Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a atenționat public compania franceză Alstom pentru întârzierea celor 13 rame de metrou și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs. Nu va ezita să sesizeze organele penale. Recent, compania franceză ajunsese la penalizări de peste 20 de milioane de euro pentru întârzierea garniturilor de metrou și de 90 de milioane lei pentru întârzierea livrărilor de trenuri.
Sorin Grindeanu vrea trenuri noi pentru români
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat personal că, în această toamnă, se așteaptă sosirea mai multor garnituri noi de trenuri de metrou. Se așteaptă ca pre-recepția lor, care deblochează anumite procese, să respecte strict cadrul legal. Acesta a avertizat public că dorește să vadă atât trenuri noi de metrou, cât și trenuri noi pe CFR, dar numai cu respectarea legii.
Nu va ezita să sesizeze autoritățile competente, dacă va constata că legea a fost încălcată. Din punctul lui de vedere, este ciudat să aibă fonduri disponibile, inclusiv bani europeni, și să aștepte sosirea noilor trenuri atât la CFR, cât și la metrou, de la aceeași companie, în timp ce se acumulează penalități.
La polul opus, aceeași companie, care se ocupă de mentenanța metroului, amenință cu întreruperea activității dacă nu sunt plătiți la zi. Au sume de încasat. Totuși, înainte de a ajunge la rezilierea contractului, singura măsură pe care o poate lua, alături de cei de la CFR și metrou, este să aplice penalități, deși nu sunt o prioritate pentru el. Ceea ce contează pentru el și pentru poporul român este să aibă trenuri noi.
„În această toamnă trebuie să mai vină multe garnituri de tren de metrou noi. Atenționez public că mă aștept să se întâmple lucrurile astea. Iar pre-recepția care deblochează anumite lucruri să respecte ceea ce înseamnă cadru legal. Atenționez public – și nu-mi stă neapărat în caracter să fac asta. Eu vreau să am trenuri de metrou noi cum vreau să am și trenuri pe CFR noi, dar vreau să se respecte cadrul legal. Nu o să am nicio ezitare, niciuna, în momentul în care simt că s-a depășit acel cadru legal, să sesizez organele abilitate.
E absolut ciudat ca în acest moment să stau pe bani, bani europeni, să aștept trenuri noi la CFR, să aștept trenuri noi la metrou, de la aceeași companie și să am penalități. Dar, în același timp, aceeași companie care face mentenanță la metrou – e aceeași – să amenințe că închid activitatea dacă nu sunt plătiți la zi cu ce au de încasat. Eu nu spun că nu au de încasat. În acest moment cei de la această companie vin cu diverse explicații. Înainte de reziliere, singura mea pârghie și a mea și a celor de la CFR și de la metrou este să îi penalizăm. Sunt mulți bani, vorbim de zeci de milioane. Dar puțin mă interesează aceste penalități.
Pe mine, pe dumneavoastră, pe orice român ne interesează să avem trenuri noi. De aceea am făcut și această atenționare, pentru că se apropie în următoarele săptămâni anumite momente, de dinainte de recepție a acestor garnituri. Sugerez că ar trebui să corespundă, să nu facă rabat. Atenționez public, atât”, a declarat el, marți seară, la emisiunea TV „Culisele Statului Paralel” de la Realitatea TV.
Statul român a mai avut probleme cu Alstom
Ministrul Transporturilor a avertizat de mai multe ori compania franceză Alstom pentru întârzierile la livrarea trenurilor de metrou și a garniturilor de tren. Cel mai recent, în luna iunie, Sorin Grindeanu a spus că Alstom are de plătit penalități de 90 de milioane de lei pentru întârzierea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și 23 de milioane de euro pentru garniturile de metrou destinate Magistralei 5.
ARF a semnat un contract cu Alstom Ferroviaria SpA în martie 2022 pentru 37 de trenuri electrice care să circule pe distanțe lungi. Primul tren din acest contract a ajuns în România pe 4 decembrie 2023 și de atunci este în teste. Livrarea celorlalte trenuri a fost întârziată. Se estimează că abia în toamna acestui an primul tren va putea transporta pasageri. Valoarea totală a contractului pentru cele 37 de trenuri și pentru mentenanța lor pe 15 ani este de 2,42 miliarde de lei, fără TVA.
În ceea ce privește trenurile de metrou, primul tren din cele 13 comandate de Metrorex a ajuns la Depoul Berceni pe 25 aprilie 2024, cu aproape un an întârziere. El urmează să fie verificat și testat. Trenul „Giurgiu” face parte dintr-un lot de 13 trenuri pentru Magistrala 5, comandate printr-un contract semnat între Metrorex și Alstom Transport SA pe 2 decembrie 2020. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro.