Cand nimeni nu mai credea, Ministerul Finantelor a pus la punct masura prin care firmele se pot apara in fata functionarilor sai In teorie, exista. In practica, nu se aplica. Se cheama solutie fiscala individuala anticipata si este menita sa va faca viata mai usoara si inspectiile fiscale mai putin dureroase. La cererea “publicului”, Fiscul anunta ca solutia fiscala anticipata se va aplica din prima jumatate a acestui an. La finele anului 2004, Agentia de Admi
Cand nimeni nu mai credea, Ministerul Finantelor a pus la punct masura prin care firmele se pot apara in fata functionarilor sai
In teorie, exista. In practica, nu se aplica. Se cheama solutie fiscala individuala anticipata si este menita sa va faca viata mai usoara si inspectiile fiscale mai putin dureroase. La cererea “publicului”, Fiscul anunta ca solutia fiscala anticipata se va aplica din prima jumatate a acestui an.
La finele anului 2004, Agentia de Administrare Fiscala si Ministerul Finantelor au venit cu propunerea ca, din ianuarie 2005, firmele mari sa poata beneficia de un act administrativ individualizat, numit solutie fiscala anticipata. Aceasta “solutie” urma sa fie accesibila si firmelor mici, dar de-abia din anul 2007. Solutia fiscala individuala anticipata ar fi trebuit sa fie emisa, pe baza unei cereri a societatii interesate, de catre Comisia Centrala Fiscala. Aceasta urma sa fie mixta, formata din membri ai ANAF si ai Finantelor. In plus, documentele emise de Comisie ar fi trebuit sa aiba valoarea juridica a unui ordin al ministrului finantelor publice.
Actul in sine urma sa fie acel mecanism care sa le permita societatilor sa adapteze in mod corect aplicarea prevederilor legale la situatia lor particulara, eliminand riscul unei interpretari eronate. Aici mai trebuie retinut faptul ca solutia fiscala este individuala, dar este, in acelasi timp, anticipata, adica are in vedere pronuntarea numai asupra unor situatii fiscale de fapt viitoare. Cu toate ca foarte multe firme asteptau aparitia acestui “instrument” si ca, teoretic, exista posibilitatea apelarii la solutia fiscala anticipata, in practica firmele nu au avut posibilitatea sa isi lamureasca problemele cu statul. Responsabili de la ANAF spun ca cel mai mult au avut de furca cu pregatirea personalului care ar fi trebuit sa emita solutiile individuale anticipate. “Este o problema mai complexa. Este necesar ca persoana care raspunde unei solicitari pentru o solutie fiscala sa cunoasca pe dinafara impozitele, dar, in acelasi timp, sa aiba cunostinte de drept fiscal sau drept comercial, sa cunoasca succesiunea operatiilor si sa exprime totul in termeni cat mai clari si mai sintetici. Lucrul acesta este foarte greu”, explica unul dintre sefii ANAF.
In schimb, inca de la finele anului trecut, cei doi parteneri – Fiscul si Finantele, au decis ca este cazul ca, dupa un an de asteptare, sa dea firmelor posibilitatea sa se puna la adapost si sa obtina o solutie fiscala. Din cate se pare, sunt pe ultima suta de metri atat reglementarile referitoare la numirea membrilor Comisiei Centrale Fiscale, cat si normele de aplicare. “Institutia” solutiei fiscale anticipate ar trebui sa intre in functiune din prima jumatate a acestui an.
Dar haideti sa vedem care sunt partile bune si care sunt punctele vulnerabile ale acestui instrument.
Cel mai tare punct al solutiei individuale este acela ca actul este opozabil tertilor. Cu alte cuvinte, indata ce va veti afla in posesia unei solutii fiscale, veti avea un document administrativ fiscal pe care il puteti utiliza “impotriva” Fiscului, ori de cate ori sunteti in contradictie, pe tema unor bani in plus pe care ii datorati statului. “In Romania, datorita gradului ridicat de centralizare a deciziilor, s-a incetatenit, in ierarhia administratiei fiscale, respectarea instructiunilor si indrumarilor primite de la minister, ceea ce va avea ca efect putine abateri de la solutiile individuale ale Comisiei Centrale”, explica Radu Bufan, ABA Consulting.
Un alt efect pozitiv ar putea fi acela al unificarii interpretarii de catre organele fiscale a dispozitiilor legale in cazurile mai complexe. Un alt lucru bun este acela ca obtineti un raspuns calificat, din partea unui organism recunoascut: Comisia Centrala Fiscala.
Astfel, pe de o parte, va veti clarifica toate dilemele pe care le aveti in legatura cu un fapt fiscal viitor. Dar, pe de alta parte, va puteti trezi cu surpriza ca solutia individuala gasita de Comisia Centrala sa nu fie in concordanta cu ceea ce asteptati. Cum solutia fiscala individuala anticipata este opozabila organelor fiscale si poate servi de scut in anumite situatii, ea este opozabila si societatilor. De aceea, chiar daca nu este lucrul la care va asteptati, va trebui sa il puneti in practica.
Apoi, sa ne gandim ca solutia fiscala se refera la situatii fiscale de fapt viitoare. “Din aceasta perspectiva, toate solicitarile de clarificare a aplicarii unor prevederi legale asupra unei situatii concrete, dar care inca nu s-a produs, ar trebui tratate drept cereri de obtinere a solutiei fiscale anticipate. Ceea ce va ingreuna sistemul”, spune Justinian Cucu, consultant, Global Tax Management.
Un alt aspect ce ar trebui mentionat este ca firmele nu constientizeaza, inca, diferenta intre un raspuns obisnuit din partea unor directii de specialitate si solutia fiscala. Cum pentru obtinerea unei solutii fiscale este nevoie de mult timp, este posibil ca firmele sa prefere sa apeleze la solutiile deja cunoscute: raspunsul emis de structurile de specialitate.
La ce trebuie sa va asteptati
• Solutia fiscala individuala anticipata este un instrument inspirat din practica occidentala, unde este cunoscut sub denumirea de “ruling”.
• Solutia individuala anticipata ramane valabila doar in cazul in care situatia de fapt ulterioara coincide cu prezentarile si cu documentele avute in vedere la emiterea sa. In caz contrar, actul administrativ se considera desfiintat cu efect retroactiv.
• Solutia fiscala individuala anticipata trebuie sa contina urmatoarele elemente pentru a fi valabila: denumirea emitentului; data la care a fost emisa si data de la care isi produce efectele; datele de identificare ale contribuabilului beneficiar; obiectul solutiei fiscale individuale anticipate; motivele de fapt; temeiul de drept; numele si semnatura persoanelor imputernicite ale emitentului; mentiuni privind audierea contribuabilului; precizari privind categoria obligatiilor fiscale pentru care s-a emis solutia fiscala individuala anticipata si tratamentul fiscal aplicabil acestora.
Trebuie sa stiti
Cererea, in baza careia se emite solutia fiscala individuala anticipata, trebuie sa contina urmatoarele:
• Datele de identificare ale contribuabilului
• O situatie detaliata privind activitatea firmei in prezent si pe viitor
• O prezentare completa a starii de fapt viitoare pentru care se solicita solutia fiscala
• Obligatiile fiscale pentru care se solicita solutia
• Declaratia contribuabilului ca nu exista nici o procedura fiscala, administrativa sau judiciara in curs pentru cazul descris si mentiunea ca toate datele sunt conforme cu realitatea.