Actele normative ce schimba Codul de procedura fiscala aduc noi prevederi pentru contribuabili, unele favorabile, altele mai putin

Modificarile publicate privind Codul de procedura fiscala aduc firmelor vesti amestecate: pe de-o parte, clarifica modul in care trebuie sa fie aplicate anumite prevederi ale “Bibliei” intreprinderilor, pe de alta, dezvaluie noi fisuri in relatia cu administratia fiscala.




Poate ca ar fi interesant de precizat, inca de la bun inceput, ca “expertii” Ministerului Finantelor au avut nevoie de doua acte normative succesive, ca sa modifice Codul de procedura. Astfel, la finele lunii mai, au fost aprobate, la un interval de doar patru zile, doua legi: Legea nr. 166/2006 si, ulterior, Legea nr. 158/ 2006. “Schimbarile produse de cele doua acte normative asupra Codului de procedura fiscala sunt complementare, desi ca tehnica legislativa era de preferat un singur act normativ. Chiar daca sunt efectuate prin lege, nu trebuie uitat faptul ca, si in Codul de procedura, exista aceeasi prevedere ca si in Codul fiscal: modificarile se fac prin lege, promovata, de regula, cu sase luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia”, stabileste datele discutiei Justinian Cucu, consultant Global Tax Management.


Prima dintre schimbarile operate priveste solutia fiscala anticipata si acordul de pret in avans. Astfel, dupa ce, mai bine de un an, au fost asteptate normele de aplicare a procedurii de obtinere a solutiei fiscale individuale anticipate, dintr-odata, procedura devine aproape intangibila pentru contribuabilul obisnuit. “Noul” Cod stabileste ca solutia fiscala anticipata si acordul de pret in avans sunt “acte administrative emise de Ministerul Finantelor si aprobate prin hotarare a Guvernului” si ele vor fi comunicate doar contribuabililor carora le sunt destinate.


In categoria modificarilor “de clarificare”, putem incadra prevederile referitoare la angajarea raspunderii solidare a tertelor persoane juridice pentru obligatiile fiscale ale debitorilor insolvabili sau cele privind certificatul de atestare fiscala, dar si cele referitoare la declaratiile rectificative asupra accesoriilor obligatiilor rectificate. Astfel, in cazul depunerii unei declaratii rectificative, in sensul diminuarii obligatiei fiscale declarate initial si platite corect la nivelul redus al acesteia, nu vor mai fi calculate accesorii. Aceasta prevedere a fost asteptata de contribuabili, dar, din pacate, Codul clarifica situatia pentru viitor, pentru perioada anterioara acestor prevederi problema ramanand deschisa. De mare insemnatate este si prevederea in temeiul careia organele de control fiscal au nu doar obligatia de a stabili impozite, taxe si contributii suplimentare, ci urmeaza si a diminua obligatia fiscala stabilita gresit de catre contribuabil.



“Pentru a se produce acest efect, organul de inspectie fiscala trebuie sa fie si constrans sa nu efectueze greseli, indiferent care ar fi sensul diferentelor de obligatii fiscale, in favoarea bugetului sau a contribuabilului”, va sfatuieste Justinian Cucu. In materia platii obligatiilor fiscale, desi posibila pana acum, plata obligatiilor fiscale de catre o alta persoana decat contribuabilul a primit si o reglementare clara, facandu-se expres trimitere la prevederea din Codul civil referitoare la regulile generale privind capacitatea altor persoane de a face plata in numele debitorului.

Oamenii de afaceri vor predictibilitate

“Contribuabilii au nevoie de un mediu predictibil. Codul de procedura fiscala, ca si cel fiscal, spune ca modificarile trebuie adoptate cu sase luni inainte. Pana acum, nu s-a respectat regula.”

Cristian Parvan, vicepresedinte AOAR

Consultantii critica schimbarile aduse

“Dupa ce am asteptat de atata vreme normele de aplicare a solutiei fiscale individuale anticipate, am constatat cu surprindere ca procedura devine intangibila pentru contribuabilul simplu!”

Justinian Cucu, consultant GTM

Haz de necaz

Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a anuntat ca “pune la cale”, impreuna cu Agentia de Administrare Fiscala, un proiect de act normativ care ar urma sa modifice Codul de procedura fiscala, intr-o incercare de a eradica evaziunea. Ei bine, in noul proiect, se afla si prevederi referitoare la… solutia fiscala individuala anticipata si acordul de pret in avans.



Intre 1.000 si 20.000 de euro. Atat ar putea costa obtinerea solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans, potrivit proiectului. Daca este sa “cuplam” prevederea de acum – referitoare la solutie si la acordul de pret in avans, “cele doua acte nu mai sunt valabile daca prevederile legale de drept material fiscal in baza carora a fost luata decizia se modifica” – cu prevederile din proiect, nu puteam decat sa conchidem ca este posibil ca multi contribuabili sa ramana cu buza umflata si banii luati. Sau putem specula ca multi vor fi inclinati sa “plateasca” direct modificarea legii, fara a se mai incurca cu solutia individuala anticipata!