Criza de resurse umane va determina companiile să alerge după reducerea costurilor şi optimizarea resurselor umane şi a proceselor de business. O companie care a dezvoltat un soft capabil de aşa ceva poate profita de conjunctură.
Când intri la George Butunoiu Consulting ai sentimentul că ceva nu se potriveşte în peisaj. Dar nu-ţi dai seama decât în biroul fondatorului companiei că aerul oarecum nefiresc vine din faptul că pe niciun birou nu se află nici măcar o bucată de hârtie, niciun dosar, niciun CV, deşi e vorba de o firmă din domeniul recrutării şi resurselor umane. Singurele bucăţi de hârtie – de altfel, valoroase – sunt cărţile rare din bibliotecă şi colecţia de cărţi de vizită ale unor personalităţi. Tabloul descris este însă acela al unei noi afaceri. Nu cu cărţi, ci cu soft.
Pe George Butunoiu, mediul de afaceri îl cunoaşte, în general, ca fiind unul dintre specialiştii în resurse umane şi recrutare, şi mai puţini şi-l amintesc ca unul din fondatorii companiei de software Ciel. Iată însă că, odată cu lansarea pe piaţa românea-scă a aplicaţiei ERP Kazier, dezvoltată de Zero Paper, companie al cărei acţionar majoritar este, Butunoiu se reîntoarce la „prima dragoste“, IT-ul. După ce a investit aproximativ 500.000 de euro în dezvoltarea aplicaţiei pe care o consideră suficient de inovatoare pentru a se impune, el speră că va da din nou lovitura pe o piaţă dominată de nume ca Oracle, SAP, Dillistone, Microsoft sau chiar de unii jucători locali, precum Siveco sau TotalSoft. Ce şanse are în faţa acestora noul produs?
Butunoiu spune că felul în care a fost gândită aplicaţia şi, implicit, afacerea Zero Paper va face diferenţa. Evident, tot resursele umane au fost baza de plecare.
Confruntat cu aceeaşi problemă ca a multor companii de pe piaţa românească şi, aşa cum mărturiseşte chiar el, fiind obsedat de ideea de optimizare, a atacat problema conform teoriei sale. „Am dezvoltat intern un soft care să ne optimizeze activitatea. Când, în urmă cu doi ani, ne-au contactat cei de la Dillistone să ne vândă un soft pentru companiile de recrutare, am constatat că softul nostru este, de fapt, unul dintre cele mai tari, şi atunci m-am gândit să-l vindem“, îşi aduce aminte Butunoiu.
„Break-even“, în jumătate de an
Majoritatea clienţilor potenţiali fiind interesaţi însă de un soft de gestionare a relaţiilor cu clienţii (CRM), acesta a adăugat soluţiei iniţiale şi un modul de CRM. „După aceea am constatat că poate ieşi un ERP (Entreprise Resource Planning, aplicaţie de gestionare a afacerii, n.r.), în toată regula“.
Oportunitatea pe care a intuit-o specialistul în resurse umane este aceea că, mai mult de nevoie, companiile, confruntate cu cereri salariale din ce în ce mai presante, vor trebui să îşi reducă costurile prin optimizarea productivităţii. Iar soluţia Kazier se adresează unei nişe care nu a fost asaltată până acum cu oferte ERP şi CRM dedicate, segmentul de companii care îşi construiesc relaţii îndelungate şi specifice cu fiecare client, cum ar fi firmele de resurse umane, din imobiliare, publicitate şi marketing, companiile de media sau casele de avocatură, chiar firme producătoare de medicamente sau dealeri auto.
George Butunoiu îşi propune să ajungă, cu Kazier, lider de piaţă pe segmentul soluţiilor de ERP pentru zona IMM a companiilor de servicii, unde piaţa este fragmentată, există aplicaţii care se adresează unor nevoi specifice, dar niciuna nu oferă o soluţie care să administreze toată afacerea.
„Companiile care au oferte similare vin din zona de aplicaţii financiare, pe care le-au adaptat pentru optimizarea proceselor de business, pe când Kazier a fost dezvoltat invers, pornind de la optimizări de business processes, la care se pot adăuga module de aplicaţii financiare“, spune omul de afaceri. „În plus, Dillistone, de exemplu, vinde o soluţie software similară cu 50.000 de euro, iar noi cu aproximativ 10.000 de euro. Sigur, poate deveni mai scumpă în funcţie de complexitatea implementării, dar ca preţ de bază suntem mai ieftini“, spune Butunoiu, care se aşteaptă la un break-even în trei-şase luni, iar într-un an de comercializare a soluţiei, să aibă deja profit.
OMUL ŞI SOFTUL
TEHNIC Aplicaţia foloseşte baze de date SQL (Microsoft), iar unul dintre avantaje ar fi acela că este capabilă să ţină două baze de date separate, dar interconectate, de exemplu, în funcţie de persoană şi de companie. Fiind bazată pe internet, aplicaţia poate fi accesată de oriunde, dar de aici şi un oarecare dezavantaj, admite Butunoiu: „Soluţia întoarce rezultatele cu o rapiditate care depinde de viteza conexiunii“. Timpul de implementare poate fi de la două luni, pentru o organizaţie cu zece angajaţi, şi până la şase luni, în companiile cu peste 100 de angajaţi.
RESURSE George Butunoiu este absolvent al Facultăţii de Fizică din Universitatea Bucureşti, are MBA la ASE şi masterat în HR la SNSPA. Până în 1990 a fost cercetător în fizica nucleară, iar între 1990 şi 1992 a activat în domeniul software. Din 1992 este implicat în activitatea de headhunting. Între 1996 şi 2003 a fost managing partner, Ward Howell Romania, companie globală de Executive Search, iar în anii 2003-2006 – managing partner al Alexander Hughes România. Din 2006, are propriul său business în headhunting.
Dublare
1 milion de euro într-un an este estimarea de profit minim pe care Kazier, soluţia dezvoltată de Zero Paper, îl va aduce lui George Butunoiu. Investiţiile necesare demarării proiectului s-au ridicat la circa 500.000 de euro.
«Pe mulţi îi deranjează când spun că în România nu este criză de oameni, ci criză de competitivitate, sunt multe organizaţii supradimensionate.»
Capital – Editia nr.11, data 19 martie 2008