Clienţii foarte tineri sunt penalizaţi de asigurători cu tarife mult mai mari decât cele aplicate seniorilor. Motivul? Printre ei se ascund mulţi vitezomani, care provoacă pierderi majore.
Preţurile asigurărilor RCA şi Casco pot fi chiar duble pentru clienţii foarte tineri comparativ cu cele practicate pentru cei cu vârste mai avansate, la companiile care practică tarife personalizate. Scopul tarifelor construite în acest fel este să prevină sau să reducă pierderile pe care companiile le pot înregistra din vânzarea acestor poliţe.
„S-a dovedit din statistici că (şoferii foarte tineri, n.red.) au rata de daună mai mare“, spune directorul general al Astra Asigurări, Radu Mustăţea. Acelaşi argument este prezentat şi de oficialii Allianz-Țiriac. „Statistic, pe acest segment este mult mai mare daunalitatea, ca frecvenţă şi ca valoare a daunei medii“, explică directorul de comunicare şi relaţii publice al acestei companii, Marius Onofrei. „Pe măsură ce se vor maturiza, vor avea tarife mai mici“, spune Onofrei, adăugând că implementarea sistemului bonus-malus va aduce probabil unele reglaje fine şi în această privinţă. Acest sistem, care va fi aplicat începând cu 2010, va prevedea penalităţi pentru şoferii care utilizează asigurarea obligatorie pentru a despăgubi terţii, respectiv reduceri pentru cei care nu aduc companiile de asigurări în situaţia de a plăti despăgubiri pentru ei.
Strategia asigurătorilor în ceea ce priveşte clienţii tineri este diferită de cea a băncilor, care caută să-şi fidelizeze clienţii de la vârste cât mai fragede, cel puţin prin ofertele care vizează utilizarea serviciilor bancare. În ceea ce priveşte creditarea, clienţii foarte tineri se încadrează mai greu, deoarece este solicitată o vechime minimă la locul de muncă, iar valoarea împrumutului este stabilită în funcţie de nivelul veniturilor eligibile.
Referitor la fidelizarea clienţilor, directorul general al Astra face referire la reducerile acordate de companii clienţilor care îşi reînnoiesc poliţele RCA sau Casco şi care sunt acordate asiguraţilor cărora nu le-au fost plătite despăgubiri. „Dacă nu au daune, se fidelizează“, spune Radu Mustăţea.
Cât de mari sunt „penalităţile“
Tarifele practicate de Generali la asigurările RCA sunt aproape duble pentru clienţii care au vârste sub 30 de ani, comparativ cu cele practicate pentru clienţii care au trecut de vârsta menţionată. La Allianz-Țiriac, preţul asigurării obligatorii este cu 70% mai mare pentru un client de 18 ani, decât pentru unul de 31 de ani. Tarifele la asigurările auto facultative sunt structurate similar. Pentru un client de 18 ani, asigurarea Casco este cu 80% mai scumpă la Generali decât cea vândută unui client de 30 de ani. Discrepanţele dintre preţuri se diminuează pe măsură ce clienţii se îndepărtează de vârsta majoratului. Astra Asigurări nu practică tarife RCA segmentate şi în funcţie de vârsta clienţilor. În schimb, preţurile poliţelor Casco sunt cu 15% mai mari pentru asiguraţii cu vârste sub 25 de ani, dar şi pentru cei cu vârste de peste 68 de ani.
Asigurătorii care practică tarife personalizate utilizează un set mai extins de criterii: vechimea permisului de conducere al asiguratului, localitatea de domiciliu al acestuia. Cea mai complexă structură a indicatorilor care stabilesc preţul poliţelor Casco este utilizată de Generali, care ia în calcul şi dacă proprietarul maşinii a provocat accidente sau a luat amenzi de circulaţie în ultimii trei ani.
Poliţele auto generează cele mai mari venituri pentru asigurători, dar în acelaşi timp provoacă şi cele mai mari pierderi.
Din punctul de vedere al categoriilor de vârstă, cele mai bune sunt cele între 30 şi 50 de ani.
Radu Mustăţea, director general Astra Asigurări
75% a fost ponderea asigurărilor auto în totalul primelor brute subscrise în primul semestru al acestui an