Viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor mașinilor poluante și va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, a anunțat ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.
Aceasta se referă la taxă ca la o „contribuție„ pe care cetățenii o plătesc în baza principiului conform căruia poluatorul plătește.
„Așa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susținut și susțin în continuare că poluatorul plătește și nu numai în cazul emisiilor de CO2, și în cazul deșeurilor și în celelalte cazuri, cel care poluează trebuie să plătească,” a declarant Grațiela Gavrilescu.
Aceasta înaintează posibilitatea introducerii unei perioade de grație pentru șoferi, în care aceștia să aibă timă să se informeze cu privire la „contribuția” discutată.
Potrivit reprezentanților din Ministerul Mediului, cuantumul taxei crește odată cu vechimea mașinii, cu tipul de combustibil și capacitatea cilindrică, astfel încât românii să nu mai fie deloc tentați să țină autoturismele diesel mai vechi de 10 ani, cu motor mare.
Peste acest prag, probabil, taxa anuală de poluare va fi considerabilă, se așteaptă analiștii, care avansează inclusiv sume de peste 1.000 lei pentru mașinile foarte poluante (non-euro).
De asemenea, cel mai probabil, noua taxă va fi plătită anual, urmând a fi inclusă în impozitului datorat pentru mijloacele de transport.