Sondaj: Corupţia mișcă achizițiile publice în «direcția bună»

Pentru a obţine un contract cu statul, afirmă jumătate din întreprinzătorii chestionați de CNIPMMR, trebuie să ungi bine osia; altfel, riști să te împotmolești. Dacă nu te numeri printre favoriți.

Statuarea obligației de publicare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a anunţurilor pri­vind cumpărările directe şi reducerea garanțiilor de participare și  de bună execuție  se numără printre solicitările cele mai importante formulate de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), pentru îmbunătăţirea, în favoarea IMM-urilor, a legislaţiei privind achiziţiile publice.
Aceste solicitări se sprijină pe rezultatele unui sondaj realizat recent de CNIPMMR în rândul societăţilor comerciale membre. Cercetarea a avut drept scop măsurarea percepției întreprinzătorilor mici și mijlocii în legătură cu legislaţia existentă şi identificarea problemelor întâmpinate de ei în procesul de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Studiul relevă că antrepenorii sunt nemulţumiţi de procedurile birocratice greoaie, de garanţiile mari de participare şi de costurile ridicate pe care le implică pregătirea ofertei.
Achitarea tardivă a facturilor, pedepsită
Din totalul respondenţilor, 78% au depus oferte pentru participarea la proceduri de achiziţie publică, însă doar 34% au reuşit să încheie contracte în ultimele 12 luni. În schimb, răspunsul a fost 100% afirmativ atunci când întreprinzătorii au fost întrebați dacă dispoziţiile legale actuale privind achiziţiile publice ar trebui îmbunătăţite. Trei sferturi din cei chestionați solicită publicarea în SEAP a procedurilor de cumpărare directă, jumătate au cerut sancţiuni drastice în cazurile de corupţie şi favoritism şi aplicarea de penalităţi pentru plăţile întârziate. De asemenea, ei solicită plafonarea termenelor de plată la 30 de zile şi aplicarea din oficiu a dobânzii de penalizare pentru întârzierile la plata facturilor, în situația în care obligaţiile contractuale au fost îndeplinite şi suma datorată nu a fost achitată la scadenţă.
„Trebuie să se asigure creşterea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la procedurile de achiziţii, astfel încât mimimum 30% din volumul achiziţiilor publice să fie realizate de IMM, aşa cum se procedează în celelalte state ale Uniunii Europene, dar şi în SUA», susține Ovidiu Nicolescu, preşedintele CNIPMMR. În acest scop, adaugă el, trebuie să fie redusă birocraţia şi să se asigure menţinerea unui echilibru în ceea ce privește drepturile şi obligaţiile părţilor implicate în contractele de achiziţii publice. Totodată, CNIPMMR solicită realizarea unui partene­riat real între Autoritatea Naţională pen­tru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) şi autorităţile contractante, pe de o parte, şi confederaţiile patronale reprezentative, pe de altă parte. În strânsă legătură cu aceasta, una dintre propuneri se referă la asigurarea de către ANRMAP  a unui sistem funcţional de comunicare  – online şi telverde – pentru furnizarea de servicii de informare, consultanţă, asistenţă specială etc. pentru IMM-uri.