Sorin Grindeanu anunță începerea lucrărilor de foraj pe secțiunea sud a magistralei de metrou M6
Miercuri, pe 9 aprilie, Sorin Grindeanu a participat la evenimentul de lansare a primului utilaj de foraj operațional pe secțiunea sud a Magistralei de Metrou M6.
Oficialul a menționat că discuțiile despre construcția Magistralei M6 au început în timpul mandatului lui Emil Constantinescu, la sfârșitul anilor ’90, când s-a semnat prima înțelegere cu Guvernul japonez. Acesta a mulțumit ambasadorului Japoniei pentru sprijinul continuu în finanțarea proiectului. El a explicat că, la începutul mandatului său de ministru al Transporturilor, proiectul fusese anulat din cauza opiniei fostului ministru, care considera că linia de metrou nu era rentabilă.
Grindeanu a subliniat că a avut o întâlnire cu ambasadorul Japoniei pentru a exprima dorința de a relua proiectul și de a continua finanțarea acestuia, considerând că anularea proiectului anterior a fost o greșeală.
”Colegii îmi spuneau că prima oară s-a discutat despre construcţia acestei magistrale pe vremea când domnul Emil Constantinescu era preşedinte, undeva la sfârşitul anilor ’90, când s-a semnat prima înţelegere cu Guvernul japonez şi azi venind aici i-am mulţumit Excelenţei sale, domnul ambasador al Japoniei pentru răbdarea pe care au avut-o cu noi ca să continue să finanţeze această magistrală.
Undeva la finalul anului 2021, când am venit ministru la Transporturi găsisem proiectul anulat pentru că ministrul dinainte spusese că nu e rentabil să facem această linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă. Printre primele întâlniri pe care le-am avut, am avut cu ambasadorul Japoniei, exprimându-ne dorinţa de relua acest proiect şi de a continua să finanţeze. Le-am spus că acele nouă luni din perioada unora au fost o greşeală a istoriei şi începem să lucrăm la acest proiect”, a declarat el.
Ministrul Transporturilor a adăugat că stația Tokyo va conecta stația 1 Mai de o parte și Aeroportul Henri Coandă de cealaltă parte.
”Suntem aici la staţia Tokyo, care va face legătura cu 1 Mai într-o parte şi cu Henri Coandă în partea cealaltă. Pe acest tronson vorbim de 6,6 kilometri, de şase staţii. Astăzi, TBM va începe să foreze. Pe întreg tronsonul vor fi 4 TBM-uri, undeva în 2027-2028 de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă vom avea această magistrală M6”, a afirmat acesta.
Sorin Grindeanu a menționat că ministerul își propune să transfere magistrala M6 către Primăria Capitalei.
”Îmi doresc măcar după ce facem această magistrală M6 să o dăm către Primăria Generală, cu tot cu subvenţii, ca să fiu foarte bine înţeles. Dacă vrem să discutăm de sistem integrat de transport în Bucureşti, nu putem discuta de unele lucruri care se află la Primăria Bucureşti şi altele care se află la Ministerul Transporturilor. Şi ca să fiu clar, cu tot cu subvenţia care vine de la stat, că am văzut că unii spun alte lucruri”, a spus acesta.
Primul utilaj TBM operațional pe Secțiunea SUD a M6 este gata să înceapă lucrul
Directorul General al Metrorex, Mariana Miclăuș, a declarat că primul utilaj TBM operațional pe Secțiunea SUD a Magistralei 6 de metrou este gata să înceapă lucrul, urmând să efectueze prima rotire, marcând astfel începerea activităților de foraj de la viitoarea stație de metrou Tokyo până la stația de metrou.
În afacerea acestui utilaj, denumit „Sfânta Maria”, va mai fi activ și al doilea utilaj, numit „Sfânta Ana”, iar împreună acestea vor excava tunelurile subterane cu o lungime de 6,6 km, pe care vor fi construite cele șase stații și șase interstații ale aliniamentului Magistralei 6, Secțiunea SUD, 1 Mai – Tokyo.
„Această zi marchează o nouă etapă de referinţă în concretizarea Magistralei 6 de metrou, un proiect major de infrastructură urbană care va îmbunătăţi semnificativ transportul public, gradul de mobilitate a populaţiei, traficul rutier şi viaţa oamenilor. Este o zi importantă pentru Bucureşti şi pentru extinderea reţelei de metrou. Prin finanţare de la bugetul de stat, din fonduri europene şi fonduri externe rambursabile JICA, Metrorex S.A. se numără printre cei care construiesc pentru oameni, pentru România, pentru un viitor sustenabil”, a declarat aceasta.

Mariana Miclăuș a adăugat că TBM-ul „Sfânta Maria” are o lungime de 97 de metri, o greutate de aproximativ 600 de tone, iar capul de foraj măsoară 6,60 metri. Viteza medie de înaintare a acestuia este de 1,5 metri pe oră, perioadă în care excavează aproximativ 60 de metri cubi de pământ. Pe măsură ce solul este excavat și îndepărtat, TBM-ul montează inelele de tunel. Transportul acestora se face prin MSV (Multi Service Vehicle), un vehicul special conceput, capabil să transporte până la 50 de tone.
Media de montaj este de 13-14 inele pe tunel, în 24 de ore, iar personalul care operează TBM-ul lucrează în trei schimburi, 24 de ore din 24. Cu excepția pauzelor pentru mentenanță, TBM-ul funcționează continuu.