Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Capital, a anunțat că în următorii doi ani, România va avea încă 380 km de autostradă. Salvarea TAROM de la faliment, privatizarea CFR Marfă, reluarea circulaţiei pe autostrada demolată, aprobarea Masterplanului și finalizarea studiului de fezabilitate pentru Sibiu-Pitești, cea mai așteptată autostradă din România, sunt punctele sensibile de pe biroul ministrului Sorin Bușe.
Capital: Numele Sorin Bușe, legat de Ministerul Transporturilor, a început cu TAROM. Încercăm să relansăm operatorul aerian național sau ne așteptăm la faliment?
Sorin Bușe: Categoric relansăm TAROM, este un proiect de business care trebuie tratat ca atare. TAROM trebuie tratat profesional, cu seriozitate și cu o nouă metodă de business. Cu ajutorul unui consultant strategic pe care îl selecționăm în perioada următoare continuăm strategia de business, dar cu o nuanță. Și eu vin din business, nu așteptăm o soluție de la consulantul strategic, acesta o să fie un partener pentru noi. Noi avem experiența practică în privința a tot ce se întâmplă, un consultant strategic are o viziune business de ansamblu și categoric un rol determinant. Procedura de licitație se va derula până în 12 septembrie, iar pe 15 octombrie vom avea acest consultant, care începe tot ce are de făcut, iar în ianuarie 2017, cu tot ce are el vom avea o strategie coerentă de relansare a companiei TAROM.
Capital: : Circulă zvonuri că începe un adevărat proces de restructure la TAROM. Unul dintre directori sau manageri va considera dacă este util să avem aproximativ 2.000 de salariați pentru 23 de aeronave?
Sorin Bușe: Este normal ca aceste procese de reflexie să se facă în orice business. Decizii pripite nu o să fie luate, TAROM pare că are personal mai mult decât companiile de referință echivalente. Sincer să fiu, contează ca operatorul aerian național să fie foarte profitabil. Numărul de prsonal nu este un scop în sine, este un mijloc de a ajunge undeva.
Capital: Pierderile TAROM merg spre zero în acest an?
Sorin Bușe: Acesta este scopul, în primele două trimestre veniturile sunt mai mici, profit se face în trimestrul trei și patru. În trimestrul trei se fac profiturile cele mai mari și anul acesta linia o să fie balansată. Nu o să fie pierderi foarte mari, o să ne apropiem foarte mult de profitabilitate și sunt convins că din ianuarie 2017, cu ajutorul consultantului strategic vom avea un business profitabil. Am studiat foarte bine dosarul TAROM, operatorul aerian devine profitabil din 2017.
Capital: Care este situația salariilor angajațiilor Ministerului Transporturilor
Sorin Bușe: În urma măririlor care au fost legiferate, un angajat care are 15 ani vechime câștiga până acum 1.700 lei, de la începutul acestei luni salariul o să fie 3.100 lei, vorbim de brut. Aceste majorări au avut loc la începutul aceste luni. Ultimele majorări salariale au avut loc în 2009 și în 2015 cu 10%. Ministerul Transporturilor a fost printre ultimele cinci ministere ca și salarizare.
Capital: Ce se întâmplă cu CFR Marfă? Va fi prinatizată? Îi vor fi șterse datoriile?
Sorin Bușe: 2017 o să fie anul implementării planului de restructurare, iar începutul lui 2018, primul trimestru, orizontul martie-aprilie, o să fie demarat programul de privatizare. Lăsăm viitorului guvern instrumentele prin care trebuie abordată privatizarea. De acum două săptămâni am înființat un comitet care se întâlnește săptămânal la nivelul Ministerului Transporturilor, la care particip și eu. Acest comitet, prezidat de secretarul de stat Ion Trocaru, tratează toate probleme feroviare ale CFR SA, CFR Marfă și CFR Călători. Primul subiect a fost CFR Marfă, sistemul se bloca în Portul Constanța pentru că în portul Constanța există 640 de vagoane vechi care trebuie casate. Aceste vagoane blochează liniile existente și nu se poate efectua nicio manevră, au cresut pomi printre aceste vagoane. Avem 22.000 de asemenea vagoane care trebuie casate, 6.400 au fost deja casate și acum ne uităm efectiv unde blochează aceste vagoane rețeaua feroviară. În afară de asta mai erau trei sau patru linii care ar fi trebuit refăcute de către CFR SA în Portul Constanța. În momentul în care am deblocat portul Constanța, sistemul începe să funcționeze. Ne-am propus, ca un indicator de performanță, să reducem în sistem japonez, la fiecare etapă, din numărul de zile pe care un tren îl face de la intrarea în granița de vest până în Portul Constanța și să încercăm să eliminăm blocajele. Deocamdată nu facem restructurări de personal la CFR Marfă, până să ajungem la reduceri de personal ne uităm la problemele sistemice. Noi avem 12.000 de vagoane active, aceste 22.000 de vagoane vechi, care nu mai pot fi funcționale, vor fi vândute pe piețele specializate, aduc venituri care sunt injectate în CFR Marfă. Cele 22.000 de vagoane se vând în acest an și în 2017. Am început deja, s-au vândut 6.400 de vagoane, acum urmează cele 640 de vagoane care sunt în Constanța.
