Inovează, explorează, caută mereu acel ”ceva” care să uimească piața. Sorin Stoica și-a construit un business în care cuvântul ”fericire” capătă un nou sens: în cazul lui, chiar pare să aibă un preț.
Nu, nu mai încape niciun dubiu: exploratori sau nu, românii pun bani deoparte pentru vacanțe scumpe și merg până la capătul lumii pentru curiozitățile lor. Într-un scurt dialog cu revista Capital, Sorin Stoica, președinte și coproprietar al agenției de turism Eturia, conturează felul în care s-a schimbat comportamentul consumatorului de vacanțe scumpe, în ultimii ani, și punctează intențiile pe care le are pentru anul viitor.
Capital: Care credeţi că este cea mai mare problemă a turismului românesc?
Sorin Stoica: Marea problemă a turismului românesc este că nu are ”un loc dedicat”. Nu există un reprezentant din partea autorităţilor pe segmentul de turism, nu există un minister dedicat, deci nu se vede interesul pentru acest domeniu. Turismul este strâns legat de imaginea ţării noastre în afară, de percepţia investitorilor asupra ţării noastre şi ne-ar putea aduce nenumărate beneficii. Acest lucru a fost punctat în fiecare an, pe mai multe voci, în mediul antreprenorial.
Capital: Dar acum opt ani, când aţi început să construiţi Eturia, ce probleme erau?
Sorin Stoica: Eturia este o afacere care a crescut în timp, care nu a sărit etape. În turism, nu poţi să ai o afacere sustenabilă dacă te gândeşti strict la profit. Aş vorbi mai degrabă despre avantaje, decât despre probleme. Iar cel mai mare avantaj, atunci când începi o afacere, este să fii pasionat. Și da, pot spune că sunt pasionat de acest domeniu, cunosc destinaţiile şi am întâlnit parteneri de încredere. Trebuie să le arăţi turiştilor tăi că eşti mai mult decât un simplu vânzător, să le arăți că eşti un vizionar şi un consultant şi, prin tine, ei pot avea o vacanţă pe care ar fi dificil spre imposibil să şi-o construiască singuri.
Capital: Pornind de la această idee, în câţi ani credeţi că se va schimba percepţia turistului român despre vacanţele scumpe?
Sorin Stoica: Percepţia despre vacanţele de lux pentru turiştii români, la modul general, poate fi diferită faţă de cea a agenţiilor de turism care abordează această nişă şi a consumatorilor de vacanţe luxury. Piaţa pe care căutăm să o atingem cu acest segment de produse este una relativ mică: 5% din populaţie. Iar profilul nu poate fi foarte clar definit din cauza evoluţiei pieţei de business din ultimii ani. Pe de altă parte, dacă acum câţiva ani destinaţiile exotice erau accesibile – sau se credeau a fi accesibile – doar unui anumit segment al populaţiei, acum putem vorbi despre destinaţii în care grupurile de turiști sunt aşteptate cu ghizi români. Turistul român, ca întreaga noastră societate, este într-un proces continuu de maturizare, de cizelare şi de rafinare a gusturilor.
Capital: În această perioadă, pentru vacanţa de iarnă, care sunt destinaţiile cele mai căutate?
Sorin Stoica: Asemenea anilor trecuţi, pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă, românii preferă destinaţiile calde, exotice, iar într-un top al vânzărilor se află Republica Dominicană, pentru peisaj, Maldive pentru căsuţele pe apă, Cuba pentru istorie şi atmosfera caraibiană, Mexic pentru plaje şi cultura maya şi Thailanda pentru insulele exotice şi wellness. În plus, toate aceste destinaţii devin din ce în ce mai accesibile din punct de vedere financiar, mai ales că resorturile și companiile aeriene au început să promoveze oferte speciale, care să cuprindă o gama mai largă de clienţi. La celălalt pol sunt circuitele către destinaţii mai deosebite precum Statele Unite, Vietnam, Argentina, Brazilia, Australia, unde călătoresc cei care preferă să ia contact cu localnicii, cu obiceiurile şi cultura acestora.
Capital: Anul viitor, veniţi în piaţă cu destinaţii noi?
Sorin Stoica: În 2016, promovăm atât destinaţii precum Mongolia, Honduras, Venezuela, Namibia, Reunion, Barbados, cât şi zone mai puţin explorate precum Yunan în China, sudul Indiei, Sumatra în Indonezia, Chiapas în Mexic. Un nou trend pe piaţa din România sunt şi vacanţele din categoria ”Wellness & Spa”, iar aici nu ne referim la un simplu resort cu facilităţi spa, ci la o abordare holistică, sub îndrumarea unei echipe de experţi în domeniu: practicieni Ayurveda, terapeuţi cu experienţă, nutriţionişti, yoghini şi specialişti din industria spa.
Capital: Aţi primit oferte să vindeţi Eturia?
Sorin Stoica: Nu mi-a trecut niciodată prin minte că aş putea renunţa la Eturia. Îmi face plăcere să mă implic, să o dezvolt, să inovez alături de întreaga echipa.