In Romania, foarte multi oameni se joaca pe calculator, insa prea putini platesc pentru acest tip de divertisment, in conditiile in care rata pirateriei la jocuri depaseste 90 de procente. Aceasta proportie se explica prin pretul destul de ridicat al unui joc nou in raport cu venitul mediu al romanilor. „Pretul unui joc nou variaza intre 18 si 30 USD”, afirma Teo Paduraru, director la Best Distribution. Potrivit propriilor declaratii, compania a realizat in 2001 o cifra de afaceri din jocuri de aproximativ 500.000 USD.
Totusi, in timp, jocurile se ieftinesc, ajungand la un nivel de aproximativ 6 USD – care reprezinta „pragul psihologic” pentru clienti, apreciaza Teo Paduraru. „Durata de viata a unui joc este destul de mare, ajungandu-se la o asemenea ieftinire in circa doi-trei ani”, afirma Sorin Serban, director de vanzari la Ubi Soft, distribuitor si dezvoltator de jocuri cu vanzari in 2001 de circa 90.000 USD. Exista insa si produse care se vand la acelasi pret ca in prima zi si dupa doi ani de la lansare, cum este cazul seriei SIMS – cel mai bine vandut joc din toate timpurile (16,4 milioane exemplare).
Chiar daca sunt relativ ieftine (200-250.000 lei), romanii prefera sa cumpere jocuri tot de la pirati, care impun preturi cu adevarat imbatabile. Totusi, exista un segment de public care cumpara sau, mai bine zis, pentru care se cumpara din magazine: copiii. „Pentru acestia cumpara, in general, parintii. Prea putini stiu de pirati si atunci se orienteaza catre comertul legal”, adauga Sorin Serban. In acest sens, Ubi Soft este avantajat de faptul ca distribuie multe jocuri pentru copii.
Monosit, un alt mare distribuitor de jocuri pe piata romaneasca, are oferte de 3-4 USD pentru productiile mai vechi, precum clasicul Caesar, prima versiune. Conform lui Dragos Florea, director de vanzari la Monosit, compania a realizat in 2001 o cifra de afaceri totala de 600.000 USD, din care vanzarile de jocuri au fost de 350.000 USD.
Cumuland cifrele de afaceri declarate de cei trei mari distribuitori de jocuri, realizam ca piata autohtona se cifreaza undeva in jurul sumei de 950.000 USD. In conditiile in care pirateria la jocuri se ridica la aproximativ 95%, potentialul pietei romanesti pentru acest tip de soft este de aproximativ 19 milioane USD.
Distribuitorii nu-si permit sa vanda exclusiv jocuri
Fiecare dintre cei trei distribuitori au propriii furnizori de jocuri – marii producatori de pe piata mondiala. Acestia din urma au propria strategie privind piata romaneasca. Best, spre exemplu, distribuie jocurile producatorului Electronic Arts. „In Romania, jocurile sunt, in general, mai ieftine decat in Occident. De exemplu, produsele pe care le localizam pentru piata romaneasca, prin traducerea brosurii de prezentare, sunt de trei ori mai ieftine”, spune directorul de la Best. Logica producatorului atunci cand face un asemenea discont este cresterea volumelor de vanzari. Insa Monosit si Ubi Soft nu pariaza pe aceasta strategie.
Monosit lucreaza cu 12 producatori de jocuri din intreaga lume, cei mai cunoscuti fiind Vivendi Universal (pentru Half Life), Eidos (Tomb Rider), Activision (Quake) sau Lucas Arts (Star Wars).
Ubi Soft distribuie exclusiv titlurile casei (Ghost Recon, Mist III Exile). In plus, compania are avantajul unor preturi putin mai mici, datorita faptului ca produce unele jocuri in Romania.
Rata sufocanta a pirateriei ii determina pe distribuitori sa nu isi concentreze afacerile excluisv pe jocuri. Best castiga din distributia de PC-uri si periferice, Ubi Soft vinde accesorii pentru jocuri si computere, iar Monosit obtine o parte din cifra de afaceri si din vanzarea de softuri educationale.    

Cele mai vandute trei jocuri de:
Best Distribution
    Titlu            Numar de    Pret
    joc            exemplare    (lei)
                vandute
Harry Potter             1.000        1.000.000
Seria Sims
(5 jocuri)            2.000        700.000
FIFA                800-1.000/an    1.000.000
Ubi Soft
    Titlu            Numar de    Pret
    joc            exemplare    (lei)
            vandute
Mist III Exile            150    1.000.000    
Might&Magic            200    500.000
Ghost Recon            80-100    1.000.000
Monosit
    Titlu            Numar de    Pret
    joc            exemplare    (USD,
                vandute         fara TVA)
Half Life            2.000        33
Blizzard Legend
(4 jocuri)             1.500        25
Diablo II            1.200        22