Pe fond de criza, veniturile din publicitate scad constant si mai multe publicatii centrale si locale se inchid. Cele care au ramas apeleaza la masuri drastice, cum ar fi disponibilizari de personal, scaderi de salarii sau dezvoltare pe partea de online. Exista totusi o raza de optimism.
Silviu Ispas, presedintele Consiliului Director al BRAT, dar si director general al EMI Romania, unul dintre principalii jucatori din presa locala, este optimist in ceea ce priveste situatia presei, in special a celei locale.
Silviu Ispas recunoaste ca toata presa este afectata de criza, dar, cu toate astea, recomanda reluarea si intensificarea investitiilor in presa, in special in cea locala. „Este o perioada buna pentru cei care vor sa investeasca sa cumpere, nu numai in presa, ci oriunde”, a explicat el. „Efectele crizei s-au vazut mai mult in presa centrala si mai mult la ziare decat la reviste”, a adaugat el.
„Tirajele publicatiilor locale au crescut pe timp de criza”, spune Silviu Ispas. Potrivit acestuia, tirajele au crescut pentru ca lumea este avida de informatie, a crescut somajul, iar oamenii cauta anunturi de angajare. Pe de alta parte, un alt lucru care duce la crestere tirajelor in presa scrisa este si criza care blocheaza extinderea internetului pe partea de infrastructura.
Potrivit acestuia, investitiile in online nu joaca niciun rol in presa locala. „In presa locala, nu exista investitii in online, nu cu adevarat. Investitiile, daca sunt, in general, se refera la optimizari de site-uri”, a explicat el.
In contextul crizei, este presa locala amenintata de presiuni politice si economice ale grupurilor de interese locale, pierzandu-si astfel independenta?