Potrivit sondajului, peste 25% dintre respondenţi au aceeaşi părere despre furnizorii de servicii de internet, magazinele online, agenţii de călătorie şi agenţii de turism, iar aproximativ 20% cred acelaşi lucru despre companiile de telefonie fixă şi mobilă.
De asemenea, barometrul relevă că trei respondenţi din 5 (60%) sunt de părere că sistemul judiciar din România nu este eficient cu privire la sancţionarea afacerilor care au un comportament incorect faţă de consumatori.
Referitor la campania de informare a consumatorilor derulată de Comisia Europeană în România, 55% dintre respondenţii care locuiesc în oraşe mari afirmă că au văzut sau auzit mesaje despre drepturile consumatorilor. 45% din ei şi-au adus aminte spontan de sloganul principal al campaniei de informare a UE iar 46% din respondenţii care nu-şi amintesc să fi văzut mesaje privind drepturile consumatorilor afirmă că au întâlnit anunţuri publicitare sau articole de ştiri în care se susţinea că cetăţenii ar trebui să-şi apere drepturile de consumatori.
Un număr relativ mare dintre persoanele intervievate îşi amintesc că au auzit sau văzut anunţuri publicitare, mesaje sau informaţii despre drepturile consumatorilor referitoare la principalele teme ale campaniei: probleme la cumpărarea pe internet (40%), probleme legate de hoteluri sau pachete de vacanţă (40%), probleme legate de un laptop sau calculator stricat (31%) şi probleme privind zboruri întârziate (28%).
Cel puţin 60% dintre respondenţii din România sunt total de acord cu faptul că informaţiile primite despre drepturile lor de consumatori referitoare la un laptop sau calculator stricat, probleme legate de hoteluri/pachete de vacanţă şi zboruri întârziate, precum şi probleme legate de cumpărarea pe internet au fost uşor de reţinut, uşor de înţeles şi convingătoare.
În toamna anului 2012, majoritatea respondenţilor din România (22%) ar fi apelat la o asociaţie non-guvernamentală a consumatorilor în cazul apariţiei unei probleme. Astfel de asociaţii sunt de asemenea considerate drept cea mai de încredere sursă de informaţii şi asistenţă în România (36%).
Sondajul a fost realizat în perioada 15 – 25 octombrie 2012 şi au fost intervievaţi telefonic 1.003 cetăţeni din România cu vârsta de 15 ani sau mai mult, aleşi în mod aleatoriu în oraşe cu peste 100.000 de locuitori.
Directiva Uniunii Europene privind drepturile consumatorilor intră în vigoare la 13 iunie 2014 şi începând cu această dată se aplică actele legislative naţionale care transpun această directivă.
Cele 10 principale avantaje ale noii directive pentru consumatori sunt eliminarea tarifelor şi costurilor ascunse la servicii de Internet, o mai mare transparenţă a preţurilor, interzicerea opţiunilor predefinite pe site-urile Internet, termenul de 14 zile în care se poate renunţa la un contract de vânzare-cumpărare şi la bunul achiziţionat, drepturi consolidate în ceea ce priveşte rambursarea, introducerea unui model de formular UE de renunţare la contract, eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cărţilor de credit şi a liniilor directe de asistenţă, informaţii mai clare cu privire la responsabilitatea plăţii aferente returnării bunurilor, o mai mare protecţie a consumatorilor în ceea ce priveşte produsele digitale şi normele comune pentru întreprinderi, care vor facilita schimburile comerciale ale acestora în întreaga Europă. AGERPRES