Autostrada dintre Sibiu – Nădlac, o rușine națională
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, recunoaște că este o rușine națională ce s-a întâmplat cu bucata de autostradă lipsă de pe Autostrada A1, dintre Sibiu și Nădlac, denumită generic „Autostrada Urșilor”.
Pentru acel tronson, finanțarea este asigurată prin PNRR, termenul limită de recepție fiind 2026. Totuși, el credă că lucrurile au intrat în linie dreaptă pentru bucata de peste zece kilometri lipsă.
Segmentul are o lungime de 13 kilometri – între localităţile Margina în judeţul Timiş și Holdea în judeţul Hunedoara. Este singurul tronson de drum rapid care lipseşte pentru a ajunge, pe autostradă completă, de la Sibiu la vama Nădlac 2, pe A1.
Noua bucată de autostrada va avea două „tuneluri pentru urşi”, ce vor măsura, însumat, 2,13 km de tunel forat. Ele vor fi formate din două galerii unidirecţionale cu câte o cale de circulaţie pe fiecare, cu platforma de 11,25 m.
„Ca să fiu corect, era deja introdus (în PNRR – n.r.), sunt absolut de acord cu asta, dar este o rușine națională ce se întâmplă acolo, când intri pe autostradă de la Boița, înainte de Sibiu, în loc să mergi pe autostradă până la Nădlac, nu, ne dăm jos vreo 14 kilometri și apoi reurcăm.
E o rușine, s-a ajuns în această situație, îmi asum ce spun…în 2017 eram prim-ministru, atunci în cele 6 luni, cred că Răzvan Cuc era ministrul Transporturilor, l-am întrebat ce se întâmplă cu această bucată, el a spus că trebuie să construim pasaje pentru urși, deci o chestiune care ține de mediu (…) în acea perioadă nu existau urși, mă rog, cert e că trebuiau construite aceste pasaje pentru urși, neavând urși.
Am reușit să semnăm contractul, în această toamnă se termină faza de proiectare (…) astfel încât această rușine să fie… pentru că e o rușine, greu poți să accepți că din 2017 s-a dat ultima bucată de autostradă, dinspre Timișoara, de la Lugoj până la Margina, atunci s-a dat în circulație, de atunci nu s-a făcut absolut nimic.
Faptul că se duce la execuție în această toamnă ne face să fim extrem de optimiști că prin finanțare prin PNRR se termină această investiție”, a spus, luni, Sorin Grindeanu în cadrul emisiunii TV „Jurnalul de Seară” de pe Digi24.
Gara de Nord, o altă rușine națională
Sorin Grindeanu a spus, totodată, că și Gara de Nord este „o rușine națională”. A cerut celor de la CFR să scoată la licitație pe fonduri europene refacerea ei.
Totuși, văzând în presa locală suspiciunile privind consorțiul de firme căruia i-a fost atribuit contractul, el a trimis Corpul de Control să facă verificări. În prezent, el așteaptă raportul care va elucida ce se întâmplă acolo.
„Acum ca să spunem adevărul, lucrurile s-au desfășurat așa, pornind de la o altă rușine națională, modul în care arată principala gară din România, am cerut celor de la CFR să scoată rapid la licitație, pe fonduri europene, nu de la bugetul de stat, refacerea Gării de Nord.
Au făcut acest lucru, dar au dat această licitație către Regionala București, care a ținut această licitație. Am văzut în presă acele suspiciuni. Am trimis Corpul de control, probabil în câteva zile îmi va veni raportul.
Dacă există și cea mai mică abatere de la lege, acel raport îl voi înainte către instituțiile statului. Pe de o parte, sunt aceste suspiciuni văzute în presă și-am trimis Corpul de control și va veni cu un raport, în care îmi va face anumite propuneri – să înaintăm raportul către DNA, către instituții de acest tip.
Pe de altă parte, această licitație a fost contestată la CNSC, care, în câteva zile, va trebui să dea răspunsul legat de contestație”, a explicat oficialul român.