anul 2025 a adus majorări considerabile în ceea ce privește prețurile pentru asigurările RCA, înregistrând o creștere de până la 30% față de anii anteriori.
Șoferii tineri, sub 30 de ani, sunt cei mai afectați de aceste tarife, fiind considerați mai predispuși la accidente. În plus, vehiculele cu motoare mari și cei care locuiesc în zone cu risc ridicat de accidente, precum București și Ilfov, au parte de costuri mult mai mari.
De exemplu, un șofer din București, cu vârsta sub 30 de ani și o mașină puternică, cu motor de peste 300 kW, poate plăti mai mult de 5.200 de lei anual pentru RCA.
La polul opus, un șofer cu vârsta între 51 și 60 de ani, dintr-o zonă cu risc scăzut și care conduce un vehicul mic, de sub 50 kW, achită în jur de 1.000 de lei pe an.
Factori care influențează tariful asigurării
Pe lângă zona de reședință și puterea motorului, istoricul de daune al șoferului joacă un rol important în stabilirea prețului.
Șoferii care nu au fost implicați în accidente beneficiază de reduceri semnificative. Aceștia sunt recompensați pentru un comportament responsabil în trafic, ceea ce îi ajută să economisească sume considerabile la plata RCA.
Deși creșterile de prețuri reprezintă o provocare pentru șoferi, respectarea obligației de a avea asigurare rămâne esențială pentru evitarea sancțiunilor și a altor riscuri asociate.