Starea precară a infrastructurii rutiere din România continuă să genereze accidente grave și procese împotriva administratorilor drumurilor. Recent, CNAIR a fost obligată de instanță să plătească despăgubiri de un milion de euro, după ce un accident a fost cauzat de neîntreținerea corespunzătoare a carosabilului.

Hotărârea judecătorească evidențiază răspunderea instituției pentru siguranța traficului și consecințele grave ale neglijenței sale.

CNAIR, trasă la răspundere pentru drumurile neîntreținute

CNAIR este responsabilă pentru întreținerea drumurilor naționale din România, însă deficiențele infrastructurii pun în pericol siguranța șoferilor.

Drumurile deteriorate și lipsa indicatoarelor rutiere sunt cauze frecvente ale accidentelor, afectând siguranța șoferilor și integritatea vehiculelor.

Instituția funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și are obligația de a asigura condiții optime de trafic, scriu cei de la legalbadger.org.

Această entitate are obligația de a menține infrastructura rutieră într-o stare corespunzătoare, asigurând desfășurarea traficului în condiții de siguranță.

Însă, atunci când această obligație nu este respectată, CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere în instanță pentru prejudiciile suferite de participanții la trafic.

Răspunderea juridică a CNAIR în cazul accidentelor cauzate de drumuri nesigure

Legislația civilă din România prevede că oricine produce un prejudiciu altuia, printr-o faptă ilicită săvârșită cu vinovăție, trebuie să-l repare integral.

Răspunderea civilă delictuală se aplică și în cazul CNAIR S.A., dacă se demonstrează că deficiențele infrastructurii au dus direct la producerea unor accidente sau avarii auto.

avarie auto, gropi, masina avariata
SURSA FOTO: Dreamstime

Potrivit Codului Civil, pentru ca această răspundere să fie angajată, trebuie îndeplinite patru condiții fundamentale: existența unei fapte ilicite, producerea unui prejudiciu cert, legătura de cauzalitate dintre fapta ilicită și prejudiciu și existența vinovăției.

Administratorul drumurilor poate fi considerat responsabil atunci când nu ia măsuri pentru menținerea infrastructurii în parametri siguri, încălcând astfel obligațiile stabilite prin legislația în vigoare.

Hotărâri judecătorești relevante în cazuri de accidente rutiere

În mai multe decizii recente, instanțele de judecată au constatat că neîntreținerea drumurilor constituie o faptă ilicită care atrage răspunderea CNAIR S.A.. De exemplu, într-un caz soluționat de Tribunalul București, judecătorii au decis:

„Tribunalul reţine existența faptei ilicite în sarcina pârâtei prin omisiune, prin neinstalarea de indicatoare rutiere care să semnalizeze riscul ca animalele sălbatice să traverseze autostrada A2, în jurul km 56, direcția Constanța-București, unde autovehiculul condus de intimatul reclamant a fost lovit de o vulpe ce a pătruns pe carosabil, coroborat cu lipsa gardurilor despărțitoare dintre autostradă și terenul limitrof menit să împiedice pătrunderea animalelor.” (Decizia civilă nr. 1053/2024 din 27.03.2024)

De asemenea, Tribunalul Ilfov a stabilit, într-un alt caz, că:

„Neîndeplinirea obligaţiei de a asigura corespunzător utilizarea în condiţii de siguranţă pentru circulaţie a carosabilului, obligaţie ce revine administratorului drumului, reprezintă tocmai fapta ilicită ce a cauzat persoanei asigurate la intimata-reclamantă prejudiciul dovedit.” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019)

Despăgubiri record pentru prejudiciile materiale și morale suferite

Persoanele afectate de starea necorespunzătoare a drumurilor pot solicita despăgubiri pentru reparația vehiculelor și suferințele morale cauzate. Într-o decizie de referință, Înalta Curte de Casație și Justiție a obligat CNAIR S.A. la plata unui milion de euro drept despăgubire morală:

„Instanța a admis recursul reclamantei și a menținut hotărârea instanței de fond, prin care CNAIR S.A. a fost obligată la plata unor despăgubiri în cuantum de un milion de euro, pentru repararea prejudiciului moral suferit”, scrie în (Decizia nr. 1827 din 11 iunie 2014)

Alte instanțe au dispus despăgubiri între 40.000 și 80.000 de euro, în funcție de gravitatea prejudiciului și circumstanțele fiecărui caz.

Aceste hotărâri demonstrează că statul poate fi tras la răspundere pentru deficiențele infrastructurii, iar victimele pot obține compensații semnificative.