Relatia dintre banca si client nu este intotdeauna placuta pentru client. Unele banci stau prost la calitatea serviciilor, altele la modul de comunicare al angajatilor. Alte banci se pricep in a tapa clientul de bani, prin diverse comisioane mai mult sau mai putin ascunse. In ultima perioada, se poate observa in piata fenomenul de majorare a dobanzilor la creditele in derulare. Unele banci vin cu calcule exacte, bazate pe dobanzi de referinta, altele acuza „evolutiile financiare internationale”.
Acesta este un termen cu mai multe intelesuri. Fiecare intelege de vrea, de la „criza” la „forta majora”. Aceasta a fost si explicatia unor banci atunci cand au majorat dobanzile la credite, trimitand instiintari scrise clientilor. Faptul este neplacut pentru clienti, deoarece au de platit mai mult. Si placut pentru banci, ca vor incasa mai mult.
Rezolvarea problemei sta in contractul incheiat intre debitor si banca. Daca in document se prevede faptul ca banca poate majora, oricand vrea, dobanda la credit, atunci nu se poate face nimic legal. Chiar si modificarea dobanzii trebuie sa fie justificata de ceva anume. Dupa cum am spus mai sus, unele banci acuza „evolutiile financiare internationale” pentru a majora dobanzile la creditele in derulare. Si totul se intampla fara a se referi la ceva concret.
Potrivit lui Dan Vlaicu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), „clientul trebuie sa mearga la banca pentru a cere lamuriri, cand crede ca a fost nedreptatit. Pentru prevenirea unor astfel de situatii, cel mai bine ar fi sa citeaca inainte de a semna, cu atentie, contractul de creditare. Daca acolo se specifica cumva ca rata dobanzii este fixa pe toata durata contractului si banca totusi o modifica, atunci am avea o problema. Tot in contract trebuie specificat clar in ce mod variaza dobanda si ce parametri sunt folositi in metodologia de calcul”.
Metoda juridica
Presedintele ANPC spune ca, atunci cand consumatorul observa ca nu au fost respectate conditiile din contract, are la dispozitie urmatoarele metode:
– sa se adreseze mai intai bancii pentru a trata direct problemele;
– sa faca o plangere catre ANPC;
– se poate adresa instantei, fara a fi nevoie de o plangere prealabila la ANPC.
Daca se ajunge la judecatorie, instanta va cere partilor sa incerce o intelegere amiabila in prealabil.
Metoda „comerciala”
La baza comertului si al pietei libere sta competitia. Daca nu iti mai place un comerciant, cumperi din alta parte. Acelasi principiu se poate aplica si in cazul creditelor. Sfatul lui Bogdan Baltazar este ca „in cazul in care banca majoreaza dobanda si clientul nu este de acord, cel mai bun lucru pe care acesta il poate face este sa ramburseze integral creditul si sa achite comisionul de rambursare anticipata, daca este cazul. Banii necesari ii poate lua printr-o refinantare de la o alta banca, unde isi va muta practic creditul. Desigur, este recomandat ca acea banca sa aiba conditii mai bune de creditare. Mai ales, trebuie citit cu atentie contractul”.
Baltazar precizeaza ca, „in principiu, modificarile de dobanda trebuie sa fie luate si justificate in functie de evolutia unor indicatori exacti precum ROBOR, LIBOR sau EURIBOR, in functie de moneda creditului sau de ceea ce, dupa cum am zis, este prevazut in contract”.
Pentru a afla situatii concrete, va rugam sa relatati in comentariu daca vi s-a intamplat ceva asemanator.↓