62% dintre respondenți au afirmat că au fost nevoiți să ofere aceste recompense financiare atât în sistemul public de sănătate, cât și în cel privat. Mai exact, 83% dintre aceste sume au fost oferite personalului medical ce activează în sistemul public de sănătate, în timp ce 7% medicilor din sistemul privat, iar 10% nu au dorit să comunice tipul de instituție.
În premieră, şi o statistică legată de cât anume oferă românii personalului medical: 15% dintre pacienți recompensează personalul medical cu sume cuprinse între 50-100 lei, 28% dintre aceștia oferă sume mult mai mari, ce variază între 100 – peste 200 lei, pentru a se asigura că serviciile medicale primite corespund nevoilor lor, arată studiul.
Un alt rezultat notabil este reflectat de procentul mare de pacienți – 24% – care, în urma apelării la serviciile oferite de centrele medicale private, sunt trimiși către centre medicale publice pentru investigații suplimentare și proceduri complexe.
În situația ipotetică în care în următoarele 3 luni pacienții s-ar confrunta cu o problemă de sănătate, 62% dintre aceștia ar apela la o instituție medicală publică. Apelarea la instituțiile medicale private se regăsește în intențiile pacienților într-un procent mai scăzut, de 56%, acestea fiind alese pentru calitatea serviciilor medicale (78%), curățenie (57%) și timp scurt de așteptare (56%).
Pacienții sunt de părere că medicii care activează atât în sistemul public de sănătate, cât și în cel privat, ar trebui remunerați ținându-se cont de evaluarea primită din partea pacienților.