Ce are medicina în comun cu IT-ul? La prima vedere, nimic. Contrariul îl dovedeşte însă o companie din Craiova, care face afaceri cu cåţiva dintre cei mai mari producători şi distribuitori din Romånia, avånd privirea aţintită şi peste hotare.
Doctorii craioveni care fac soft. Aceasta este reputaţia pe care şi-o doresc doi fraţi din Craiova, proprietarii companiei Softexpert Mobility. Cristian şi Ciprian Nicolae, alături de partenerul lor Nicolaie Boangiu, au reuşit să-şi treacă în portofoliul de clienţi nume precum Terapia Ranbaxy, Antibiotice, Glenmark Pharmaceuticals, Actavis Romånia, Montero sau Farmexim. Compania are trei soluţii proprii în portofoliu: Medexpert CRM, o aplicaţie de management al relaţiilor cu clienţii dedicată reprezentanţilor medicali ai producătorilor de medicamente, Medexpert SFA, o soluţie de automatizare a forţelor de vånzări, dedicată agenţilor de vånzări ai distribuitorilor de medicamente, şi Expert Mobile Agent, o aplicaţie de gestiune a vånzărilor pentru companii din alte domenii.
„Firma a fost lansată în anul 2000, la ideea tatălui meu“, povesteşte Cristian Nicolae cum a început afacerea. „Se întorsese dintr-o deplasare în SUA şi a adus cu el ideea de soft“. Lucrau atunci cu firme din Danemarca şi SUA şi făceau orice fel de proiect li se cerea. Afacerea a luat însă o altă turnură după 11 septembrie 2001. „Atentatele ne-au pus pe butuci. Primul gånd a fost să închidem firma. Plecaseră toţi clienţii americani, la danezi renunţasem, în Romånia nu aveam niciun client“, spune managerul. Atunci l-au cooptat în acţionariat pe cel de-al treilea partener, care este director tehnic. Cum cei doi fraţi sunt absolvenţi ai Facultăţii de Medicină din Craiova şi au lucrat mai mulţi ani în companii farmaceutice au combinat cunoştinţele lor cu ingeniozitatea noului acţionar, dånd astfel naştere aplicaţiei CRM pentru industria farmaceutică.
În doi ani, afaceri de cinci ori mai mari
Primul client a fost producătorul clujean Terapia. „Asta se întåmpla acum şase ani, cånd Terapia era o firmă de stat şi avea 14 reprezentanţi medicali. Astăzi are 400. Noi am ţinut pasul cu această dezvoltare, iar programul însuşi s-a dezvoltat foarte mult“, spune omul de afaceri. În aceşti şase ani compania a crecut continuu. În primul semestru al anului, a realizat o cifră de afaceri de 760.000 de lei, profitul fiind de 400.000 de lei. Pånă la sfårşitul lui 2008, Cristian Nicolae estimează afaceri de 2,5 milioane lei, cu un profit de un milion de lei. Cifrele poate nu par impresionante, dar mica afacere este un competitor serios pentru multinaţionalele din domeniu.
„Pentru noi, concurentul principal este compania de cercetare a pieţei Cegedim. Ei au gåndit foarte bine şi aplicaţia lor de CRM, practic oferind clienţilor un pachet. Astfel, au printre clienţi firme multinaţionale, iar contractele se semnează de multe ori nu în Romånia, ci în ţara mamă a companiei“, explică managerul. Craiovenii nu se lasă însă intimidaţi de dimensiunile concurenţei, avånd deja pregătit contraatacul. Recent, au încheiat un parteneriat cu IMS Health, una dintre cele mai mari companii de cercetare a pieţei, parteneriat ce va avea rezultate interesante anul viitor. „Ei au soluţii soft pentru cercetare de piaţă şi eu am soluţiile CRM şi SFA. Indicatorii de vånzări din aplicaţiile noastre pot fi importaţi automat în softul IMS Health, iar directorii clienţilor pot vedea rapoarte comparative.“ Acest parteneriat le poate deschide şi uşile unor multinaţionale al căror nume nu se găseşte pånă acum între referinţele Softexpert.
Planuri de expansiune internaţională
Astăzi, 70% din clienţii companiei sunt din domeniul farmaceutic. Însă procentul se va reduce, treptat, pånă la 50%, datorită potenţialului neexploatat din celelalte segmente ale pieţei. În plus, acţionarilor a început să le surådă ideea de a trece graniţa cu produsele lor. „Vom finaliza un parteneriat cu o firmă austriacă care face consultanţă IT pe piaţa farma din Europa Centrală şi de Est“, spune Cristian Nicolae. „Credem că ne deschide cu totul alte perspective“, adaugă el, numind Slovacia ca fiind prima posibilă destinaţie. Mai mult, compania încearcă să se extindă în afara ţării împreună cu clienţii săi. Aşa s-a întåmplat, de exemplu, cu Den Braven, o companie care a contractat serviciile Softexpert şi pentru reprezentanţa din Moldova.
Drumul de la medicină la creare şi vånzare de aplicaţii CRM nu este unul des întålnit. „Probabil am fi ieşit nişte medici foarte buni“, spune Cristian Nicolae, vorbind despre rezultatele bune pe care şi el şi fratele său le-au avut în facultate. „Dar a venit Revoluţia şi ne-am dat seama că putem face orice“. Şi au dovedit asta prin răbdarea şi insistenţa de care au dat dovadă în negocierile cu producătorul ieşean Antibiotice, cu care au purtat discuţii timp de trei ani înainte de a semna contractul, la începutul acestui an.
„Afacerea merge bine spre foarte bine. Şi avem satisfacţia că am contribuit la creşterea pieţei de aplicaţii mobile din Romånia. Acum şase ani, cånd noi promovam soluţii mobile, întålneam posibili clienţi care nu ştiau nici ce este un Palm. Acum nu mai ai senzaţia că le vorbeşti limbi străine“, încheie Nicolae.
«Acum şase ani, cånd noi promovam soluţii mobile, întålneam posibili clienţi care nu ştiau nici ce este un Palm. Acum nu mai ai senzaţia că vorbeşti limbi străine.»
Cristian Nicolae, acţionar Softexpert Mobility