Softul care masoara valorile invizibile

intangibile.Ce inseamna valori intangibile? Foarte simplu: abilitatile angajatilor, brandul vandut de o companie sau relatiile cu partenerii. Concret, valoare intangibila este tot ceea ce nu poate fi masurat cu instrumentele clasice de evaluare (finante, produse, active). La vanzarea unei afaceri, atat investitorul, cat si vanzatorul calculeaza cu precizie in special tangibilele: capacitatea companiei de a genera cash sau valoarea sa bursiera. Cand vine vorba insa de masurarea valorilor intangib

intangibile.Ce inseamna valori intangibile? Foarte simplu: abilitatile angajatilor, brandul vandut de o companie sau relatiile cu partenerii. Concret, valoare intangibila este tot ceea ce nu poate fi masurat cu instrumentele clasice de evaluare (finante, produse, active). La vanzarea unei afaceri, atat investitorul, cat si vanzatorul calculeaza cu precizie in special tangibilele: capacitatea companiei de a genera cash sau valoarea sa bursiera. Cand vine vorba insa de masurarea valorilor intangibile se folosesc multe aproximari. Sau mai bine zis, se foloseau pana acum. Liviu Cotora, presedinte si fondator Integrator, companie care pana anul trecut era singurul reprezentat SAP in Romania, a creat un produs software (SPID) care masoara invizibilul, adica tocmai valorile intangibile dintr-o companie.
„Daca e sa dam crezare consultantilor de la Standard&Poor sau McKinsey&Company, care sustin ca 80% dintr-o companie sunt valori intangibile, inseamna ca pana acum 80% din valoarea companiilor a fost ignorata”, declara Liviu Cotora, creatorul programului si, totodata, detinatorul unui patent international pe conceptul Multi-Value Management Engine, concept care „imbraca” produsul SPID.
Este softul care masoara valorile intangibile dintr-o companie prea revolutionar pentru Romania? Posibil. Cu toate ca firma lui Cotora a semnat deja primul contract pentru implementarea programului cu o companie din domeniul productiei, energiile de vanzari vor fi canalizate catre piata externa.
„Nu facem discriminare intre piata interna si cea externa, dar cred ca vom vinde mai mult companiilor straine, care constientizeaza importanta valorilor intangibile. Estimez ca in 2004 vanzarile softului SPID se vor cifra in jurul a un milion – un milion si jumatate de euro”, apreciaza Cotora.
SPID nu este o solutie ieftina, insa nu pretul va reprezenta principalul impediment de pe piata locala, ci reticenta managerilor. Cat costa produsul care masoara intangibilele dintr-o companie? Softul se poate vinde fie sub forma unei licente, al carei cost este de 1.500 euro/angajat, fie sub forma de serviciu: cinci euro pe ora, in aceasta suma fiind inclusa si mentenanta sistemului.
Este posibil ca unora ideea lui Cotora sa nu li se para o noutate. „Exista si alte produse care masoara valoarea creata de angajati si de know-how”, declara directoarea de resurse umane a unei companii romanesti. In aceeasi ordine de idei exista si alte produse care gestioneaza valoarea adusa prin inovatie sau competenta, obiecteaza distribuitorii de solutii de gestiune interna a intreprinderii (ERP). Perfect adevarat, insa „noutatea lui SPID consta in masurarea integrata a tuturor valorilor intangibile dintr-o companie”, obiecteaza Cotora.
Pana la urma, nimic nu este nou 100%. Creatorul programului recunoaste ca nu a facut altceva decat sa formuleze (sa standardizeze) un secret al marilor companii, care pun mare pret pe intangibile. Este vorba, in principal, de intreprinderile care transforma cercetarea intr-un motor al cresterii sau, bunaoara, al salvarii.
„Datorita intangibilelor a fost salvat de la faliment France Telecom, un operator telecom cu datorii de zeci de miliarde de euro. Noul presedinte de acolo a scotocit in laboratoarele de cercetare ale companiei si a transformat in realitate multe din proiectele aflate in lucru. Inglobarea in serviciile France Telecom a unei mari cantitati de inovatie a generat o mai mare incredere a investitorilor si, implicit, aprecierea actiunilor la Bursa”, exemplifica Liviu Cotora, managerul care si-a infiintat compania (Integrator) in Franta in 1981, dupa ce emigrase din Romania comunista.
Sfarsitul anului viitor ne va spune daca ideea managerului roman, interesanta teoretic, isi va dovedi utilitatea si in practica. Dupa primul contract deja semnat in Romania cu o companie din sectorul productiei sunt asteptate si alte vanzari catre companii din sectorul bancar sau al serviciilor. Alte doua fronturi vor fi deschise in Franta si Irlanda, unde compania are deja puncte de prezenta.