Din cauza fraudei comise de angajați, numită și frauda ocupațională, companiile pierd anual 5% din venituri, iar conform SPIA, Secret Private Investigations Agency, pentru a reduce numărul fraudelor, primele soluții sunt creșterea nivelului de conștientizare și prevenția.
SPIA, Secret Private Investigations Agency, companie aflată în topul furnizorilor de servicii de investigații corporate, se alătură International Fraud Awarness Week, mișcare prin care profesioniștii antifraudă din întreaga lume vor să atragă atenția asupra fenomenului fraudelor în domeniul de business și a impactului negativ pe care acestea le generează la nivel de economie mondială, dacă nu sunt luate măsuri la timp.
Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE) marchează, în perioada 15-21 noiembrie, International Fraud Awareness Week, cu scopul de genera un dialog în interiorul organizațiilor și al companiilor, despre cât de importantă este prevenirea fraudelor, pentru întreaga societate.
De peste 15 ani, timp de o săptămână la mijlocul lunii noiembrie, profesioniști în investigaţii antifraudă din întreaga lume dezbat fenomenul fraudelor ocupaționale, pierderile pe care le generează fraudatorii companiilor, contextul care permite dezvoltarea unui astfel de fenomen într-un sector economic sau altul, motivația din spatele fraudelor și chiar portretele robot ale fraudulenților.
”Ne alăturăm acestei mișcări internaționale pentru că știm cât de importantă este educarea și creșterea capacității de apărare a organizaților și a companiilor împotriva fraudelor, mai ales în noul context economic. Datoria noastră, a investigatorilor privați, este nu doar să lucrăm, alături de companii, pentru a identifica și documenta frauda ci și de a convinge mediul de business că prevenția antifraudă există și este mult mai puțin costisitoare decât pagubele provocate de fraudă.
5% din venituri rămân pierdute
Raportul privind frauda și abuzul ocupațional, realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE) arată că anual, companiile, instituțiile statului și asociațiile non-profit pierd în medie 5% din venituri din cauza fraudelor comise de proprii angajați sau chiar de către acționari, prejudiciul creat la nivel global, în 2019, de către aceștia fiind estimat la peste 4.400 miliarde USD. Experții antifraudă au luat în considerare pentru raportul din acest an 2.504 cazuri din 125 de țări care au generat companiilor afectate pierderi de 3.6 miliarde de dolari, pierderea medie cauzată depășind 1.5 milioane de dolari.
Conform raportului, deși în topul celor mai vizate sectoare la nivel mondial s-au aflat anul trecut industria financiară, administrația publică și industria producătoare, cele mai mari prejudicii au fost generate de fraudele din sectorul minier, energie și telecomunicații, cu pierderi care depășesc 200.00 de dolari pe fiecare caz.
”În România, printre cele mai vizate sectoare pentru comiterea de fraude se numără asigurările, retailul și energia, industria bancară fiind mult mai puțin expusă riscurilor, cel mai probabil datorită măsurilor luate în timp”, explică fondatorul SPIA. Marius Porceanu confirmă de asemenea constatările experților ACFE potrivit cărora multe companii încearcă să rezolve intern cazurile de fraudă, chiar dacă nu dețin infrastructura necesară, dar spune că această decizie ține mai degrabă de cultura organizației decât de resursele financiare pe care le au la dispoziție companiile.
”O investigație pentru depistarea unei fraude poate dura de la câteva luni la câțiva ani și implică folosirea unei echipe dedicate și cu expertiză în acel domeniu. O companie nu poate dizloca ani de zile o singură echipă pentru un singur caz, de aceea șansele de a soluționa intern cazuri complexe sunt mult mai mici în cazul folosirii exclusive a resurselor interne”, spune expertul în investigații private. Acesta ar putea fi și unul dintre motivele pentru care raportul întocmit de ACFE pentru anul 2019 arată că Europa Centrală și de Est, alături de Asia Centrală și de Vest, sunt printre regiunile cu cea mai mare rată de nerezolvare a prejudiciilor.
În timp ce Europa Occidentală înregistrează cele mai bune rezultate în materie de recuperare a prejudiciului, în Europa Centrală și de Est și Asia Centrală și de Vest, 61% dintre firme nu reușesc să obțină nimic de la autorii infracțiunilor, indică ”Raportul privind frauda și abuzul ocupațional”.