Viitorul este electric atunci când vorbim de transport şi nu numai în privinţa automobilelor, ci şi al bicicletelor sau chiar al trotinetelor pentru adulţi.
Bicicletele şi trotinetele s-au integrat complet în peisajul urban în marile capitale europene. Traficul infernal, problema găsirii unui loc de parcare, aglomeraţia din mijloacele de transport, sau pur şi simplu grija pentru mediul înconjurător îi împinge pe tot mai mulţi oameni către mijloace alternative de transport precum bicicletele sau trotinetele pentru adulţi. Cea mai mare problemă a bicicliştilor, şi acest lucru este mai valabil la noi în ţară decât în oricare altă parte, este lipsa de respect a şoferilor. Cei mai mulţi nu merg pe bicicletă de teama de a nu fi loviţi de o maşină. Cei care o fac, au o altă problemă, în special când temperaturile devin insuportabile, şi anume transpiraţia. Dacă ai de parcurs un drum mai lung până la birou, pedalatul te face să transpiri şi puţine sunt companiile care pun la dispoziţie duşuri angajaţilor. Soluţia o reprezintă bicicletele şi trotinetele electrice pentru adulţi. Peste un milion de biciclete electrice s-au vândut, anul trecut, în Europa, iar moda începe să se extindă.
O bicicletă electrică este similară cu una clasică, însă include elemente suplimentare precum un motor electric, un acumulator, controler, ecran LCD, senzor etc. O bicicletă electrică nu poate avea un motor cu o putere mai mare de 250 W, iar viteza maximă este de 25km/h, conform reglementărilor legale din Uniunea Europeană. În funcţie de model, bicicleta poate fi asistată la pedalare sau poate avea propriul buton de acceleraţie. Utilizatorul poate lăsa bicicleta să funcţioneze doar cu motorul electric sau poate pedala în timp ce motorul electric este în funcţiune, crescând astfel viteza de deplasare, dar şi autonomia acumulatorului. Principalul dezavantaj al bicicletelor electrice, în prezent, este preţul ridicat, însă există o alternativă. Producătorii de biciclete au început să ofere kituri de conversie, astfel încât orice bicicletă poate fi transformată într-una electrică. Cel mai ieftin kit costă aproximativ 1.500 de lei.
O modă care începe să prindă şi la noi este cea a trotinetelor pentru adulţi. Cele clasice sunt preferate pentru distanţe scurte, iar cele electrice au autonomii şi de 40 de km. Este cazul unei trotinete creată de câţiva tineri ingineri din Craiova. Ei au realizat o trotinetă electrică portabilă, are mai putin de zece kilograme și poate străbate o distanţă de 40 de kilometri. Primele 200 de trotinete s-au vândut deja.
Pentru toate buzunarele
Tinerii au primit cinci milioane de euro din fonduri europene şi vor ridica o fabrică unde vor asambla nu numai trotinete, ci şi biciclete și scutere electrice. Cele mai ieftine trotinete electrice costă 800 de lei, iar cele mai scumpe, peste 3.000 de lei. Cele mai cunoscute mărci la noi în ţară sunt E-twow ECO, Razor şi Ztech. În ceea ce priveşte bicicletele electrice, gama acestora este mult mai largă, iar preţurile pornesc de la 2.000 de lei. Un astfel de model este Z-Tech ZT-08, care are un motor de 250 W cu o autonomie de până la 45 kilometri şi o viteză maximă de 25 km/h. Mult mai scump este modelul Winora Y520.X Sport. Aceasta are un motor Yamaha PW 250W, baterieYamaha Akku, 36V, 400Wh, Lithium Ion, ecran LCD şi cadru din aluminiu. Preţul unui model este de 11.000 de lei. Pentru cei cu un buget mare există şi versiuni mai scumpe. Este vorba de modele lansate de producătorii auto precum Alfa Romeo, Aston Martin, BMW, Audi, Porsche, Ladn Rover, McLaren sau Smart. Modelul BMW Cruise e-bike al bavarezilor include un acumulator Bosch de 250W care te ajută atunci când pedalezi cu viteze de până la 25 km/h şi are o autonomie de 100 km. Preţul 3.100 euro, TVA inclus.