România trebuia să aibă deja 37 de trenuri noi în circulație dar întârzâie livrările
România trebuia să aibă deja 37 de trenuri noi în circulație, însă până acum a primit doar două garnituri, dintre care una circulă pe ruta București-Brașov, iar cealaltă a ajuns în țară abia la sfârșitul lunii ianuarie 2025. Întârzierile în livrarea trenurilor au atras deja penalități considerabile, care vor costa producătorul francez Alstom peste 38 de milioane de euro.
Aceste penalități se aplică pentru nerespectarea termenelor de livrare stabilite de autoritățile române, iar problemele continuă să persiste pe fondul unui nou act adițional semnat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și Alstom, care prelungește termenul de livrare până în ianuarie 2026.
Prelungirea termenului de livrare a noilor trenuri și contestațiile privind penalitățile
Unul dintre punctele cele mai discutate ale acestui act adițional este prelungirea termenului de livrare al trenurilor până în 2026, o măsură care ar putea anula penalitățile deja aplicate. Potrivit unor surse din cadrul ARF, această modificare a termenului poate reprezenta un avantaj pentru Alstom, care ar scăpa astfel de obligația de a plăti penalitățile pentru întârziere.
Reprezentanții CFR Călători și ai Ministerului Transporturilor se opun însă acestei măsuri și cer ca penalitățile să rămână valabile. Ministrul Sorin Grindeanu a declarat că nu va accepta o asemenea abordare și a subliniat că, în cazul în care statul român nu va recupera aceste penalități de la Alstom, va ajunge în instanță pentru a proteja interesele statului.
„Trebuia să avem cele 12 rame in februarie 2024. Eu am calculat un minus de neîncasări, nu de prejudiciu, de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da in judecată ARF, iar daca statul își permite să-mi plăteasca aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv Alstom, nu e treaba mea”, a declarat Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători.
Într-o declarație pentru presă, Grindeanu a afirmat că „nu pot accepta așa ceva,” făcând referire la actul adițional semnat cu Alstom. El a reamintit exemplul Metrorex, care a câștigat în instanță zeci de milioane de euro pentru întârzierile similare în livrarea trenurilor.
Ministrul a precizat că ARF trebuie să aplice penalitățile și să nu le ierte producătorului francez, chiar dacă termenul de livrare a fost extins.
„Nu pot accepta așa ceva și probabil că se va ajunge tot în instanță și vom câștiga ca la metrou”, a adăugat Sorin Grindeanu.

România a pierdut deja aproximativ 30 de milioane de lei
Potrivit directorului general al CFR Călători, Traian Preoteasa, România a pierdut deja aproximativ 30 de milioane de lei din cauza întârzierilor în livrarea trenurilor. CFR Călători ar fi trebuit să primească 12 garnituri de tren până în februarie 2024, dar doar una circulă pe ruta București-Brașov. În acest context, Preoteasa a subliniat că va face o sesizare în instanță și va acționa în judecată ARF dacă penalitățile nu sunt recuperate de la Alstom.
„Actul adițional nu are nicăieri prevăzut că penalitățile nu se mai aplică, penalități pe care chiar zilele aceastea le vom actualiza, în sensul că acea de-a 2-a ramă, care trebuia livrată în decembrie 2024, conform anexei de la adiționalul trei, nu a fost livrată, motiv pentru care la cele 190 de milioane se adaugă și penalitățile pentru luna ianuarie”, a declarat Ilie Cîrceag, directorul general al ARF.
Prelungirea termenului și întârzierile persistente
În ceea ce privește noile termene stabilite, Alstom a prezentat un nou grafic de livrare pe 3 octombrie 2024, conform căruia trenurile ar trebui să ajungă în România până în 2026. Totuși, surse din cadrul ARF și Ministerului Transporturilor au precizat că, deși graficul a fost extins, francezii nu au respectat nici noile termene, iar întârzierile continuă. Directorul ARF, Ilie Cîrceag, a subliniat că penalitățile nu doar că rămân în vigoare, dar vor fi și majorate.
„Știu că a doua garnitura de tren a intrat în urmă cu o săptămână în țară și pe parcursul lunilor viitoare vor tot veni garnituri de tren, asta neintrând în contradicție cu penalitățile de care aminteam mai devreme pe care ARF trebuie să le recupereze de la Alstom”, a precizat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Achiziția celor 37 de trenuri electrice, în valoare totală de peste 2,4 miliarde de lei, include și întreținerea acestora pe o perioadă de 15 ani. Trenurile vor fi dotate cu 6 vagoane, 351 de locuri, Wi-Fi, prize USB și sisteme moderne de monitorizare și informare pentru pasageri. De asemenea, garniturile vor include coșuri de gunoi pentru colectarea selectivă a deșeurilor, ca parte a unui sistem ecologic mai amplu.