Greva de la Metrorex pune beţe în roate majorităţii locuitorilor Capitalei, care sunt nevoiţi să apeleze la alte mijloace de transport, de la maşina personală, la RATB sau taxiuri pentru a ajunge la serviciu. Traficul infernal este o problemă în plus, care poate duce la întârzieri ale angajaţilor. Specialiştii în resurse umane ale unor importante firme din Bucureşti explică pentru capital.ro ce soluţii au găsit pentru a nu-şi perturba programul de muncă.
Angajatorii trebuie să fie înţelegători şi să găsească soluţii pentru a eficientiza programul de lucru şi pentru a susţine modul normal de muncă din cadrul companiei într-o situaţie de genul grevei de la Metrorex, sunt de părere consultanţii de resurse umane contactaţi de capital.ro.
Prima preocupare a unei companii trebuie să fie diminuarea impactului unui astfel de eveniment asupra activităţii curente, spune Sorin Faur, director HR al BDO România şi membru HR Club. „Managerii trebuie să se mobilizeze pentru a asigura funcţionarea companiei, chiar şi în regim de avarie, cel puţin pentru departamentele şi funcţiunile critice. Este cumva firesc, mai ales pentru situaţiile neprevăzute, să existe îngăduinţă faţă de angajaţii care întârzie şi nu cred că se pune problema penalizării lor”, a declarat pentru capital. ro Sorin Faur.
Aşadar, în situaţiile neprevăzute înţelegerea din partea managementului este literă de lege. „Ar fi de ajutor pentru angajaţi să fie anunţaţi că au înţelegere din partea companiei, pentru situaţia în care vor întârzia la serviciu – cu titlul de excepţie, doar pentru ziua grevei anunţate”, a spus, de asemenea, Nevenca Doca, Director de Resurse Umane al Banca Transilvania şi membru HR Club.
Orar de muncă schimbat
Trecând de faza înţelegerii, măsurile trebuie luate în primul rând în funcţie de activitatea desfăşurată de fiecare companie. „Aceste măsuri pot varia de la schimbarea orarului în ziua respectivă (în loc de 9-17 să fie 7-15 sau 11-19 şi trebuie luat în considerare programul pe toata ziua a angajatului, care poate include copiii care trebuie să fie duşi/luaţi de la grădiniţe/şcoli) până la a fi declarată zi liberă (poate pentru unele departamente) şi recuperata ulterior”, este de părere Giuliana Boicu, director asociat al People Investment şi membru HR Club.
Aceasta a fost una dintre soluţiile adoptate de compania Snack Attack. „Noi am aplicat asta deja pentru unele posturi din office – se începe mai devreme şi se pleacă mai devreme”, a afirmat Dana Popa, director resurse umane al Snack Attack şi membru HR Club.
O altă soluţie propusă de aceasta este organizarea schimburilor în aşa fel încât să existe o marjă în situaţii de întârziere a schimbului următor. „Adică există angajaţi de rezervă care îşi pot prelungi programul până la momentul sosirii colegilor întârziaţi”, a explicat Dana Popa.
Lăsaţi angajaţii să lucreze de acasă dacă acest lucru e posibil!
Acolo unde natura muncii prestate nu presupune interacţiunea directă cu clienţii sau condiţii deosebite de muncă, efectuarea muncii de acasă este o soluţie foarte bună pentru situaţii precum greva de la metrou.
„Faptul de a lucra de acasă poate fi desigur o soluţie, cel puţin pentru anumite activităţi. Dar aceste alternative devin posibile la nivelul unui număr mare de angajaţi doar dacă au fost anticipate. Dacă activitatea unei companii nu depinde în mod direct de o locaţie şi un timp anume, atunci va depăşi relativ uşor o astfel de problemă, chiar dacă nu a gândit-o din timp”, spune Sorin Faur, director HR al BDO România.
„Biroul de acasă” poate naşte însă probleme cum ar fi pierderea controlului asupra angajatului sau inexistenţa motivării în afara colectivului, după cum spune Greta Chetreanu, HR director al IIRUC Service SA şi membru HR Club.
Firmele ar putea închiria microbuze pentru angajaţi
Pe de alta parte, sunt posturi unde delocalizarea este exclusă, munca fiind în directă relaţie cu un anumit loc sau instrument, după părerea lui Sorin Faur. „De exemplu, cel puţin deocamdată, nu poţi conduce tramvaiul prin telecomandă. Este un job la care nu ai voie să lipseşti/întârzii, trebuie să fii acolo”, exemplifică acesta.
În aceste condiţii, soluţiile rămase nu sunt prea multe. Angajaţii trebuie să îşi ia o marjă de timp mai mare şi să se asigure că vor ajunge în timp ulti la job. „Angajatorii ar trebui, de asemenea, să pună eventual la dispoziţia angajaţilor mijloace proprii de transport, tip microbuze etc. De asemenea, este important să fie anuntaţi clienţii cu privire la faptul că pot aparea întârzieri în prestarea anumitor servicii”, susţine directoarea de HR a Băncii Transilvania.