Fostul pilot de raliuri Titi Aur a vorbit despre majorarea prețului la RCA în România, punctând care este de fapt motivul. Ce a influențat, în opinia sa, creșterea prețului asigurării auto obligatorii?
Ce spune Titi Aur despre creșterea prețurilor la RCA?
Specialistul în conducere defensivă, Titi Aur, a vorbit recent despre majorarea prețurilor la RCA și siguranța rutieră din România. Acesta a oferit perspective detaliate cu privire la cauzele care au determinat o majorare semnificativă a prețului RCA-ului și a explicat motivele pentru care numărul de accidente mortale și răniți grav pe șoselele din România a scăzut.
Specialistul a subliniat că această creștere nu are nicio legătură cu veniturile cetățenilor, ci cu daunele cauzate de accidentele rutiere. Mai exact, el a explicat că, în contextul în care pagubele materiale sunt mari, costurile pentru reparații devin la fel de mari, ceea ce duce automat la majorarea prețurilor polițelor RCA.
Titi Aur a criticat abordarea conform căreia creșterea RCA ar trebui să fie raportată la veniturile cetățenilor. În opinia sa, costurile poliței de asigurare depind de gravitatea daunelor, nu de capacitatea financiară a oamenilor.
„În primul rând trebuie să înțelegem că mult stricăm, mult plătim. Nu avem cum să stricăm mult și să plătim puțin. Am văzut comentariul unui economist cunoscut – dar mi s-a părut foarte greșită abordarea – care spunea că nu poate să crească RCA-ul fără să fie raportat la veniturile românilor, la posibilitățile românului de a plăti”, a declarat Titi Aur, potrivit DCNews.
El a oferit și un exemplu concret: o mașină de lux poate fi mai sigură pentru ocupanții săi, însă reparațiile acesteia pot ajunge la sume foarte mari din cauza complexității și calității materialelor utilizate.
Siguranța mașinilor moderne și reducerea numărului de victime
În ceea ce privește scăderea numărului de victime pe șoselele din România, Titi Aur a accentuat faptul că această reducere nu este rezultatul unei îmbunătățiri semnificative a infrastructurii rutiere sau al unui comportament mai responsabil al șoferilor. Specialistul a atribuit acest fenomen evoluției tehnologice a mașinilor și intervențiilor rapide în caz de accident rutier.
Conform explicațiilor sale, mașinile moderne sunt proiectate să absoarbă șocurile în caz de accident, protejând astfel pasagerii, dar suferind pagube considerabile. Aceasta este una dintre cauzele pentru care, deși vehiculele sunt mai sigure, costurile pentru reparații sunt ridicate, ceea ce influențează și creșterea RCA.
De asemenea, intervenția rapidă a echipelor de salvare în caz de accident a contribuit la scăderea numărului de morți și răniți grav pe drumurile din România, un lucru care era rar întâlnit cu decenii în urmă.
„Vin autoritățile să ne spună că a scăzut numărul de morți pe șosele. Nu a scăzut pentru că fac ele ceva, nu a scăzut pentru că noi conducem mai civilizat și mai sigur, ci a scăzut din următoarele două motive.
În primul rând, mașina e din ce în ce mai sigură, ceea ce înseamnă că în caz de impact se strică mult mașina, dar cresc RCA-ul și CASCO, iar în al doilea rând pentru că intervenția a devenit foarte rapidă. Acum 30 de ani nu se întâmpla așa ceva”, a mai spus fostul pilot de raliuri.