Cloud-ul reprezintă viitorul în IT, iar firmele optează din ce în ce mai mult pentru acest tip de platforme tehnologice, a declarat pentru Capital Sorin Mîndruţescu, Oracle Romania Country Manager & Central and Eastern Europe PaaS Leader at Oracle.
Capital: Care sunt principalele beneficii pentru afacerile care adoptă tehnologiile cloud?
Sorin Mîndruţescu: În domeniul B2C, smartphone-urile şi aplicaţiile apărute în ultimii ani au schimbat modelele de business şi obiceiurile consumatorilor, fiind martorii apariţiei unor giganţi ca Uber, care folosesc practic câteva ingrediente-cheie: aplicaţiile, cloudul, mobilitatea. Din ce în ce mai mult asistăm la introducerea acestor ingrediente în B2B. Companiile sunt tot mai interesate de mutarea sau, mai bine zis, de convieţuirea aplicaţiilor lor din data centrele proprii în cloud, fie el privat sau public. Avantajele sunt multiple: simplitate, rapiditate, eficienţă. Serviciile Oracle Public Cloud oferă beneficii la nivel de costuri, agilitate şi experiență de utilizare, crescând semnificativ viteza de implementare a aplicațiilor, în acest fel clienţii noștri putând lua decizii în timp real și ușor. Gândiţi-vă că proiectele de implementare de aplicaţii complexe nu numai că nu vor mai costa „mult“ (achziţiile de infrastructură nemaifiind necesare), dar şi timpul alocat acestor implementări va fi mult redus.
Capital: Care sunt riscurile pentru cei care adoptă Cloud, dar pentru cei care încă folosesc soluțiile tradiționale?
Sorin Mîndruţescu: În acest moment consider că sunt considerente de ordin tehnic şi legal. Temerile tehnice sunt cu precadere legate de securitate, ceea ce este uşor de adresat de companii ca Oracle, care are la bază o largă paletă de certificări de securitate. Cele de ordin legal sunt complexe şi legate de legislaţia europeană care, în pofida părerii create cum că ar fi restrictivă când vine vorba de protecţia datelor, lasă un câmp mare de desfăşurare pentru soluţiile cloud. Conform studiului Oracle Cloud Agility, companiile din Europa, Orientul Mijlociu și Africa supraestimează agilitatea lor. Dezavantajele cu care se confruntă pentru că încă folosesc soluțiile tradiționale sunt legate de lipsa de conștientizare în privința felului în care tehnologia Cloud, cum ar fi Platform as a Service (PaaS), poate fi folosită pentru a-i ajuta în gestionarea volumului de lucru, în dezvoltarea, testarea și lansarea în mod rapid de noi aplicații. Companiile care folosesc soluțiile Cloud sunt pregătite în faţa amenințărilor competitive, având capacitatea de a lansa mai repede aplicații noi și de a reduce costurile.
Cum este poziționată România în privința migrării către Cloud în comparație cu restul țărilor din Europa?
Sorin Mîndruţescu: România are o deschidere mare către Cloud, telecomunicațiile având cea mai mare rată de adopție, urmate de IMM-uri – care își doresc să rămână la același nivel de performanţă și în același timp să ţină costurile sub control. Băncile şi sectorul public sunt mai conservatoare atunci când vine vorba de noi soluții tehnice, dar chiar și în acest context soluțiile Cloud au fost adoptate pentru folosirea e-mailului sau a mediilor de test și dezvoltare în Cloud.
Cât de pregătită este structura Oracle pentru provocările pieței din această zonă?
Sorin Mîndruţescu: Oracle vine în întâmpinarea provocărilor pieței cu o gamă variată de servicii Cloud, vorbim despre 30 de servicii Platform as a Service, concepute și gândite pentru a se potrivi varietății de business-uri existente pe piață, dintre care Database Cloud, Java Cloud, Documents Cloud sau Integration Cloud. În același timp, pentru orice companie care dorește să înceapă călătoria în Cloud, Oracle Central and Eastern Europe a lansat inițiativa Fast Cloud pentru testarea bazelor de date și/sau a aplicațiilor Java.
Care este nivelul de interes al clienților existenți pentru Oracle Cloud?
Sorin Mîndruţescu: Clienţii existenți Oracle sunt deschiși către soluțiile Cloud, companiile adoptând cu ușurință serviciile Cloud și conștientizând aportul folosirii tehnologiei Cloud. Unul dintre aspectele importante legate de tranziția către Cloud a clienților deja existenţi Oracle este că investițiile realizate în componenta de IT până în acel moment nu se pierd, iar tehnologiile oferite ca şi serviciu Cloud sunt similare cu tehnologiile Oracle utilizate în centrele de date proprii. Cloud Hibrid este un concept ce presupune prezenţa centrului de date on premise (investițiile dezvoltate până în acel moment) integrat cu noile servicii Cloud, care urmăresc îmbunătățirea eficienței, creșterea nivelului de agilitate și un control real asupra costurilor.
Care sunt planurile Oracle în ceea ce privește Internet of Everything și Smart Cities?
Sorin Mîndruţescu: Tehnologiile moderne de tipul Internet of Things sau Internet of Everything permit organizațiilor sau comunităților să efectueze analize complexe și să inițieze acțiuni pe baza datelor generate de dispozitive inteligente, astfel încât să ofere posibilitatea definirii de noi servicii inovative mult mai rapid și cu riscuri reduse. Nu mai puțin de 4,9 miliarde de dispozitive inteligente sunt utilizate la nivel global în 2015, o creștere de 30% față de anul trecut, conform estimărilor companiei de analiză Gartner. Până în 2020, conform acelorași estimări, numărul dispozitivelor inteligente interconectate va crește la 25 de miliarde.
Această dezvoltare a tehnologiei IoT este sprijinită de adopția în creștere a Cloud-ului, cele două tehnologii fiind corelate. Platforma Cloud permite utilizarea IoT, oferind un grad ridicat de agilitate, costuri scăzute și flexibile, precum și o utilizare optimă a resurselor. Conform studiului IDC – „Worldwide Internet of Things Predictions for 2015“ -, investițiile administrațiilor publice locale în implementarea unor platforme inovative şi sustenabile de tip Smart Cities vor reprezenta mai mult de 25% din totalul cheltuielilor la nivel guvernamental pentru instalarea, administrarea și utilizarea în producție a rețelelor de tip IoT până în 2018. Oracle și partenerii săi sprijină departamentele de IT şi liniile de business să simplifice proiectele IoT, prin oferirea unui serviciu Cloud de tip Platform as a Service, denumit Oracle IoT Cloud Service. Acesta permite integrarea de noi sisteme IoT cu aplicațiile enterprise.
Care sunt obiectivele Oracle anul viitor în ceea ce privește prezența pe piață, serviciile și soluțiile bazate pe Cloud?
Sorin Mîndruţescu: Oracle va trece printr-un adânc proces de schimbare a proceselor interne, utilizând cloud-ul din ce în ce mai mult. Oracle va continua dezvoltarea serviciilor cloud, precum și investițiile în resurse capabile să educe piața și să sprijine adopția cloud-ului în diverse sectoare de activitate. Strategia companiei este de a continua utilizarea tehnologiilor cunoscute de clienții noștri atât în centrele de date proprii, ca și Cloud privat, cât și ca serviciu Cloud public, astfel încât să vorbim de platforme Cloud hibrid, administrate unitar, cu costuri de utilizare optimizate.