Andreea Iulia Ducan, student
20.000 euro pentru investiții în retail online.
SOLUȚII Un nou articol trimis pentru concursul de jurnalism economic, organizat de revista Capital, la care sunt invitați studenți să prezinte diverse posibilități de plasament profitabil pentru o sumă de 20.000 de euro.
Dincolo de crizele economice și politice care au repercusiuni asupra businessului, un aspect nu va fi afectat de schimbările din mediul extern: ideea. Numeroși întreprinzători au avut idei bune, care s-au concretizat în bani, răsplătindu-le munca depusă pentru a dezvolta ideea respectivă și pentru a o aduce în plan real. În sfera acestor idei bune poate fi încadrat și tot ceea ce ține de zona retailingului în mediul online. Odată stabilit domeniul, întreprinzătorul trebuie să purceadă la întocmirea schiței proiectului, care necesită calități previzionale. În opinia mea, o asemenea schiță poate fi realizată eficient urmând un model standard și, chiar dacă acesta este un model de comunicare, poate fi utilizat cu succes și în trasarea unui plan simplificat. Este vorba despre modelul comunicațional AIDA: atenție, interes, dorință și acțiune.
Atenție (sau informații necesare)
În secolul vitezei și al tehnologizării, ce poate fi mai rapid și mai eficient decât cumpărăturile prin internet? Cumpărătorul se bucură de beneficiile oferite de simplitatea comenzilor online și de comoditatea livrărilor la domiciliu. Deci, din perspectiva sa, predomină avantajele. Din perspectiva întreprinzătorului, lucrurile stau ceva mai diferit. Acesta trebuie să ia în considerare absolut toate aspectele, să previzioneze evoluția firmei și a pieței, să urmărească activitatea concurenților etc. Ce trebuie să facă pentru a obține profit? Pentru început, trebuie să identifice minimul de resurse necesare pentru a demara afacerea.
Interes și dorință (sau alegeri potrivite și determinare)
Se presupune că resursele financiare constau în 20.000 de euro. Resursele materiale sunt formate, în primul rând, din sediul viitoarei firme și un depozit, mărimea acestuia depinzând, bineînțeles, de produsele comercializate. În al doilea rând, în categoria resurselor (i)materiale intră și domeniul, și hostul site-ului propriu-zis. Date fiind resursele financiare, acestea sunt suficiente pentru a plăti domeniul la început și hostul lunar. Aceasta, dacă nu cumva se decide deschiderea respectivului magazin prin intermediul unui blog, caz în care nu se mai investesc bani pentru cele două elemente, însă mulți oameni ar fi destul de reticenţi la o asemenea situaţie. Resursele umane nu sunt o problemă în această situație, întrucât, pentru început, un retailer online nu necesită prea mulți angajați, fiindcă livrarea produselor către clienţi sau de la furnizori, de exemplu, se poate realiza în urma încheierii unui contract cu companii din domeniul logistic. În acest punct, afacerea deja începe să prindă contur, întreprinzătorul muncind în continuare la a o pune pe picioare. El trebuie ca, din suma de bani, să achiziționeze inclusiv produsele ce urmează să le comercializeze sau, alternativa de preferat, se poate baza pe un sistem ce presupune avans și, ulterior, livrarea produsului. Trecând de aceste detalii tehnice, am ajuns la partea cea mai dificilă, interesantă și decisivă asupra succesului sau insuccesului, care proiectează mersul viitor al acesteia: promovarea.
Acțiune (sau promovarea afacerii și obținerea de profit)
O afacere, cu precădere una în mediul online, este necesar a fi promovată în toate modurile și canalele posibile. O bună parte din bani ar trebui investită, la început, în promovar, întrucât orice firmă, oricât de bun ar fi conceptul care stă la baza.
dezvoltării ei, fără promovare intră într-o linie moartă. Un magazin online se poate promova cel mai simplu tot prin mediul online, iar cel mai dificil – prin televiziune. Printr-un spot publicitar TV este mult mai greu de surprins esența mesajului într-un mod cât mai subtil. Însă, când mesajul e decodificat în mod corect de clienții potențiali, poate garanta succesul pe termen lung al companiei (cine nu a vizionat cel puțin o dată, spoturile publicitare cu Văru’ de la tocmai.ro?). În primele luni de existență, profitul nu este o certitudine, fiindcă veniturile obținute vor fi reinvestite pentru acoperirea cheltuielilor şi pentru cumpărarea altor mărfuri. Însă, în termen de trei ani, se pot obține profituri foarte mari, totul depinzând de capacitățile manageriale și de previziune ale întreprinzătorului în cauză.