Firmele trimit oameni în şomaj, oprind şi plăţile către bugetul de asigurări sociale, sau taie beneficiile oferite angajaţilor. Efectul: se înmulţesc clienţii fără contribuţii la fondurile de pensii. Ponderea conturilor goale la pensiile private obligatorii a depăşit nivelul înregistrat în momentul lansării sistemului. Evoluţia îngrijorătoare a fost simţită la ultimele două tranşe de contribuţii plătite fondurilor. Peste 27% din participanţii la fondurile de pe
Firmele trimit oameni în şomaj, oprind şi plăţile către bugetul de asigurări sociale, sau taie beneficiile oferite angajaţilor. Efectul: se înmulţesc clienţii fără contribuţii la fondurile de pensii.
Ponderea conturilor goale la pensiile private obligatorii a depăşit nivelul înregistrat în momentul lansării sistemului. Evoluţia îngrijorătoare a fost simţită la ultimele două tranşe de contribuţii plătite fondurilor. Peste 27% din participanţii la fondurile de pe Pilonul II (obligatorii), adică peste 1,2 milioane de persoane, nu au primit bani în conturile individuale. Aceasta în condiţiile în care, în momentul lansării sistemului, ponderea conturilor goale a fost de circa 23%.
Una dintre cauzele care a dus la creşterea conturilor fără bani în ultimele luni sunt nou intraţii pe Pilonul II, cei mai mulţi dintre aceştia fiind repartizaţi aleatoriu către fonduri, din cauză că nu au făcut singuri alegerea. „Din totalul participanţilor repartizati prin loterie, procentajul de conturi nealimentate în martie a fost sensibil mai mare, situându-se la peste 41%, faţă de doar circa 20%, cât reprezintă ponderea conturilor goale, în luna curentă, în cazul participanţilor care au ales ING”, afirmă directorul general al ING Fond de Pensii, Emilia Bunea. Situaţia este confirmată şi de şeful AIG Fond de Pensii, Mihai Coca-Cozma: „ponderea conturilor goale la cei veniţi prin loterie este mai mare decât media pe portofoliul nostru“.
Oficialii administratorilor se aşteaptă ca ponderea conturilor fără contribuţii să continue să crească până la finele anului. „Vom avea cu siguranţă o creştere a conturilor goale, din cauze pe care le ştim cu toţii: angajaţii de azi mâine nu vor mai fi angajaţi; companii de azi mâine nu vor mai fi sau nu vor mai putea plăti. La noi, aceasta se reflectă în scăderea contribuţiilor“, afirmă directorul general al companiei de pensii a Allianz-Țiriac, Crinu Andănuţ, fără a se lansa în estimări.
În schimb, reprezentanţii altor companii se aşteaptă ca ponderea conturilor goale să sară până la 36%. „Estimăm că procentul maxim al conturilor goale va fi de 36% la finalul anului, având în vedere o rată a şomajului de 8,5%, prognozată pentru decembrie 2009“, afirmă Bunea. La începutul anului, ea estima că acest procentaj va ajunge la circa 30% la finele lui 2009. Şi oficialul AIG consideră că participanţii fără contribuţii se vor înmulţi. „Dacă acum ponderea acestora este de 27%, spre sfârşitul anului probabil va fi de 30% sau mai mare şi va rămâne aşa în prima parte a anului viitor. Va scădea contribuţia medie deoarece anumite salarii nu vor mai creşte, altele vor scădea, alţii vor intra în şomaj“, spune Coca-Cozma. El anticipează reducerea contribuţiei medii pe Pilonul II cu 5% – 7% la sfârşitul anului. Valoarea acesteia a fost peste 23 de lei în cazul ultimelor două tranşe de contribuţii virate fondurilor. Pe lângă conturile în care se opreşte virarea contribuţiilor, pe Pilonul II mai există un al doilea tip de conturi cu probleme: cele în care nu a existat niciun leu de la lansarea sistemului. Ponderea acestora s-a redus de la 23%, la data lansării sistemului, până la mai puţin de 10% în prezent.
Contributorii sistează şi plăţile la pensiile facultative
Nici la fondurile facultative (Pilonul III) administratorii nu încasează toate contribuţiile pe care le aşteaptă de la clienţi. Dacă pentru un client nu se plătesc contribuţii câteva luni consecutive, contractul este considerat „suspendat“, potrivit prospectelor celor mai multe fonduri facultative de pe piaţă. Ponderea contractelor suspendate a crescut de la mai puţin de 1%, în martie 2008, la aproape 7%, în aceeaşi lună din acest an. În prezent, sunt suspendate circa 11.300 de contracte, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP). În intervalul menţionat, numărul de clienţi ai fondurilor a avut o creştere mult mai lentă: de la circa 75.500 (martie 2008) la aproximativ 162.000 (martie 2009), cifre care includ şi participanţii cu contracte suspendate. Pe de altă parte, în primele trei luni ale anului, ponderea contractelor suspendate nu a avansat rapid.
La unele fonduri, chiar dacă ponderea contractelor suspendate este peste media pieţei, ritmul de creştere al acestora nu a fost spectaculos în ultimele luni. De exemplu, la cele două fonduri administrate de ING Asigurări de Viaţă, „ponderea contractelor suspendate în totalul contractelor a avut o creştere uşoară, de la 9,3%, în ianuarie, la 10,7%, în februarie şi la 12,3% în martie“, potrivit directorului general al companiei, Cornelia Coman. Acest administrator avea, la sfârşitul lunii martie, aproape 40% din numărul total de participanţi de pe Pilonul III.
În condiţiile în care reglementările Comisiei nu precizează cât timp trebuie să treacă de la achitarea ultimei contribuţii şi până în momentul în care un administrator raportează un contract ca fiind „suspendat“, prospectele fondurilor prevăd termene diferite. Astfel, pentru participanţii la fondurile administrate de ING, Allianz-Țiriac şi Eureko, contractele se suspendă după ce nu sunt plătite contribuţii timp de trei luni consecutive. În cazul fondurilor administrate de Aviva şi de Raiffeisen Asset Management, suspendarea are loc după ce nu sunt plătite contribuţii timp de două luni. În schimb, prospectele fondului administrat de BCR Asigurări de Viaţă nu menţionează niciun termen. Cei care încetează plata contribuţiilor nu sunt penalizaţi, sumele plătite până în acel moment fiind investite în continuare.
Administratorii au început să extindă serviciile prin care clienţii pot afla câţi bani au în cont şi pentru clienţii de pe Pilonul III (pensii facultative). Pentru clienţii fondurilor de pensii obligatorii, aceste servicii sunt mult mai extinse: circa 3,4 milioane de participanţi au acces la astfel de informaţii pe site-urile administratorilor, telefonic sau prin informări periodice.
Emilia Bunea, director general ING Fond de Pensii
1,2 mil. de clienţi ai fondurilor de pensii obligatorii nu au primit bani în conturi în luna aprilie a acestui an, potrivit datelor publicate de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale
11.291 de clienţi ai fondurilor de pensii facultative aveau contractele suspendate la sfârşitul lunii martie a.c., potrivit datelor CSSPP. Ei reprezintă aproape 7% din numărul total de participanţi