CAPITAL: Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
SORANA SAVU: Anul trecut, Premium Communication a împlinit 20 de ani. Ca agenție independentă, care și-a dorit să lucreze întotdeauna numai pe termen lung, numai pentru companii pentru care comunicarea era importantă și numai pentru echipe de management cu viziune și cu principii etice puternice, faptul că am putut să ne respectăm și să ne împlinim aceste dorințe este o mare împlinire. De altfel, asta este reacția pe care o primim întotdeauna de la cunoscuți când le povestim care ne este modul de lucru – ”bine, dar asta e lux”. Da. Ne facem meseria în condiții de lux, de peste 20 de ani. Și pentru că nu credem în proiecte, ci doar în programe și în parteneriate pe termen lung, nici nu ne putem alege vreun proiect pe care să-l punem neapărat în evidență.
CAPITAL: Care sunt proiectele prevăzute pentru 2022?
SORANA SAVU: 2022 a scos omenirea dintr-o criză și a aruncat-o în alta. Anul acesta, ca și anul trecut și acum doi ani, se aplică zicala potrivit căreia Dumnezeu te lasă să-ți faci planuri dacă vrea să râdă de tine. Preocupările noastre din acest an țin – ca în ultimii doi ani – de prioritățile clienților noștri. Încercăm să le înțelegem cât mai bine situațiile de business și să le găsim soluțiile de comunicare cele mai adecvate într-o vreme în care, peste burnout-ul accentuat de izolare s-a așternut angoasa și amărăciunea unui război la graniță. Comunicarea e o disciplină fluidă și agilă care, în asemenea vremuri, poate alina și poate inspira. Asta căutăm să facem pentru companiile cu care lucrăm.
Care au fost provocările pandemiei?
SORANA SAVU: Pe unele dintre ele deja le-am menționat – izolarea, epuizarea afectivă, neliniștea permanentă, toate cauzate de incertitudinile cu care ne-am confruntat cu toții. Într-o piață sensibilă la preț și la ceea ce numim în business ”sentiment”, am gestionat – pentru clienții noștri – fluctuațiile de încredere din rândul publicurilor lor, le-am menținut și susținut prezența online chiar și atunci când, fizic, spațiile lor de întâlnire cu clienții erau închise, am răspuns solicitărilor lor pe probleme de comunicare internă și externă, i-am încurajat să fie generoși și să-i sprijine pe cei afectați direct de pandemie și, acum, de război.
CAPITAL: De ce v-ați lovit în relația cu administrația locală sau centrală?
SORANA SAVU: Nu am avut interacțiuni cu administrația locală sau centrală altele decât cele de rutină, care au decurs normal.
CAPITAL: Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
SORANA SAVU: Să țină cont de faptul că intră într-o profesie extrem de vastă și fluidă și să nu creadă că o specializare îngustă într-un domeniu îi va ține de cald pe termen lung. Comunicarea este într-o continuă schimbare, asta e frumusețea ei, nu te lasă să te plictisești niciodată, dar nici nu-ți dă prea mult timp să respiri.
Lumea PR-ului, pe o traiectorie greșită
CAPITAL: Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
SORANA SAVU: Schimbările în care cred sunt tocmai schimbările care sper că NU se vor întâmpla. Văd că suntem într-o frenezie a utilizării tehnologiei și automatizării pentru orice, într-o goană a super simplificării comunicării care e tolerabilă pentru noi, cei crescuți cu cărți și stilouri și hârtie, dar care poate fi extrem de nocivă pentru cei care vin din urmă și au în față doar un ecran (sau mai multe) de când s-au născut. Pierdem cu entuziasm abilități pe care omenirea le-a dezvoltat în mii de ani, ne bucurăm de bucățile de Gorilla Glass pe care dăm cu degetul fără să ne putem prea multe probleme asupra tehnologiei care stă în spatele lor. Ne obosim creierele cu informație vizuală care ne încântă fără să ne învețe.
Cred că ne vom trezi destul de repede că – la modul la care am ajuns să trivializăm și să simplificăm comunicarea, de maniera că o numim ”content”, adică am transformat-o deja într-o masă amorfă de cuvinte – un AI cinstit poate face treabă mai bună decât 99% dintre noi. Sper să ne revenim în timp util și să nu ne uităm umanitatea și curiozitatea și dorința de a face efort intelectual. Altfel, vom fi înlocuiți cu succes de Siri sau Alexa sau Sophie sau cum le va mai chema în următorii 10 ani.
CAPITAL: Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
SORANA SAVU:O necesitate și un mijloc de a ne câștiga libertatea, de a ne păstra sănătatea și de a ne împlini visurile.