În România, tarifele polițelor RCA au înregistrat creșteri semnificative în ultimul an, în ciuda faptului că prețurile sunt plafonate prin lege. Șoferii se plâng de scumpiri care ajung până la 30%, iar principalele cauze invocate sunt inflația și creșterea frecvenței accidentelor.
Comparativ cu alte țări europene unde tarifele nu sunt reglementate, România se remarcă prin costuri mai mari pentru asigurările obligatorii auto. Expirarea măsurii de plafonare la finalul anului 2024 ridică întrebări legate de evoluția viitoare a prețurilor în piață.
Scumpirile RCA afectează șoferii români
Deși prețurile polițelor RCA sunt teoretic plafonate, șoferii români se confruntă cu o creștere semnificativă a tarifelor. În ultimul an, tarifele au crescut cu până la 30%, iar motivele principale includ inflația ridicată și numărul crescut de accidente rutiere.
În acest context, România ajunge să aibă prețuri mai mari pentru asigurările auto obligatorii decât multe alte state europene, unde astfel de plafonări nu există.
Diferențe notabile între tarifele din 2023 și cele actuale
Pentru un șofer din București, în vârstă de 34 de ani, care conduce o mașină fabricată în 2009, diferențele de preț sunt evidente.
În decembrie 2023, cea mai ieftină poliță RCA era de 1.540 de lei, iar în decembrie 2024, același șofer plătește 1.960 de lei.
Pe segmentul polițelor mai scumpe, tarifele au crescut de la 2.969 de lei anul trecut la 3.058 de lei în prezent.
Aceeași tendință se observă și în alte zone ale țării. Un șofer din Giurgiu, de 51 de ani, cu o mașină fabricată în 2017, plătea anul trecut 650 de lei pentru cea mai ieftină poliță RCA.
În 2024, prețul acesteia a crescut la peste 800 de lei. Polița cea mai scumpă pentru acest profil a evoluat de la 1.196 de lei la aproximativ 1.400 de lei.
Ce urmează după expirarea plafonării tarifelor RCA
Plafonarea tarifelor RCA, instituită în 2023, va expira la finalul acestui an, iar din ianuarie 2025, tarifele vor reflecta piața liberă.
În lipsa unei prelungiri a acestei măsuri, brokerii estimează că prețurile ar putea include creșterile de costuri suportate de asigurători în ultimii ani. Potrivit acestora, cheltuielile companiilor de asigurări au crescut cu aproximativ 30-35%.
Chiar dacă nu se vor aplica integral aceste creșteri în prețuri, o majorare de 10% pentru o poliță care costă acum 1.400 de lei ar însemna un plus de aproximativ 140 de lei.
Modificări legislative în dezbatere
În prezent, în Parlament se discută o lege privind RCA-ul, menită să elimine dezechilibrele din piață.
Rămâne de văzut dacă plafonarea prețurilor va fi prelungită sau dacă șoferii vor plăti tarifele impuse de piața liberă. Creșterile actuale ale tarifelor RCA reprezintă o provocare majoră pentru șoferi, în special în contextul economic dificil.