Solutie pentru dilema exportatorilor

Cresterea modesta, cu 15%, a exporturilor romanesti in prima jumatate a anului este, daca tinem cont ca piata europeana absoarbe aproape 70% din totalul marfurilor autohtone, un rezultat direct al deprecierii euro cu aproape 12%. Compania sibiana Mondostar, unul dintre principalii jucatori ai industriei de confectii textile destinate exportului, anunta o scadere cu 5% a cifrei de afaceri fata de 2004. “In cazul in care deprecierea euro va continua, vom fi nevoiti sa ne rest



Cresterea modesta, cu 15%, a exporturilor romanesti in prima jumatate a anului este, daca tinem cont ca piata europeana absoarbe aproape 70% din totalul marfurilor autohtone, un rezultat direct al deprecierii euro cu aproape 12%.

Compania sibiana Mondostar, unul dintre principalii jucatori ai industriei de confectii textile destinate exportului, anunta o scadere cu 5% a cifrei de afaceri fata de 2004. “In cazul in care deprecierea euro va continua, vom fi nevoiti sa ne restructuram activitatea”, afirma Maria Oltean, director economic la Mondostar. Ea atrage totusi atentia ca diminuarea productiei la export este practic imposibila. “Contractele cu partenerii straini din Germania si Elvetia au fost deja negociate pe termen de cinci ani”, explica Oltean.


Majoritatea exportatorilor romani se afla in aceeasi situatie ca si firma din Sibiu. Ar dori sa reduca activitatea de export, dar au semnat deja contracte de desfacere cu firmele straine. Vrand-nevrand, productia continua, indiferent de evolutia euro.


Problema cursului valutar nu este straina nici companiilor multinationale. Producatorul de automobile german Volkswagen a suferit, in primul semestru din 2005, pierderi de 503 milioane de euro pe piata din SUA. In primele sase luni ale anului, dolarul s-a depreciat cu aproape 10% fata de euro.
“La cursul acesta de schimb, nu poate sa faca nimeni castig din export”, comenta Bernd Pischetsrieder, managerul general al VW.

O optiune pentru exportatori devine factoringul

In Europa, piata factoringului cunoaste o dezvoltare puternica. Contractele finantate se ridica anual, doar in Marea Britanie, de exemplu, la 184 de miliarde euro, iar expertii europeni sustin ca acesta este doar inceputul. Motivele succesului sunt destul de evidente: ce exportator nu ar prefera sa obtina 80% din suma aferenta unei vanzari in aceeasi zi cu livrarea? Restul de 20% ii primeste la data convenita cu partenerul strain pentru plata marfii.


Riscul valutar este intr-o mare masura acoperit, si compania obtine imediat lichiditati. Toata operatiunea consta intr-o simpla cesiune de creanta, prin care o banca achita in avans exportatorului contravaloarea facturii dintr-o livrare de marfuri. Pentru un producator care acorda termene de plata intre 30 si 180 de zile, factoringul apare ca o mana cereasca.


Conform organizatiei Factors Chain International (FCI), Romania a inregistrat in ultimii ani cresteri semnificative la factoring, valoarea tranzactiilor ajungand, in 2004, la 420 milioane euro. Cifra ar putea fi insa mult mai mare, tinand cont ca estimarile s-au realizat doar pentru bancile romanesti membre FCI (BCR, BRD, UniCredit). Principalul actor pe piata factoringului este BCR, cu un volum realizat din factoring la export de 36 milioane euro. Marillen Oancea, economist in cadrul Serviciului de Factoring al BCR, sustine ca primul semestru al 2005 a adus bancii o crestere cu 50% a cifrei de afaceri din factoring. “Disponibilitatile obtinute pot fi utilizate in functie de necesitatile imediate ale clientilor, acestia nefiind nevoiti sa respecte o anumita destinatie, precum in cazul unui credit”, explica Marillen Oancea avantajul fata de un credit in valuta.


BRD, a doua banca din Romania, anunta si ea rezultate pozitive pe partea de factoring. Reprezentantii BRD afirma ca operatiunea de factoring nu dureaza mai mult de 24 de ore de la solicitare. Pentru aceasta, exista totusi conditia ca exportatorul sa aiba o cifra de afaceri de minimum 100.000 de euro.


In afara de finantarea activitatii, exportatorul beneficiaza, prin factoring, si de acoperirea riscului de neincasare a facturii. “Ca o constanta preocupare a bancii in cadrul operatiunilor de factoring, se regaseste protejarea riscului de neplata al importatorului, generat de relatiile de comert exterior ale companiilor romanesti”, afirma Eugen Lascu, director executiv produse pentru corporatii din cadrul Raiffeisen Bank Romania. Avantajul este enorm, daca tinem cont ca recuperarea creantei de la un debitor strain este aproape imposibila. Un proces poate tine ani, iar costurile sale pot depasi, la onorariile avocatilor din UE, chiar valoarea prejudiciului.


Ca orice alt produs eficient, factoringul nu este totusi ieftin. Costurile depind de accesoriile care se ataseaza produsului de baza. Daca se urmareste doar obtinerea de lichiditati, comisionul se calculeaza conform valorii LIBOR/EURIBOR + 2% pe an. Pentru acoperirea si a riscului de neincasare, se plateste o taxa suplimentara, de 1-2%. Bancile s-au aratat insa dispuse sa negocieze. “Costurile unei operatiuni de factoring sunt stabilite de la tranzactie la tranzactie, in functie de mai multe criterii”, conchide Eugen Lascu.



“Organizatia noastra este foarte optimista in ceea ce priveste piata de factoring din Romania. Ne asteptam ca tranzactiile de factoring la export sa creasca.”

Jeroen Kohnstamm, < BR>

secretar general Factors Chain International







Pro si contra factoring



Avantajele

• obtinerea imediata de lichiditati 80-90% din factura

• acoperirea in mare masura a unor eventuale pierderi valutare

• acoperirea riscului de neincasare

• imbunatatirea situatiei bilantiere

• informatii despre partenerul strain (daca plateste la termen)

• colectarea creantelor


Dezavantajele

• banca isi rezerva dreptul sa ia toate masurile pentru incasarea banilor de la partenerul strain.

• in timp ce exportatorul i-ar fi acordat importatorului un ragaz de la plata la scadenta, banca nu va accepta nici o deviere de la termenul stabilit in contract. Relatiile de afaceri pot fi astfel afectate

Sarile cu cele mai bune cresteri ale tranzactiilor de factoring

Conform studiului realizat de FCI, Romania ocupa unul dintre primele locuri intre tarile cu cea mai spectaculoasa crestere a tranzactiilor de factoring. De la 20 milioane de euro in 1998, s-a ajuns anul trecut la o valoare de 420 milioane de euro. Dupa volumul tranzactionat, primele trei locuri revin in 2004 Marii Britanii (185 miliarde euro), Italiei (121 miliarde euro) si Frantei (82 miliarde euro). De altfel, factoringul este metoda de finantare preferata a companiilor din aceste tari. In Bulgaria, se pare ca nici nu s-a auzit despre factoring. Pana in 2004, bulgarii nu realizasera nici o astfel de operatiune. De urmarit este Rusia, deoarece in aceasta tara a avut loc in 2004 o explozie a tranzactiilor de factoring (1.130 milioane euro), dupa ce in 2002 acestea nu depaseau 168 milioane de euro.