IMM-urile s-au confruntat cu o scădere a cererii pentru serviciile și produsele pe care le oferă, astfel încât criza COVID-19 a avut implicații financiare evidente. În special companiile din turism, industria hotelieră și comerț au avut cea mai mare scădere a cifrei de afaceri.
Soluții de business pentru IMM-uri
În contextul pandemiei, companiile mici și mijlocii au fost mult mai expuse riscului de a nu reuși să își gestioneze eficient procesele interne, comparativ cu întreprinderile mari. Restricțiile au determinat IMM-urile să lucreze exclusiv de la distanță, iar companiile care nu au dispus de o infrastructură digitală eficientă s-au confruntat cu nenumărate constrângeri operaționale, riscând întreruperea activității.
În absența unei aplicații de business sau fără a utiliza soluții de mobilitate, IMM-urile au fost forțate să își adapteze rapid operațiunile la situația curentă, pentru a asigura siguranța clienților și angajaților. Astfel, provocările legate de costuri au fost mult mai mari în rândul companiilor mici pentru a reuși să își ajusteze modul de lucru, exclusiv de acasă. Cu toate acestea, au existat și efecte pozitive ale pandemiei asupra IMM-urilor, companiile fiind nevoite să își digitalizeze fluxurile de lucru.
Criza COVID-19 a accelerat transformarea digitală a IMM-urilor, dar companiile mici încă trebuie să recupereze în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale, comparativ cu întreprinderile mari. În România, doar 7,75% dintre IMM-uri utilizează o soluție de enterprise resource planning și doar 6,54% o aplicație CRM.
Într-un mediu de afaceri caracterizat de incertitudine, doar companiile care au realizat importanța implementării și utilizării soluțiilor digitale de business și care au reacționat rapid în contextul pandemiei au reușit să supraviețuiască. În plus, ele au beneficiat și de avantajele pe care soluțiile software de ultimă generație, precum Soft1 Cloud ERP, le oferă: automatizarea operațiunilor repetitive și consumatoare de timp, creșterea productivității și reducerea costurilor.
Transformarea digitală implică și transformarea culturii organizaționale
Deși criza COVID-19 a acționat precum un accelerator, intensificând importanța digitalizării, încă ne confruntăm cu barierele care existau și înainte de pandemie în ceea ce privește digitalizarea IMM-urilor. Transformarea digitală nu este doar un proces tehnologic, ci un efort continuu care începe cu implicarea factorilor de decizie și cu adoptarea culturii organizaționale.
Majoritatea antreprenorilor care dețin un IMM încă nu au conștientizat care sunt beneficiile pe care tehnologia digitală le oferă. Există în continuare o reținere în ceea ce privește adoptarea unei culturi a deciziilor de business bazate pe date concrete, iar factorii de decizie nu acordă suficientă importanță strategiei și planificării IT pe termen lung. Cu toate acestea, tehnologiile digitale oferă o gamă largă de soluții care pot ajuta IMM-urile să își îmbunătățească performanța, astfel încât să depășească cu succes provocările din mediul de business.
Cele mai cerute soluții inteligente pentru business și beneficiile lor
Chiar și înainte de pandemie, soluțiile noastre în Cloud au cunoscut o creștere semnificativă a cererii, însă criza COVID-19 a accelerat în mod natural nevoia companiilor pentru implementarea aplicațiilor de mobilitate Cloud sau a celor Enterprise.
Aplicația Cloud ERP oferită de SoftOne a reprezentat întotdeauna nucleul vânzărilor, având o cerere și mai mare în timpul pandemiei. Interesant a fost faptul că în ultimul an, pentru soluția noastră de mobilitate, Soft1 360, a existat o nevoie la fel de mare. De asemenea, clienții noștri existenți care au utilizat anterior aplicația On-Premise au dorit migrarea către Cloud și implementarea unor soluții de mobilitate.
Optimizarea costurilor, eficientizarea proceselor
Implementarea unei soluții SaaS, precum Soft1 Cloud ERP, a devenit opțiunea ideală pentru companii datorită costurilor mici pe care le implică, comparativ cu investițiile necesare pentru o aplicație implementată pe serverele proprii, ce are nevoie de o echipă dedicată pentru gestiune.
O soluție ERP în Cloud ajută IMM-urile să își reducă semnificativ costurile legate de operațiunile zilnice deoarece permite angajaților să se concentreze asupra activităților care contribuie cu adevărat la profitabilitatea companiei, acțiunile repetitive putând fi automatizate foarte ușor. Mai mult, angajații nu vor mai fi nevoiți să se întoarcă la birou pentru a avea acces la informațiile de business, ci pot lucra de oriunde, folosind orice dispozitiv. De asemenea, utilizarea oricărei soluții ERP susține managementul financiar, astfel încât companiile să poată lua decizii de business informate, în funcție de date concrete.
