Solicitările retailerilor, prezenţi în mall-urile din provincie, cu privire la plata chiriei ca procent din vânzări şi contribuţia proprietarilor la amenajarea magazinelor, ar putea pune dezvoltatorii acestor centre într-o mare dificultate în cazul în care acceptă. Consumul scăzut la nivel de ţară este primul semnal în privinţa unor venituri reduse încasate de proprietari. În prima parte a anului, nivelul chiriilor a scăzut în centrele comerciale din provincie cu 10 –
Solicitările retailerilor, prezenţi în mall-urile din provincie, cu privire la plata chiriei ca procent din vânzări şi contribuţia proprietarilor la amenajarea magazinelor, ar putea pune dezvoltatorii acestor centre într-o mare dificultate în cazul în care acceptă. Consumul scăzut la nivel de ţară este primul semnal în privinţa unor venituri reduse încasate de proprietari.
În prima parte a anului, nivelul chiriilor a scăzut în centrele comerciale din provincie cu 10 – 20%, neluând în calcul reducerile temporare de chirie care aduc un aport suplimentar scăderii menţionate.
„Scăderea chiriei la centrele comerciale din provincie este un subiect care comportă o discuţie mai largă. Cred că este mai important şi reprezintă într-adevăr o schimbare în abordarea închirierii, faptul că retailerii doresc să plătească chiria procent din vânzări şi să solicite ca proprietarii să contribuie la amenajarea magazinelor. Cred că dezvoltatorii trebuie să fie foarte selectivi în acordarea acestor facilităţi, mai ales că aceste două cerinţe ale retailerilor schimbă într-un anumit grad business plan-ul fiecărui dezvoltator“, a declarat pentru Capital.ro Răzvan Gheorghe, managing directorul Cushman&Wakefield România.
Retailul românesc înapoi în 2006
Potrivit lui Răzvan Gheorghe, chiar dacă cifrele nu arată foarte clar, această criză a dus România cel puţin 2 – 3 ani înapoi din punctul de vedere al percepţiei şi interesului pentru retailul românesc.
„Indiscutabil, stricăciunile întâmplate se vor repara în următorii ani şi nu mă refer aici nepărat la cât se va construi, ci mai degrabă la îmbunătăţirea modului de a face comerţ, inclusiv marketing, precum şi la îmbunătăţirea modului de abordare a proiectelor comerciale de către dezvoltatori“, a comentat oficialul Cushman&Wakefield.
Acesta a mai spus că partea a doua a anului va cunoaşte o perioadă de relativă stabilitate în ceea ce priveşte condiţiile de închiriere, după ce în prima parte a anului sau renegociat termenii contractuali, şi va continua cu o mai buna adaptare a comercianţilor la situaţia de criză prin reducerea de costuri, reducerea marjelor de profit sau campanii promoţionale.
Nu mai încep construcţii noi de mall-uri
În prima jumătate a acestui an nu au fost lansate noi proiecte de centre comerciale. În cazul mall-urilor anunţate pentru anul viitor, construcţia a început în general înainte de jumătatea anului 2008.
Stocul anunţat pentru finalizare în cursul anului viitor depăşeşte 350.000 mp suprafaţă închiriabilă. „Este de aşteptat ca doar o mică parte dintre aceste proiecte să fie cu adevărat livrate în 2010“, consideră Gheorghe.
În condiţiile în care toate deschiderile anunţate vor fi materializate, stocul nou de centre comerciale livrat în decursul acestui an va atinge 393.000 mp, reprezentand 56% din stocul livrat în 2008, respectiv 707.000 mp suprafaţă închiriabilă, record absolut după 1989.
Până la sfârşitul anului deschiderile şi extinderile anunţate de centre comerciale însumează o suprafaţă de 241.000 mp. Peste 64%, adică 155.000 mp, din stocul nou anunţat pentru livrare în 2009 este localizat în Bucureşti, fiind reprezentat de centrele AFI Palace Cotroceni Mega Mall şi Sun Plaza.