Capital: Vagoanele CFR Călători, pe cele mai lungi trasee, nici măcar nu sunt dotate cu aer condiționat. Ce trebuie făcut ca pasagerii să beneficieze de condiții decente?
Sorin Bușe: Este puțin neobișnuit și pentru mine, sunt trenuri Interregio care nu au aceste sisteme și sunt trenuri Regio care au aer condiționat, pe distanțe scurte există. (…) Din bugetul de stat nu s-au acordat bani în anii trecuți pentru repararea și recondiționarea echipamentelor feroviare. Cetățeanul român are dreptul să călătorească confortabil, civilizat, în cele mei bune condiții pe distanțe mari. Și eu merg spre Satu Mare cu trenul. Garnitura de la București la Satu Mare face cam 15 ore, eu de obicei merg până la Oradea și parcurg distanța în aproximativ 12 ore și culmea, anecdotic, tot 12 ore era când călătoream și aveam 7-8 ani. Noi avem foarte multe vagoane cu sisteme de climatizare defecte pe care nu le putem utiliza. Parcul de vagoane al CFR Călători în 2016 a crescut de la 884 la 1150 de vagoane, ar fi necesare 1.600 să acoperim piața. CFR Călători are în vedere achiziționarea de vagoane noi cât și modernizarea celor actuale.
Capital: Care e situația Hotelului Astoria și a celorlalte active din subordinea Societății Feroviare de Turism?
Sorin Bușe: Dosarul este în cercetări la Direcția Națională Anticorupție și este pe rolul instanței. Până nu se pronunță instanța nu putem face niciun fel de comentariu.
Capital: Când credeți că România va avea autostrăzi?
Sorin Bușe: România are deja autostrăzi și o să aibă și mai multe. În 2018, vom sări de pragul de 1.000 km de autostradă, lăsăm viitorului guvern panglici de tăiat. Acum avem în lucru 380 km de autostradă care se vor finaliza în 2017-2018. Tot sistemul era blocat, nu se lucra de ani de zile, sistemul a fost deblocat din iunie când s-a creat cadrul legislativ să se poată redemara proiectele. Aici mă refer la autorizație de construcție, avize, contracte și renegocieri. Cotinui vizitele să văd progresele lucrărilor, o altă problemă a fost mobilizarea constructorilor. Sunt mult timp pe șantiere, asta am învățat de la japonezi, „du-te și vezi“.
Capital: Care este stadiul rezilierii contractului de autostradă Orăștie-Sibiu, lot 3?
Sorin Bușe: La sfârșitul acestei luni se finalizează reconstrucția celor 200 m, poate chiar mai devreme. Primesc săptămânal un raport de acolo, trebuie să prevenim astfel de lucruri, noi avem senzori acolo în relief și știm exact dacă se mișcă solul, tot ce se întâmplă în jurul autostrăzii. Acum se lucrează la cei aproximativ 200 m cu experți consacrați. Trebuie să avem siguranța că pe termen lung nu mai apar probleme, vom face un proces de expertiză tehnică a tot lotului de 22 km de autostradă. Sper ca odată cu redeschiderea circulației să lansăm și procedura pentru procesul de expertiză detaliată pe termen lung. Cei 60 milioane lei executați acoperă prejudiciul, respectiv reconstrucția celor 200 m de autostradă.
Capital: Unde este Masterplanul? Vom avea documentul aprobat până la sfârșitul anului?
Sorin Bușe: Am vrut să văd unde este acest masterplan și diferitele evoluții pe care le-a avut de la documentul care a fost agreat cu Comisia Europeană și până acum. Am readus masteplanul la agreement ul stabilit cu oficialii Comisiei Europene și urmează să fie supus legiferării la Guvern. Este pe circuitul de avizare, a suferit mici modificări legat de partea feroviară, au fost corectate aceste modificări. Autostrăzile erau la locul lor, nu era nimic în plus sau în minus. O să aveți surpriza foarte plăcută, în viitorul foarte apropiat să fie supus legiferării. (…). Masterplanul va fi aprobat prin lege sau prin ordonanță de urgență.
Capital: Ca fost șef Renault, când vedeți Autostrada Pitești-Sibiu finalizată?
Sorin Bușe: Suntem în etapa studiului de fezabilitate care este foarte importantă. Știți bine ce este un studiu, în funcție de aceste foraje se face proiectarea propriu-zisă. Aceste foraje sunt fundația pe care se construiește autostrada. Dacă acest studiu nu este bine făcut atunci nici construcția nu este bună, așa se explică problemele de pe alte tronsoane. A fost depus un studiu preliminar aflat în analiză de CNADNR pentru loturile 1 și 5, în noiembrie vom avea studiile pentru aceste două loturi. Autostrada Sibiu-Pitești se va construi pe loturi, nu pot să vă spun în cât timp se va finaliza această autostradă, nu las nicio piatră neîntoarsă, dorința mea este să circulăm cât mai repede.