Sorin Grindeanu dă asigurări că nu se va pierde niciun leu la transporturi din PNRR
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a reamintit tuturor că, în momentul în care s-a realizat PNRR-ul, cei de atunci au inclus în cele 7 miliarde și jumătate proiecte în valoare de aproximativ 13 miliarde, în ciuda cererii din partea Comisiei Europene (CE) de a reduce numărul lor și de a menține valoarea proiectelor la 7,5 miliarde, cât era disponibil în PNRR.
Aceștia nu au dorit să ia această decizie și astfel au rămas proiecte în valoare de 13 miliarde. Odată cu escaladarea prețurilor, atât la nivel local, cât și la nivelul Ministerului Transporturilor, aceste proiecte au ajuns să valoreze aproximativ 20 de miliarde. Deși PNRR-ul prevede 7 miliarde și jumătate, proiectele sunt estimate la 20 de miliarde, acoperind toate tipurile de transport, cu un accent special pe cele rutiere și feroviare.
„Când s-a făcut PNRR-ul cei de atunci au băgat în acele şapte miliarde şi jumătate proiecte de vreo 13, deşi s-a cerut de la Comisia Europeană să reducă din ele şi să facă totuşi proiecte de 7,5 miliarde cât avem noi în PNRR, n-au vrut să ia această decizie şi au rămas proiecte de 13.
Odată cu escaladarea acestor preţuri pe care am trăit-o cu toţii şi la nivel local, şi la nivel de minister aceste proiecte au ajuns undeva la valoare de vreo 20 de miliarde. Deci noi avem şapte miliarde şi jumătate din PNRR dar proiectele sunt în valoare de 20 de miliarde, pe toate tipurile de transport. În special vorbim de rutier şi feroviar”, a spus, joi, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-o conferință de presă.
La Ministerul Transporturilor nu există o problemă legată de cheltuielile din PNRR. În prezent, s-au cheltuit aproximativ 3 miliarde din PNRR la nivel național, dintre care Ministerul Transporturilor a utilizat 2 miliarde și jumătate, iar restul, de 500 de milioane, au fost cheltuite de ceilalți.
Nu se va pierde niciun leu în domeniul transporturilor deoarece există proiecte a căror valoare este de aproximativ trei ori mai mare decât suma alocată din PNRR. Proiectele din diferența de 14 miliarde, respectiv 13 miliarde, vor fi incluse în programele operaționale obișnuite și vor beneficia de finanțare în cadrul acestora.
„Nu se pune problema la Ministerul Transporturilor. Azi cred că din PNRR s-au cheltuit vreo 3 miliarde per total, în toată ţara. Ministerul Transporturilor a cheltuit două şi jumătate, din trei. Restul toţi ceilalţi, 500 de milioane.
Deci noi n-avem această problemă, nu se va pierde niciun leu la transporturi pentru că avem proiecte a căror valoare este de vreo trei ori mai mare decât suma care vine din PNRR.
Asta nu înseamnă că acele proiecte care să zicem sunt în diferenţa aceea de 14 miliarde, 13 miliarde nu vor fi prinse pe programele operaţionale obişnuite şi finanţate acolo”, a explicat oficialul român.
Ordonanța 109 trebuie să se aplice la CNAIR, CNIR, METROREX, CFR SA și CFR Călători
Una dintre condițiile incluse în cererea de plată a fost ca ordonanța 109 să se aplice la cinci companii: CNAIR, CNIR, METROREX, CFR SA și CFR Călători.
În cazul a trei dintre ele, CE nu a avut observații, respectiv CNAIR, CFR și CFR Călători. În schimb, la METROREX și CNIR au fost ridicate comentarii, nu din cauza nerespectării legii, ci pentru că în componența acelor consilii se aflau membri de partid politic.
„Una din bornele de pe cererea de plată a fost ca la cinci companii, CNAIR, CNIR METROREX, CFR SA şi CFR Călători să se aplice acea ordonanţă 109. La trei dintre ele, Comisia n-a avut ce să comentez, la CNAIR, la CFR şi CFR Călători.
A avut de comentat la două dintre ele, la METROREX şi la CNIR. De ce? Nu că nu s-a respectat legea, ca să fiu foarte clar ci că în componenţa acelor consilii sunt şi membri de partid. Eu am mers la Bruxelles, am spus că eu sunt dispus să-mi dau demisia dacă găsesc vreun membru PSD, şi pe loc mi-o dădeam. Nu e niciun membru PSD şi nu despre ei era vorba.
Cei care aveau această calitate, nu e ilegal să fii membru de partid şi să fii membru în Consiliul de Administraţie, doar că cei de la Comisie au spus că ar încălca anumite principi ale OECD. Eu i-am chemat pe cei trei şi le-am spus că mă aştept în cel mai scurt timp să-şi dea demisia. Au făcut acest lucru. Este vorba de domnul Barbu, la Metrorex, este vorba de secretarul de stat Foghiş de la Transporturi şi de doamnă Ioniţă”, a completat ministrul Transporturilor.