O directivă adoptată pe 6 iulie de Parlamentul European va permite statelor membre să-şi acceseze reciproc bazele cu datele de înregistrare ale autovehiculelor, astfel încât conducătorii auto amendaţi într-un stat membru şi care au maşina înregistrată în alt stat membru, să poată fi identificaţi.
Şoferii din UE vor fi pedepsiţi pentru infracţiunile de trafic comise în străinătate, inclusiv pentru cele patru cauze care generează 75% din accidentele rutiere mortale – viteza excesivă, nerespectarea culorii roşii a semaforului, neutilizarea centurilor de siguranţă şi condusul sub influenţa alcoolului. La acestea se mai adaugă conducerea sub influenţa drogurilor, utilizarea ilegală a benzii de urgenţă şi utilizarea ilegală a unui telefon mobil în timpul conducerii.
Statisticile UE arată că şoferii străini reprezintă cam 5% din conducătorii auto prezenţi în trafic într-un anumit stat membru, dar amenzile pentru viteză pe care le primesc reprezintă aproximativ 15% din totalul amenzilor de acest tip.
Majoritatea dintre ei scapă nepedepsiţi deoarece ţările care le-au aplicat contravenţiile nu îi mai pot constrânge să le plătească după ce părăsesc statul respectiv.
Directiva referitoare la schimbul transfrontalier de informaţii privind încălcările normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră are rolul de a remedia această situaţie. Ea va permite identificarea conducătorilor auto din UE, în cazul în care aceştia au comis o infracţiune rutieră în interiorul Uniunii, indiferent de statul membru în care este înregistrat automobilul.
Practic, noua reglementare oferă statelor membre acces reciproc la bazele de date naţionale care conţin datele de înregistrare ale vehiculelor. Aceasta se va face prin intermediul unei reţele electronice ce urmează să fie pusă în funcţiune şi care va permite un schimb de date între ţara în care s-a produs infracţiunea şi ţara în care este înmatriculată maşina.
De menţionat că directiva adoptată de Parlamentul European nu armonizează legislaţia rutieră sau cuantumul amenzilor, conducătorii auto urmând să răspundă potrivit legislaţiei statului în care s-a produs incidentul rutier.
După ce directiva va fi adoptată formal, statele membre vor avea la dispoziţie doi ani să îl transpună în legislaţia naţională.