Targetul nostru este format preponderent din companii mici și mijlocii și majoritatea clienților au reușit să își eficientizeze procesele de business utilizând soluțiile noastre. De exemplu, unul dintre clienții noștri din industria de retail a ales Soft1 Cloud ERP pentru a-și digitaliza procesele de business și pentru a-și devolta operațiunile în mediul online, în zona de e-commerce.
Folosind aplicația noastră, clientul a reușit să își gestioneze atât operațiunile online, cât și offline într-o singură platformă și a obținut o viziune de ansamblu asupra tuturor proceselor de business. Având acces la informații în timp real despre stocuri și furnizori, compania și-a optimizat costurile și a evitat pierderile financiare, asigurând disponibilitatea produselor în orice moment. Astfel, a putut livra produsele clienților în cel mai scurt timp, asigurând un standard înalt de calitate.
București, Cluj-Napoca, Brașov, Oradea sau Iași – polii tehnologizării afacerilor
Așa cum era de așteptat, cele mai dezvoltate zone din România în ceea ce privește digitalizarea sunt reprezentate de marile orașe, precum București, Cluj-Napoca, Brașov, Oradea sau Iași. Aici, majoritatea companiilor și-au creat o cultură organizațională digitală și au adoptat soluții de business inovatoare. De asemenea, sectorul public este mult mai evoluat din punct de vedere tehnologic decât în anii precedenți, ceea ce a încurajat dezvoltarea digitală în general.
Cu toate acestea, tehnologizarea depinde în egală măsură de cooperarea dintre cele două sectoare ale economiei și este nevoie de o colaborare continuă pentru digitalizare la nivelul întregii țări, pentru a beneficia cu adevărat de avantajele pe care tehnologia le oferă.
Tehnologiile digitale vor transforma modul în care companiile operează, într-un ritm accelerat. Astfel, pentru a rămâne competitive, acestea vor fi nevoite să investească permanent în dezvoltarea unei infrastructuri digitale, astfel încât să poată satisface eficient cererea existentă, dar și pe cea viitoare. Digitalizarea va crea un nou mod de lucru, iar implementarea platformelor digitale în rândul IMM-urilor va fi mai mare. Ne așteptăm ca din ce în ce mai multe companii să adopte modele digitale de afaceri, astfel încât să își crească nivelul de competitivitate și să răspundă cât mai bine nevoilor consumatorilor.
Noile tehnologii, împreună cu conectivitatea avansată oferită de dispozitivele 5G, vor crea un transfer de date fără precedent, crescând substanțial numărul dispozitivelor ce vor fi conectate la IoT. Pe măsură ce tehnologiile AI vor avansa, modul în care companiile operează va fi revoluționat. În acest context, IMM-urile vor juca un rol important în procesul de transformare digitală, nu doar pentru că reprezintă majoritatea companiilor românești, ci și pentru că sunt o sursă continuă de inovație.
Viitorul constă în automatizarea inteligentă a proceselor de business
Alegerea și implementarea aplicațiilor software trebuie să pornească de la definirea obiectivelor de business pe termen lung, astfel încât factorii de decizie să se asigure că aplicația poate susține planul de dezvoltare al companiei. Gândindu-se la viitor și luând în considerare schimbările care se pot produce în business, antreprenorii vor putea astfel să evalueze modul în care soluțiile software se vor putea adapta odată cu creșterea companiei. Tehnologiile avansate, precum aplicațiile de mobilitate, învățare automată, Internet of Things sau automatizarea inteligentă a proceselor de business sunt doar câteva exemple de soluții care pot oferi companiilor numeroase avantaje competitive.
Orice antreprenor trebuie să aibă în vedere viitorul atunci când decide implementarea unei soluții software de business. În cazul companiilor mici, cea mai bună opțiune este alegerea unei aplicații în Cloud, precum și integrarea soluțiilor de mobilitate. Acestea cu siguranță vor susține dezvoltarea companiei.
Procesul de digitalizare trebuie să înceapă prin definirea clară a operațiunilor care trebuie automatizate pentru a aduce plus-valoare businessului. De asemenea, studierea în prealabil a pieței pentru a identifica cea mai bună soluție în funcție de nevoile companiei este necesară înainte de a alege cea mai potrivită aplicație.
România s-a situat pe locul 27 între țările europene în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale în rândul companiilor, mult sub media Uniunii Europene. Deși ne mândrim cu serviciile rapide de internet și cu o industrie IT bine dezvoltată, în realitate suntem în urmă cu crearea unei infrastructuri digitale și dezvoltarea competențelor tehnice necesare într-o piață cu adevărat digitalizată. Astfel, pe viitor, cu siguranță trebuie să îmbunătățim colaborarea dintre instituțiile publice și companiile private pentru crearea unui mediu cu adevărat digital.