Dacă înainte de criză companiile erau preocupate de schimbările pe care le dicta piaţa, acum trebuie să fie atente şi la angajaţi. Competenţele şi comportamentul acestora este vital pentru supravieţuirea în afaceri. Conceptul de responsabilitate socială a companiei (RSC) a intrat în atenţia noastră de puţin timp, deşi se bucură de recunoaştere în ţările dezvoltate deja de câteva decenii. Acţiunile de RSC nu prea au atras interesul românilor, deoarece au fost asociate
Dacă înainte de criză companiile erau preocupate de schimbările pe care le dicta piaţa, acum trebuie să fie atente şi la angajaţi. Competenţele şi comportamentul acestora este vital pentru supravieţuirea în afaceri.
Conceptul de responsabilitate socială a companiei (RSC) a intrat în atenţia noastră de puţin timp, deşi se bucură de recunoaştere în ţările dezvoltate deja de câteva decenii. Acţiunile de RSC nu prea au atras interesul românilor, deoarece au fost asociate mai mult cu formule subtile de publicitate sau de reclamă. Conceptul este însă mult mai larg decât acţiunile filantropice sau participarea cu donaţii la diverse acţiuni comunitare, practicate de companii. Firma de consultanţă Braun&Partners Network încearcă să schimbe percepţia limitată asupra acestui concept, prin integrarea României în studiile anuale de RSC efectuate în mai multe ţări ale lumii.
România a participat la acest studiu alături de Ungaria, Polonia şi Bulgaria. Din fiecare ţară au fost alese 25 de companii, dintre cele mai valoroase (cu cele mai mari venituri). Rezultatele studiului realizat în regiune plasează în frunte Ungaria, urmată de Polonia. În Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicaţii a obţinut cel mai bun scor (34%), urmat de sectorul financiar şi cel de energie şi utilităţi (26%). Per total, rezultatele din regiune arată o slabă performanţă în zona comunicării bunelor practici din domeniul resurselor umane (de exemplu, existenţa unui formular de angajare specific, joburi part-time sau timp de lucru flexibil), dar şi în zona proiectelor cu societatea civilă (de exemplu, programe sistematice, şi nu adhoc, de voluntariat corporativ).
Majoritatea companiilor nu demonstrează transparenţă
Cu alte cuvinte, trebuie să ne aşteptăm că vor supravieţui crizei companiile care au integrat în sistemul de valori şi în strategia de afaceri principii fundamentale de responsabilitate socială. Chiar dacă rezultatele studiului efectuat de Braun Partners România indică slabe performanţe de acest gen la majoritatea firmelor investigate, în realitate, ele se datorează lipsei de comunicare. Companiile nu au specialişti în RSC şi consideră că, dacă folosesc PR-işti, îşi asigură o bună promovare pe piaţă. Dar aceştia au alte atribuţii şi obiective, care vizează imaginea externă. RSC porneşte din interior. Adică, de la ceea ce trebuie să existe şi să funcţioneze, nu de la ceea ce se declară formal.
Serviciile financiare au obţinut scorul cel mai mic în domeniul responsabilităţii faţă de resursele umane, pentru că în companiile din acest sector nu există transparenţă
Se schimbă lumea
Până acum, pachetul salarial era considerat cel mai puternic atu al companiilor. Generaţia Y, inclusiv tinerii din România, a început să devină preocupată de multe alte beneficii, asociate cu responsabilitatea şi sustenabilitatea companiei pe termen lung.
În următorii ani, vom asista la schimbări majore ale modului de configurare a activităţii şi a relaţiilor de muncă. Trăim în era internetului, iar companiile nu vor mai putea ascunde politicile şi practicile existente în interior, altele decât cele promovate prin diverse canale oficiale de comunicare. Faptul că responsabilitatea socială corporativă se dovedeşte a avea un impact major, salvând reputaţia multor companii chiar în această perioadă de criză, va determina mulţi manageri să urmărească integrarea acestui concept în strategia de afaceri şi în politicile de resurse umane.