Unii spun că livrarea de software în regim de servicii va prinde în România. Alţii spun că tocmai criza face prea scump un astfel de serviciu. Conceptul, cunoscut în afară, a ajuns şi la noi.

Nu există business serios, nici măcar în România, care să nu apeleze la softuri de gestionare a afacerii, fie el de contabilitate, de management al relaţiei cu clienţii (CRM) sau ceva mai elaborat, cum ar fi gestiunea şi planificarea resurselor companiei (ERP). Ce te faci însă când vrei să te menţii competitiv, ştii că ai nevoie de programe de gestiune informatizată, dar criza te-a lăsat fără cash, iar puţinii bani disponibili trebuie alocaţi de urgenţă în altă parte?

Conceptul de „Software as a Service“ (SaaS) a apărut pe pieţele mai dezvoltate cu mult înaintea crizei. În ciuda acesteia, segmentul va avea în 2009 o creştere estimată de IDC la 40%. Practic, este vorba despre închirierea unui program de gestiune sub formă de serviciu prestat de compania producătoare a soluţiei sau un partener autorizat de aceasta. Aplicaţia este găzduită pe serverul furnizorului, iar beneficiarul îl accesează prin internet. „Argumentele în favoarea acestei soluţii sunt multe: investiţie iniţială zero, fără costuri privind personalul IT şi administrarea, plăţi lunare predictibile ş.a.m.d.“, spune Marius Georgescu, S+S Specialist la Microsoft România, unul dintre principalii furnizori mondiali de asemenea servicii.

Conceptul SaaS a fost până recent străin pieţei româneşti. Compania româno-austriacă Integral IT este cea care a spart gheaţa, devenind ­primul furnizor local de SaaS. Implementarea acestui serviciu este însă originală, abătându-se puţin de la formula deja consacrată. „NAVFlex este bazat pe sistemul SPLA de la Microsoft (Service Provider License Agreement), care ne permite să livrăm Dynamics NAV de pe un server aflat la sediul beneficiarului, cu condiţia ca serverul să fie propri­etatea furnizorului de servicii, răspunzând astfel dorinţei clienţilor de a nu scoate datele în afara companiei“, explică ­Bogdan ­Demetrescu, director de vânzări la Integral IT. El estimeză că, până la jumătatea anului viitor, cel puţin 60% din clienţii noi ai companiei sale vor opta pentru NAVFlex.

Nu doar în România, ci şi în Occident, prejudecata conform căreia datele informatice sunt în mai mare siguranţă pe serverul propriu decât pe cel al furnizorului este unul dintre principalele obstacole în calea extinderii mai rapide a SaaS. „Reticenţa companiilor româneşti ţine de nivelul educaţiei în zona IT, explică Marius Georgescu. Ca în multe alte domenii, şi aici se încearcă o schimbare de mentalitate. Din fericire, acest sector de servicii este ajutat de noua situaţie economică“.

Segmentul IMM are nevoie de câţiva ani ca să asimileze conceptul SaaS

169-34140-18_laptop_cloud_30.jpgMetodiu Mehmet, director general al Fair Value, una din principalele companii care implementează soluţii SAP de CRM şi ERP pe segmentul IMM, priveşte lucrurile mai nuanţat. A cochetat şi el cu ideea de a furniza SaaS, dar a renunţat. „Am lucrat la un business plan pe această direcţie în urmă cu un an“, spune Mehmet. „Fair Value este poziţionat ca partenerul SAP cel mai activ pe zona de companii mici şi medii, care este segmentul-ţintă pentru acest tip de ofertă SaaS, dar în acel moment nu aveam masa critică de potenţiali  clienţi interesaţi de o astfel de achiziţie. Acest lucru nu ne-a permis să avem o ofertă cu adevărat atractivă, capabilă să ne genereze un business interesant, aşa că pentru moment am renunţat“.

Mehmet mai crede că actualele condiţii de business din România impun măsuri suplimentare de precauţie, care ar scumpi prea mult costul final al „abonamentului“ la un astfel de serviciu. El apreciază că, în următorii trei ani, conceptul de SaaS nu va prinde prea mult în România, dar peste cinci ani cu siguranţă că va atrage clienţi şi va conta în piaţă.

Stimulate de criză sau nu, vânzările de soft sub formă de servicii şi operarea acestora „in the cloud“, adică pe servere externe conectate prin internet, este o tendinţă adoptată pe scară din ce în ce mai largă. Primul pas în România a fost făcut de Integral IT. Acum, sunt  aşteptaţi primii competitori, unul fiind chiar Fair Value, care va lansa astfel de servicii în 2012.

169-34141-18_mehmetmetodiu_30_c.jpgÎn cinci ani, soluţiile SaaS vor atrage cu siguranţă clienţi şi vor ajunge să conteze în piaţă.
Metodiu Mehmet, director general, Fair Value

60% din clienţii noi ai companiei Integral IT vor solicita, până la jumătatea anului viitor, livrarea unui soft ERP ca serviciu, susţine directorul de vânzări al firmei