Șoferii vor fi taxați. Bani în plus pe lângă polița RCA. Ce prevede legea

sofer, masina, accident

SURSA FOTO: Pexels

În plus față de costul poliței RCA, românii ar putea fi supuși unei noi taxe. S-au depus mai multe amendamente la legea respectivă. Avertismentul a fost transmis de transportatori.

Transportatorii avertizează că șoferii din România ar putea fi nevoiți să suporte costuri suplimentare pentru repararea mașinilor lor. Acest lucru ar urma să se petreacă chiar dacă conducătorii auto au polița RCA plătită la zi. Noua situație derivă din amendamentele depuse în Parlament la legea asigurărilor de răspundere civilă auto.

Reprezentanții transportatorilor cer eliminarea punctelor respective. Ei solicită demiterea lui Sorin Mititelu, noul vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Mititelu este persoana care se ocupă de sectorul de asigurări. Transportatorii îl consideră responsabil de amendamentele în cauză.

Amendamentele care lovesc în buzunarele șoferilor

În Parlament se discută un proiect de lege care transpune o directivă europeană privind asigurările de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare. La proiectul de lege inițial au fost adăugate o serie de amendamente. Printre acestea, se află unul care face precizări despre „costurile de piață” ale reparațiilor.

Un alt amendament propune ca reparațiile să fie efectuate exclusiv în service-urile cu care asigurătorul are convenții semnate.

Mașină care se află în service auto/SURSA FOTO: Pexels

Se elimină posibilitatea de a primi mașină la schimb

O altă modificare elimină posibilitatea oferirii de mașini de înlocuire în caz de accident, în situația în care în familie există deja un alt vehicul disponibil.

De asemenea, un alt amendament sugerează că, în viitor, suma despăgubirii să fie stabilită doar între păgubit și asigurător, deși aceștia nu au expertiza necesară pentru a evalua întinderea pagubelor.

„Costurile de piață” sunt definite astfel: „prețurile/costurile finale de vânzare ale operatorilor economici autorizați, obținute pe baza cererii și ofertei, la care orice persoană are acces neîngrădit atunci când intenționează să achiziționeze un bun sau un serviciu și pe care aceasta se angajează se le suporte la achiziția unui bun sau la efectuarea unui serviciu”, spune amendamentul.

Dacă prevederea menționată rămâne în lege, șoferii vor fi nevoiți să suporte din propriul buzunar diferența dintre „costul de piață” și costul real al reparației.

Păgubiții RCA vor scoate bani din buzunar

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a transmis că, potrivit acestui articol, păgubiții RCA nevinovați de producerea unui accident vor fi obligați să suporte o coplată din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare. Această măsură este considerată contrară principiului reparării integrale a prejudiciului și a asigurării RCA.

Transportatorii fac referire și la amendamentul care propune stabilirea cuantumului reparațiilor prin negociere directă între asiguratori și păgubiți. Ei susțin că acesta afectează în mod semnificativ drepturile consumatorilor, fără să le ofere protecție.

Un alt amendament propune că păgubiții nu vor mai putea delega altor persoane încasarea banilor din reparații. Se elimină, astfel, posibilitatea convențiilor între service-uri și păgubiți. Această practică utilizată în prezent.

Șoferii păgubiții sunt puși într-o poziție vulnerabilă

În plus, un alt amendament elimină dreptul la mașină de schimb în caz de accident. Acest lucru e valabil dacă în familie există deja alt vehicul. Președintele COTAR vede această modificare drept nejustificată. El atrage atenția că fiecare vehicul din familie este deja asigurat obligatoriu prin RCA.

Transportatorii susțin că societățile de asigurări își doresc să controleze atât prețul de vânzare al RCA, cât și sumele acordate ca despăgubiri. În opinia lor, păgubiții sunt puși într-o poziție vulnerabilă. Lor li se limitează opțiunile, într-o încercare de a maximiza profiturile companiilor de asigurări. Această abordare, susțin transportatorii, ignoră cerințele de siguranță și calitate, precum și principiile care consacră dreptul la despăgubire integrală.