Soluţii pentru ordinele de plată întocmite cu erori

Cum se procedează în situaţia în care se constată că un ordin de plată a fost întocmit eronat, în sensul că în loc de contul aferent impozitului pe dividende distribuite persoanelor juridice s-a completat cel aferent impozitului pe dividende distribuite persoanelor fizice?   Patrascu Alexandru - TIMIŞOARA În primul rând, această eroare nu a avut loc în 2008, deoarece în prezent plăţile celor două impozite se fac în acelaşi cont unic (aferent obligaţiilor fis

Cum se procedează în situaţia în care se constată că un ordin de plată a fost întocmit eronat, în sensul că în loc de contul aferent impozitului pe dividende distribuite persoanelor juridice s-a completat cel aferent impozitului pe dividende distribuite persoanelor fizice?
 
Patrascu Alexandru – TIMIŞOARA

În primul rând, această eroare nu a avut loc în 2008, deoarece în prezent plăţile celor două impozite se fac în acelaşi cont unic (aferent obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat).

În Codul de procedură fiscală se prevede că pentru creanţele fiscale administrate de ANAF şi unităţile subordonate, organul fiscal, la cererea debitorului, va îndrepta erorile din documentele de plată întocmite de acesta şi va considera valabilă plata de la momentul efectuării acesteia, în suma şi din contul debitorului înscrise în documentul de plată, cu condiţia debitării contului acestuia şi a creditării unui cont bugetar. Aceste prevederi se aplică şi de către celelalte autorităţi publice care administrează creanţe fiscale. Modalitatea de îndreptare a erorilor este prevăzută de Ordinul nr. 2.089 din 06.12.2006 pentru aprobarea Procedurii de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligaţiile fiscale, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1.043 din 29.12.2006.

În categoria erorilor constatate în completarea documentelor de plată de către debitori privind obligaţiile fiscale care pot fi îndreptate conform acestei proceduri, se cuprind orice erori cu privire la modul de completare a documentelor de plată, cu excepţia informaţiilor care privesc suma înscrisă pe documentele de plată şi data plăţii. Atenţie însă la data în care s-a efectuat plata eronată! Îndreptarea erorilor din documentele de plată se va face pe baza unei cereri a debitorului, depusă la organul fiscal competent, în termen de cel mult un an de la data efectuării plăţii eronate.

Cererea urmează să fie soluţionată în termen de 45 de zile de la înregistrarea acesteia şi va cuprinde:
* datele de identificare ale debitorului;
* precizarea erorii ce urmează a fi îndreptată;
* modul în care va fi reconsiderată această plată, de la data şi în suma înscrisă pe documentul de plată iniţial;
* documentul prin care s-a stabilit sau s-a individualizat suma de plată;
* numărul documentului prin care s-a efectuat plata iniţială;
* suma achitată prin documentul de plată iniţial;
* data plăţii.

La cererea organului fiscal vor fi ataşate şi o copie a ordinului de plată, o copie a extrasului de cont, precum şi orice alte documente ce atestă eroarea produsă.

Organul fiscal va verifica, în evidenţele fiscale, existenţa erorilor semnalate în documentul de plată, îndeplinirea condiţiilor de creditare a contului bugetar şi de debitare a contului plătitorului, urmând a se întocmi un referat cu propuneri de soluţionare a cererii debitorului, respectiv de îndreptare a erorilor din documentul de plată. Referatul va fi aprobat de către conducătorul organului fiscal competent, iar după aprobare se întocmeşte nota de corecţie a erorilor din documentele de plată. Aceasta se transmite unităţii de trezorerie şi contabilitate publică, în vederea operării corecţiei în conturile bugetare.

Organul fiscal competent, după efectuarea de către unitatea de trezorerie şi contabilitate publică a îndreptării erorilor din documentul de plată, va întocmi, după caz, decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii stabilite în sarcina debitorului în urma îndreptării erorilor din documentele de plată, care va fi comunicată acestuia, în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii.

În cazul erorilor materiale constând în virarea eronată a obligaţiilor de plată la altă unitate de trezorerie şi contabilitate publică decât cea la care trebuie achitată suma, cererea prevăzută anterior se depune la organul fiscal în a cărui rază s-a efectuat plata eronată. În această situaţie, unitatea de trezorerie şi contabilitate publică la care s-a efectuat plata eronată va completa la rubrica „Data plăţii“ din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului, prin care se efectuează îndreptarea erorii, data plăţii înscrisă în nota privind corecţia erorilor din documentele de plată. Organul fiscal la care s-a efectuat plata eronată va transmite o copie a cererii depuse de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent în administrarea debitorului procedând la întocmirea referatului cu propuneri de soluţionare a cererii debitorului.

După efectuarea operaţiunii de corecţie în evidenţa analitică pe plătitori, organul fiscal competent va comunica debitorului modul de soluţionare a cererii de îndreptare a erorilor din documentele de plată.

Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008