Respectarea limitelor de viteză este esențială pentru siguranța rutieră, însă mulți șoferi se întreabă cât de precise sunt radarele și ce marjă de eroare au. În 2025, legislația privind sancțiunile pentru depășirea vitezei rămâne strictă, dar există situații în care conducătorii auto pot evita amenzile.

De asemenea, noile propuneri legislative ar putea schimba modul în care Poliția Rutieră aplică sancțiunile în funcție de erorile aparatelor radar.

Dispozitivele radar pentru viteză și marja lor de eroare

Pentru a măsura ce viteză are un autovehicul, Poliția Rutieră utilizează radare fixe și mobile, echipamente care includ și camere video pentru probarea contravențiilor.

Chiar dacă aceste dispozitive sunt extrem de precise, ele trebuie verificate periodic pentru a asigura acuratețea măsurătorilor.

Fiecare radar are o marjă de eroare, iar aceasta diferă în funcție de tipul de aparat și regimul în care este utilizat.

„Pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, aceasta este de ± 3 km/h, pentru viteze de până la 100 km/h. Iar de ± 3% din valoarea măsurată, pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.

În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de ± 4 km/h pentru viteze de până la 100 km/h. De ± 4% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h”, explică avocatul Tudor Ion pe blogul său, citat de promotor.ro.

Când șoferii pot evita amenda radar

Deși orice depășire a vitezei legale poate fi sancționată, legea permite o toleranță de până la 9 km/h peste limita impusă. Această prevedere nu înseamnă că șoferii au dreptul legal de a depăși viteza, ci că sancțiunile încep să fie aplicate abia de la un anumit prag.

Polițistul Tavi Perțea a explicat pe canalul său de YouTube cum funcționează acest principiu:

„Legiuitorul nu ne permite să depășim limita de viteză, […] în schimb, se arată tolerant cu noi, șoferii, și stabilește sancțiune din momentul în care am depășit limita de viteză pe sectorul de drum respectiv cu cel puțin 10 km/h.

Adică, dacă suntem în localitate și avem limita de 50 și suntem înregistrați de radar având 51, 55 sau chiar 59 km/h, nu vom fi sancționați contravențional. Dar, de la 60 km/h, putem să primim amendă de 2 puncte și două puncte de penalizare”, spune acesta.

Această regulă se aplică doar în cazul contravențiilor rutiere. În situații grave, cum ar fi accidentele cu victime, orice depășire a vitezei legale poate duce la sancțiuni mai severe.

Propunerea legislativă pentru modificarea marjei de eroare

În Parlament a fost depus un proiect de lege care propune introducerea unor marje oficiale de eroare pentru aparatele radar. Dacă legea va fi adoptată, viteza indicată de radar va fi ajustată astfel:

  • Se vor scădea 10 km/h din viteza înregistrată, dacă aceasta este sub 100 km/h;
  • Se va reduce cu 10% din valoarea măsurată, dacă viteza este mai mare de 100 km/h.

De exemplu, dacă un șofer este surprins cu 110 km/h într-o zonă cu limită de 50 km/h, se va scădea 11 km/h din valoarea radarului, iar amenda va fi aplicată pentru 99 km/h în loc de 110 km/h.

În prezent, amenzile pentru depășirea vitezei sunt aplicate astfel:

  • 2-3 puncte de amendă pentru depășirea cu 10-20 km/h;
  • 4-5 puncte de amendă pentru depășirea cu 21-30 km/h;
  • 6-8 puncte de amendă pentru depășirea cu 31-40 km/h;
  • 9-20 de puncte de amendă și suspendarea permisului pentru depășirea cu peste 50 km/h.

Noua propunere ar putea permite unor șoferi să evite suspendarea permisului, rămânând doar cu amenda contravențională.

Cum poți contesta amenda radar

Dacă un șofer consideră că a fost sancționat pe nedrept, are dreptul să conteste procesul-verbal în instanță. Există mai multe situații în care amenzile pot fi anulate:

  • Dacă procesul-verbal conține date incorecte sau lipsesc informații esențiale, cum ar fi CNP-ul contravenientului, datele agentului constatator sau locul exact al faptei;
  • Dacă se demonstrează că aparatul radar nu avea verificarea metrologică la zi sau nu era omologat corespunzător;
  • Dacă există neconcordanțe între fapta consemnată și realitatea înregistrată de radar.

În unele cazuri, instanța poate solicita Poliției documente care să ateste că echipamentul radar era calibrat și verificat conform normelor legale. Au existat situații în care amenzile au fost anulate pentru că dispozitivele nu aveau inspecțiile tehnice la zi sau funcționau defectuos.