ori, depasind in prezent 6 milioane. Nu e de mirare, asadar, ca si numarul service-urilor auto a urcat spectaculos. Daca inainte de 1990 functionau in Romania mai putin de 200 de ateliere auto, toate de stat, acum sunt autorizate de Registrul Auto Roman (RAR) peste 1.800. Pe langa acestea, specialistii estimeaza ca exista inca cel putin 1.000 de service-uri care lucreaza „la negru”. Circa un sfert din atelierele legale sunt in Bucuresti, urmat de judete ca Bihor, Constanta, Neamt, Timis sau Cluj, iar cele mai putine sunt inregistrate in Bistrita-Nasaud, Ialomita, Salaj, Vrancea ori Giurgiu.Mai multe sau mai putine, functionand la lumina zilei sau ascunse de ochii autoritatilor, service-urile sunt rareori locuri de unde soferii se intorc cu zambetul pe buze. Aproape ca nu e proprietar de masina din Romania care sa nu-ti poata povesti o experienta neplacuta pe care a avut-o atunci cand a apelat la serviciile mecanicilor auto.”Au facut treaba de mantuiala”, „Mi-au luat bani, desi nu au remediat defectiunea”, „Mi-au murdarit tapiteria”, „Au reparat una si au stricat trei” sunt printre cele mai comune plangeri. Cu riscul de a-i supara pe cei care au intampinat astfel de neplaceri, acestea sunt nimicuri pe langa alte situatii, cum ar fi disparitia casetofonului sau inlocuirea pieselor bune cu unele uzate sau chiar defecte. „Mi-am poansonat piesele mai scumpe, ca electromotorul sau compresorul de la aer conditionat, de frica sa nu mi le schimbe”, povesteste un bucurestean. Altii au patit-o si mai rau: ieseanca Gina Neculai spune ca una din masinile firmei sale a fost pur si simplu inlocuita in timpul unei reparatii. „Autoturismul, o Nubira, a stat in atelierul Moldotrans Auto, pe atunci dealer Daewoo, din iulie pana in octombrie 2001, ca urmare a unui accident. In acel timp, mi-au fost schimbate caroseria si alte componente cu unele de la o alta Nubira, veche, provenienta necunoscuta. Practic, doar motorul a ramas”, povesteste ea. Gina Neculai afirma ca modificarile au fost descoperite in 2003, dar ca, pana acum, autoritatile nu au luat nici o masura. Gabi Munteanu, seful service-ului Moldotrans, spune ca in 2001 nu lucra acolo, dar ca, din cate stie el, litigiul s-a stins in primavara acestui an.Chiar si firmele cu renume au parte de reclamatii. Pe 11 mai 2004, bucuresteanul Ilie Nicolin a anuntat Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) ca a dus la atelierul IPSO un Renault Clio Symbol pe 5 aprilie si ca, desi legea prevede un termen de maximum zece zile pentru efectuarea reparatiilor, el inca mai asteapta. si clientii service-urilor Dacia s-au plans la APC. In cele mai multe cazuri, este vorba de defecte repetate, cum ar fi cele ale radiatoarelor sau ale sistemului de inchidere de la SupeRNova, care, in opinia lor, ar trebui sa fie considerate vicii de fabricatie si reparate gratuit. Altii, ca Nicolae Ghergus, din Capitala, au alt gen de probleme. „Cutia de viteze de la Dacia 1304 pe care am cumparat-o in 2001 s-a stricat dupa doar cateva mii de kilometri. Ei s-au oferit sa mi-o repare, dar eu vreau sa mi-o inlocuiasca gratuit, caci e clar ca a fost defecta de la bun inceput”, spune Ghergus.Un alt bucurestean, Ion Minca, a dat in judecata service-ul Porsche Bucuresti Nord. „Am fost la atelier pentru verificarea unui VW Passat pe care urma sa-l cumpar. Concluzia mecanicilor a fost ca masina este in stare tehnica buna, dar doua luni mai tarziu am constatat ca ea fusese accidentata, reparata fara stirea politiei si ca sistemul airbag lipsea cu desavarsire. Am fost pagubit cu circa 3.000 de euro”, spune barbatul. „Consideram reclamatia domnului Ion Minca nefondata. Decizia judecatoreasca favorabila noua foloseste exact acest termen – „nefondat”. Service-ul a efectuat riguros si corect operatiunile solicitate de fiecare client in parte”, declara Mihai Halmagianu, directorul executiv al PBN.Insa, pana sa se ajunga la justitie, problemele clientilor pot fi solutionate, cel putin teoretic, de alte institutii. Vasile Rapea, directorul general al RAR, spune ca, pe langa auditurile anuale ale service-urilor autorizate, Registrul efectueaza si audituri inopinate, la solicitarea MTCT sau ANPC. Care, se presupune, au fost sesizate de clientii nemultumiti. Avocatul Bogdan Varjan, de la „stefanica, Dutu si asociatii”, crede, insa, ca niste masuri de precautie luate de proprietarii de autovehicule, atat inainte, cat si dupa efectuarea reparatiei, pot elimina numeroase situatii neplacute.

CUM NE APARAM DE ABUZURILE MECANICILOR AUTO
Avocatul Bogdan Varjan ne da cateva sfaturi care ar putea sa ne scuteasca de neplaceri:
· In momentul in care ducem autoturismul la service, ar fi bine sa incheiem un proces-verbal de receptie, care sa contina descrierea starii generale a autovehiculului (aspect, dotari si imbunatatiri, precum si prezumtivele defectiuni);
· Dupa efectuarea reparatiilor, proprietarul ar trebui sa verifice starea autoturismului, prin comparatie cu procesul-verbal;
· Daca sunt identificate neconcordante (alterari ale caroseriei, ale interiorului, ale dotarilor, noi defectiuni, sustrageri de piese etc.), primul pas ar fi sesizarea conducatorului unitatii;
· In cazul in care situatia nu se remediaza, incidentul poate fi reclamat la Oficiul pentru Protectia Consumatorului, care va demara o cercetare a cazului, care poate implica si expertize tehnice si participarea RAR;
· Separat de sesizarea OPC, cel prejudiciat are intotdeauna la indemana calea unei actiuni civile in justitie, pentru repararea daunelor provocate de catre unitatea de service.

CAPITAL va continua articolele din aceasta categorie si in numerele urmatoare. Daca ati avut probleme cu banca, cu o societate de asigurari, cu furnizorii de utilitati publice (apa, electricitate, gaze ori termoficare), cu sistemul de invatamant, cu o companie telefonica sau cu oricare alta institutie, daca ati descoperit clauze abuzive intr-un contract sau daca vreti sa ne faceti o sugestie, scrieti-ne pe adresa redactiei sau la e-mail razvan.amariei@capital.ro.